Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
факультет іноземної філології
кафедра слов’янської філології та загального мовознавства

1. Загальна інформація про курс

Назва курсу, мова викладання Практична фонетика польської мови

Мова викладання – польська

Викладачі Ринда Вікторія Володимирівна

Контактний тел.: (096) 806-08-34

Профайл викладачів URL:https://slovfil.kpnu.edu.ua/rynda/
E-mail: vitanika7@gmail.com
Сторінка курсу в MOODLE https://moodle.kpnu.edu.ua/user/profile.php?id=30
Консультації Щопʼятниці о 16.00

Анотація до курсу: Курс «Практична фонетика польської мови» є необхідним, щоб студент отримав такі можливості і переваги: застосовувати отримані теоретичні знання з практичної фонетики в мовленнєвій практичній діяльності; розуміти різноманітні інтонаційні моделі у зв’язному мовленні та розкривати їх інформаційне значення; ефективно і гнучко використовувати знання, навички та вміння з практичної фонетики у використанні польської мови.

3. Мета та цілі курсу

Метою навчальної дисципліни «Практична фонетика польської мови» ознайомлення студентів з основними поняттями і категоріями сучасної фонетики польської  мови, формування фонематичного слуху, артикуляційних навичок та навичок інтонування мовлення; формування загальних, фахових компетентностей; окреслення шляхів практичного застосування отриманих знань, умінь і навичок з практичної фонетики польської мови.

4. Формат курсу

Стандартний курс (очний), з елементами дистанційного навчання в системі Moodle.

5. Результати навчання

Віідповідно до освітньої (освітньо-професійної / освітньо-наукової) програми: знання, уміння, навички, інші компетентності, набуті у процесі вивчення навчальної дисципліни є:

– вдосконалювати загальні та формувати фахові компетентності;

– знає мовні норми, соціокультурну ситуацію розвитку іноземної мови, особливості використання мовних одиниць у певному контексті, мовний дискурс художньої літератури й сучасності;

– уміє працювати з теоретичними та науково-методичними джерелами (зокрема цифровими), видобувати, обробляти й систематизувати інформацію, використовувати її в освітньому процесі;

– володіє комунікативною мовленнєвою компетентністю з української та іноземної мови (лінгвістичний, соціокультурний, прагматичний компоненти відповідно до загальноєвропейських рекомендацій із мовної освіти), здатний удосконалювати й підвищувати власний компетентнісний рівень у вітчизняному та міжнародному контексті;

 – забезпечує діалог культур у процесі вивчення іноземної мови та зарубіжної літератури, створює умови для міжкультурної комунікації.

6. Обсяг і ознаки курсу

Найменування показників Характеристика навчального курсу
денна форма навчання
Освітня програма, спеціальність Освітня програма: Середня освіта (Польска мова і зарубіжна література).

Спеціальність: 014 Середня освіта. (Мова і література (польська).

Рік навчання/ рік викладання перший
Семестр вивчення перший
нормативна/вибіркова Вибіркова навчального закладу
Кількість кредитів ЄКТС 4 кредити ЄКТС
Загальний обсяг годин 120 год.
Кількість годин навчальних занять 40 год.
Лекційні заняття
Практичні заняття 40 год.
Семінарські заняття 0 год.
Лабораторні заняття 0 год.
Самостійна та індивідуальна робота 80 год.
Форма підсумкового контролю залік

7. Пререквізити курсу

До курсу «Практична фонетика польської мови» мають бути вивчені шкільні курси вивчення іноземної мови, української мови, історії. Одночасно із вивченням дисципліни вивчаються дисципліни, необхідні для отримання компетентностей: практика усного та писемного мовлення польської мови, теоретична граматика польської мови, практична граматика польської мови та ін.

8. Технічне й програмне забезпечення /обладнання

Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.

9. Політики курсу

 Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт: конспект, план, , словник термінів і понять.

Академічна доброчесність. Очікується, що одні роботи студентів матимуть характер відтворення (план, конспект, словник), реферування з елементами власних міркувань (реферат), інші – будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями (есе). Неприпустимі відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел списування, втручання в роботу інших студентів. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для її незарахування, незалежно від масштабів плагіату чи обману.

Відвідання занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом. В разі пропуску занять або ж невиконання завдань студент перескладає заборгованість у формі, визначеній викладачем.

Поведінка в аудиторії. Очікується, що студенти будуть поводитись в аудиторії відповідно до норм академічного спілкування, не порушуватимуть дисципліну, з повагою ставитимуться до однокурсників і колег.

Література. Уся література, яку студенти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.

10. Схема курсу 

Дата /

кількість акад. год.

