АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

ОСНОВИ КРАСНОМОВСТВА

  1. Метою вивчення навчальної дисципліни є формування умінь та навичок ораторського мистецтва, оволодіння формами ефективної переконуючої комунікації, ознайомлення студентів з правилами встановлення професійних контактів; сприяння формуванню мовленнєвих навичок та підвищенню загальної культури мовлення. Вивчаючи дисципліну, студент отримує такі можливості і переваги:
  • доступ до кращих зразків ораторських творів визначних риторів минувшини та сьогодення для подальшого послуговування їхнім досвідом;
  • знання про зміст, правила й норми спілкування, про вимоги до мовленнєвої поведінки в різних комунікативно-мовленнєвих ситуаціях;
  • основні комунікативно-мовленнєві (риторичні) уміння;
  • володіння культурою конструктивного діалогу (диспуту, полеміки, дискусії), етики оратора;
  • навички самостійного створення промов різного жанру, виду й спрямування, ґрунтованих на здобутих знаннях;
  • здатність критично аналізувати власні висловлювання та суспільну мовну практику.

До дисципліни «Основи красномовства» мають бути вивчені «Вступ до мовознавства», «Українська мова за професійним спрямуванням». Зазначені дисципліни мають сформувати у студентів уміння і навички грамотного доцільного мовлення у ситуаціях професійної комунікації, збагатити їх знаннями про систему мови, основні мовні закони і норми.

  1. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення навчальної дисципліни.

Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

Загальні компетентності:

  • Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
  • Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
  • Здатність планувати та управляти часом.
  • Визначеність та наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків.
  • Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.

Фахові компетентності спеціальності: Здатність дотримуватися сучасних мовних норм з державної мови, використовувати різні форми й види комунікації в освітній діяльності, обирати мовні засоби відповідно до стилю й типу тексту.

В результаті вивчення дисципліни студент:

  • Знає мовні норми, особливості використання мовних одиниць у певному контексті, мовний дискурс сучасності.
  • Володіє комунікативною мовленнєвою компетентністю з української мови (лінгвістичний, соціокультурний, прагматичний компоненти), здатний удосконалювати й підвищувати власний компетентнісний рівень у вітчизняному контексті.
  • Ефективно спілкується в науково-навчальній, соціально-культурній та офіційно-ділових сферах; виступає перед аудиторією, бере участь у дискусіях, обстоює власну думку (позицію), дотримується культури поведінки й мовленнєвого спілкування.
  1. Сфера реалізації здобутих компетентностей під час трудовлаштування. Здобуті компетентності можуть бути реалізовані в ситуаціях навчальної, побутової, наукової, офіційної комунікації.
  2. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами.

Змістовий модуль № 1. Основи красномовства

  • Тема 1. Красномовство як наука і навчальна дисципліна. Вітчизняна риторика.
  • Тема 2. Оратор і аудиторія.
  • Тема 3. Підготовка та виголошення промови.
  • Тема 4. Основні риси успішного мовлення.
  • Тема 5. Техніка ораторського мовлення. Невербальні засоби спілкування.
  1. Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити, загальний обсяг годин – 120, аудиторних – 40, самостійна та індивідуальна робота – 80 год. Форма підсумкового контролю – екзамен.
  1. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечують викладання цієї навчальної дисципліни: Білоусова Тетяна Павлівна, кандидат філологічних наук, доцент.

Перелік основної літератури

  1. Абрамович С. Д., Чікарькова М. Ю. Мовленнєва комунікація : підручник. К. : Вид. дім Дмитра Бураго, 2013. 460 с.
  2. Білоусова Т. П. Основи риторики : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Зарицький А. М., 2007. 120 с.
  3. Білоусова Т. П. Риторика : навч.-метод. посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О. А., 2012. 256 с.
  4. Білоусова Т. П. Риторика : навч.-метод. посібник. -ге вид., перероблене і доповнене. Кам’янець-Подільський : ПП «Медобори-2006», 2015. 256 с.
  5. Білоусова Т. П. Теорія і практика підготовки наукової роботи : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О. А., 2008. 244 с.