Тема, план Форма заняття Матеріали Література

Інтернет-

ресурси

Завдання,

год

Вага оцінки

(балів)

Термін виконання
Згідно розкладу

Змістовий модуль 1. System graficzny języka polskiego

Відповідно плану занять і конс.
4 год. Тема 1. Nauka Fonetyka.Układ narządów mowy. System graficzny języka polskiego. Alfabet. Terminologia. Практичне заняття Презентація , аудіоматеріали

 

[1], c. 12-18;

[3], c.141,143

[4]o., с.8-9;

Виконати завдання за планом ПЗ

Конспект, термінологічний словник [1], c. 5-12

12 балів

 

2 год. Тема 2. Wieloznaki i diakryty. Klasyfikacja głosek. Zasady pisowni. Практичне заняття Навчально-методичний посібник; аудіо-матеріали [1]o., c. 19-20;

[4]o., с. 22-26

Виконати завдання за планом ПЗ

 

12 балів
2 год. Тема 3. Samogłoski a, u, e. Nosowe ą, ę. Historia i reliktowość tych samogłosek. Dyftongi au,eu. Практичне заняття Навчально-методичний посібник;

аудіоматеріали

 [4], с.8-9, 28-31; 40-41 (ćw. 1)

[3], c.146

[5].,с.6-9

Виконати завдання за планом ПЗ

 

12 балів
2 год. Тема 4. Klasyfikacja spółgłosek. Kryteria klasyfikacji. Zasady transkrybowania. Практичне заняття Навчально-методичний посібник; підручники,

аудіоматеріали

[1], c. 23-27;

[5], с.8-9;

 

Виконати завдання за планом ПЗ

 

12 балів
2 год. Тема 5. Spółgłoski p, b, d, t, s, z, sz, ż, c, dz, dż, f, w, k, g, h (ch), m, n, r. Практичне заняття Навчально-методичний посібник; підручники,

аудіоматеріали

[3], c. 149-150

[4], с.8-9;

[5], 5-6;

Виконати завдання за планом ПЗ

 

12 балів
2 год. Тема 6.Akcent w języku polskim. Практичне заняття Навчально-методичний посібник; підручники,

аудіоматеріали

[3], c. 162-169

[5],  с.41-50;

 

Виконати завдання за планом ПЗ

 

12 балів
2 год. Тема 7.Sylaby, klasyfikacja sylab. Zasady podziału wyrazów przy przenoszeniu. Nagłos, wygłos, przegłos wyrazu. Практичне заняття Навчально-методичний посібник; підручники,

аудіоматеріали

[1], c. 12-18;

[12], 35-36

 

Виконати завдання за планом ПЗ

 

12 балів
2 год. Тема 8. Głoska „i”. Funkcji i sylabotwórczość głoski. Практичне заняття Навчально-методичний посібник; підручники,

аудіоматеріали

[1]o., c. 12-18;

[4]o., с.8-9+аудіо;

[5], c.6-9

Виконати завдання за планом ПЗ

 

12 балів
2 год. Тема 9. Wymowa spółgłosek  ł, l, ( l’). Практичне заняття Навчально-методичний посібник; підручники,

аудіоматеріали

[1], c. 35-37; 45, 47 (ćw.1,7)

[3], c. 150-152

[5], с.12-16

Виконати завдання за планом ПЗ

 

12 балів
Sprawdzian (МКР 1) завдання Письмова модульна контрольна робота+ усне опитування 25 балів Разом за І модуль

50 балів

Поточний контроль 25 балів

Змістовий модуль 2. Zjawiska fonetyczne.

2 год. Тема 1. Pozycyjne zmiany głosek. Практичне заняття [1], c.23-31 Виконати завдання за планом ПЗ

 

12 балів
2 год. Тема 2. Uproszczenie grup spółgłosek. Zmiany głosek uwaronkowane sąsiedztwem innych głosek. Практичне заняття [3], c. 160-162

[5], c. 37-38

Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів
2 год. Тема 3. Upodobnienia. Gatunki upodobnień w języku polskim. Dwuznak RZ. Практичне заняття [1], c. 32-35;

[3], c. 160-162

[5], c. 31-33

Виконати завдання за планом ПЗ

 

12 балів
2 год. Тема 4. Upodobnienia międzywyrazowe. Практичне заняття [3], c. 160

[5], c. 33-36

Виконати завдання за планом ПЗ

 

12 балів
2 год. Тема 5. Udźwięcznienia (wsteczne) i ubezdźwięcznienia (wsteczne i postępowe). Практичне заняття [3], c. 157-158

[5], c. 35-41

Виконати завдання за планом ПЗ

 

12 балів
2 год. Тема 6.  Wymowa grup trz, drz, dż. Odnosowienie. Практичне заняття [3], c. 156-157;

[5], c. 16-20

Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів
2 год. Тема 7. Zmiękczenia. Zmiękczone zʼ, sʼ, tʼ, dʼ, rʼ oraz żʼ, czʼ, dżʼ, szʼ. Практичне заняття [1], c. 37-39;

[5], c. 16-20

Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів
2 год. Тема 8. Uproszczenia grupy spółgłoskowej. Практичне заняття [3], c. 160-162;

[5], c. 38-41

Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів
2 год. Тема 9. Intonacja. Akcent logiczny. Практичне заняття [12], 36-38 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів
2 год. Тема 10. Cechy polskiego akcentu wyrazowego. Ćwiczenia podsumuwujące. Практичне заняття [12], с.126-133 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів
Sprawdzian (МКР 2) завдання Письмова модульна контрольна робота+ усне опитування 25 балів Разом за 2 модуль

50 балів

Поточний контроль 25 балів

11. Система оцінювання та вимоги

Загальна система оцінювання курсу: участь в роботі впродовж семестру залік (виставляється за результатами поточної успішності і МКР 1,2, відповідно до правил оцінювання)

Поточний і модульний контроль (100 балів)

Сума
Змістовий модуль 1

(50 балів)

Змістовий модуль 2

(50 балів)

 

 

 

100

Поточний контроль МКР Поточний контроль МКР
25 балів 25 балів 25 балів 25 балів

Критерії оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час практичних занять

Рівні навч. досягнень Оцінка в балах Критерії оцінювання
Початковий (понятійний) 1 Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують  відповіді „так” чи „ні”.
2 Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача на рівні „так” чи „ні”; може самостійно знайти  в підручнику відповідь.
3 Студент намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання вправ, дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній (репродуктивний) 4 Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за  зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі.
5 Студент знає більше половини навчального матеріалу, розуміє сутність навчальної дисципліни, може дати  визначення понять, категорій (однак з помилками); вміє працювати з підручником, самостійно опрацьовувати частину навчального матеріалу; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні.
6 Студент розуміє основні положення навчального матеріалу, може поверхнево аналізувати матеріал, робить певні висновки; відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою; самостійно відтворює більшу частину матеріалу; вміє застосовувати знання під час виконання вправ за алгоритмом, користуватися додатковими джерелами.
Достатній (алгоритмічно  дієвий) 7 Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми.
8 Знання студента досить повні, він вільно застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; вміє аналізувати, робити висновки; виконувати різні види аналізу, його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями; вміє самостійно працювати.
9 Студент вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, робить аналітичні висновки, використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить наукові поняття, категорії, формулює закони; може самостійно опрацьовувати матеріал, виконує прості творчі завдання; має сформовані типові навички.
Високий (творчо-професійний) 10 Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних мовних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси наукової діяльності; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси.
11 Студент володіє узагальненими знаннями з навчальної дисципліни, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях; вміє знаходити джерела інформації та аналізувати їх, ставити і розв’язувати проблеми, застосовувати вивчений матеріал для власних аргументованих суджень у практичній діяльності; спроможний за допомогою викладача підготувати виступ на студентську наукову конференцію; самостійно вивчити матеріал; визначити програму своєї пізнавальної діяльності; оцінювати різноманітні явища, процеси; займає активну життєву позицію.
12 Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів за виконання

модульної контрольної роботи

Оцінка в балах

Критерії оцінювання

15 Студент володіє матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними, знає близько половини навчального матеріалу, намагається виконувати завдання на основі елементарних знань і навичок. Виконав 60% завданьтестів.
16-18 Студент володіє початковими знаннями, розуміє основні положення навчального матеріалу, але його знання уривчасті. Виконав 70% тестів.
19-21 Знання студента досить повні, він правильно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, володіє термінологією. Виконав 80% тестів.
22-23 Студент вільно володіє вивченим матеріалом; може виконувати різні види завдань, у т. ч. прості творчі завдання; має сформовані типові навички. Виконав 90% тестів.
24-25 Студент має системні, дієві знання, використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах. Виконав 100% тестів, завдань.

Примітка:

 

Під час оцінювання викладач оцінює такий вид діяльності як «говоріння» (враховуючи вимову і артикуляцію….)

Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час семестрового екзамену

Рівні навчальних досягнень

Оцінка в балах

Критерії оцінювання

Початковий

(понятійний)

0-23 Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують відповіді „так” чи „ні”. Не усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, не робить спроб розповісти суть питання.
24-26 Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача. Намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній (репродуктивний) 27-29 Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні. Відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою.
Достатній (алгоритмічно -дієвий) 30-33 Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми. Вміє аналізувати, робити висновки; його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями.
Високий (творчо-професійний) 34-36 Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси.
37-40 Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

Можливість та алгоритм покращення оцінок. Якщо студент отримав за якийсь вид роботи (окрім семестрового екзамену) оцінку, яка його не влаштовує, він може покращити її наступним чином:

  • Під час консультації перескласти тему, з якої отримав незадовільну оцінку (3 і нижче);
  • Виконати подібне письмове завдання з тієї ж теми;
  • Участь у громадських загально факультетських і загально університетських заходах, які вимагають знання польської мови.

Умови допуску до підсумкового контролю: активність впродовж семестру, відвідування/відпрацювання усіх практичних занять, виконання інших видів робіт, передбачених навчальним планом з цієї дисципліни.

11. Список рекомендованої літератури

Основна

  1. Дворницька Н.І., Ринда В.В. Фонетика польської мови (Історичний коментар. Ч.1). Навчальний посібник. Кам’янець-Подільський, «Апостроф», 2019. 52 с.
  2. Алла Кравчук «Лексикологія і культура польської мови» у 2-х томах. Т.1. Підручник для вищих навчальних закладів, Київ-фірма «ІНКОС», 2011р. 328 с.
  3. Алла Кравчук «Лексикологія і культура польської мови» у 2-х томах. Т.2. Підручник для вищих навчальних закладів, Київ-фірма «ІНКОС», 2011р. 520 с.
  4. Алла Кравчук «Польська мова. Граматика з вправами». Підручник для вищих навчальних закладів. Київ-фірма «ІНКОС», 2015р. 454с.
  5. Алла Кравчук «Читаємо польською». Посібник. Львів: Видавничий центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2005. 90 с.

Додаткова

  1. Кротовская Я., Кашуркевич Л., Лесная Г., Селиванова Н. Практический курс польского языка. Базовый учебник. М. : АСТ Восток-Запад, 2005. 559 с.
  2. Лобас Н. Mów po polsku. Розмовляй польською мовою. Методичний посібник. Тернопіль : «Крок», 2010. 194 с.
  3. Лобас Н. Mów i czytaj po polsku. Konwersacja. Lektury. Розмовляй і читай польською мовою. Розмовні теми. Тексти для читання. Тернопіль : «Крок», 2011.  217 с.
  4. Могила О. Польська мова. Підручник для курсів за вибором і факультативів загальноосвітніх шкіл. Київ : «Райдуга», 1994.  269 с.
  5. Пучковський Ю.Я. Польська мова. Практичний курс. Київ : «Чумацький шлях», 2013. 263 с.
  6. Ерома Ж. Польский язык. Правильное произношение. Język polski. Poprawna wymowa : пособие. Гродно : ГрГУ, 2010. 99 с.
  7. Budzianka K., Olaczek H., Wróblewska E. Przygody Krystyny, Pawła i Reksa. Wybór tekstów do nauki języka polskiego dla cudzoziemców. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1996. 61 s.
  8. Dubisz S. Nauka o języku dla polonistó Warszawa : Książka i wiedza. 2002. 453 s.
  9. Ostaszewska D., Tambor J. Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Warszawa : Wydawnictwo naukowe PWN. 2000. 142 s.
  10. Karczmarczuk,   Wymowa  polska  z  ćwiczeniami.   Lublin: Wydawnictwo Polonia, 1987. 144 s.
  11. Mizerski W. Język polski. Encyklopedia w tabelach. Wydawnictwo Adamantan, Warszawa, 2000. 511 s.
  12. Wiśniewski M. Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego. (Skrypt dla studentów filologii polskiej). Wydanie czwarte. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2001r. 210 s.

Аудіовізуальні джерела

  1. Кравчук А. Польська мова. Підручник для вищих навчальних закладів. Київ. «Інкос», 2015р. (З диском СД.)
  2. Małolepsza M., Szymkiewicz A. Hurrra po polsku! (Учебник с CD).
  3. Miodunka W. Uczmy się polskiego. Warszawa, 1996. (Видеокурс польского языка)
  4. Polish Lessons. Polish alphabet. Unit 1-45.

Рекомендовані джерела інформації

1.     Ґражина Левицька, Роман Левицький.  Самовчитель польської мови. (Практичний курс). Методика, Київ, 2011, 240с.  (СД)

Grzegorz Jagodziński, Gramatyka języka polskiegohttp://www.grzegorj.jzn.pl/gram/gram00.html

2. Maciej Malinowski, Obcy język polskihttp://www.obcyjezykpolski.interia.pl

 Пошукові системи:

www.wp.pl

www.interia.pl

www.onet.pl

http://e-polish.eu/