Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
Факультет іноземної філології

кафедра словʼянської філології та загального мовознавства

1. Загальна інформація про курс

Назва курсу, мова викладання «Стилістика польської мови»

Мова викладання – польська

Викладачі Доц. Стахнюк Наталія Олександрівна, доц. Янушкєвіч Барбара
Профайл викладачів URL:
E-mail:  
Сторінка курсу в MOODLE  
Консультації Щовівторка о 16-00

2. Анотація до курсу

Курс «Стилістика  польської мови» є необхідним  для того, щоб студент отримав такі можливості і переваги:

  • поглиблено оволодіти теорією та практикою використання іноземної мови;
  • формувати професійні компетентності майбутніх учителів іноземної мови;
  • підготувати фахівців у сфері середньої освіти з інтеграцією власне філологічної підготовки;
  • вивчити артистичні та  естетичні функції використання мови в літературних творах;
  • використання мови у повсякденному мовленні з вивченням індивідуального і масового застосування мовних засобів.

3. Мета та цілі курсу

Метою вивчення навчальної дисципліни «Стилістика польської мови» – здатність вирішувати професійні та практичні завдання в галузі лінгвістики та фахових методик, формування професійних компетентностей майбутніх учителів іноземної мови (польської) та зарубіжної літератури середньої школи, поглиблене оволодіння теорією та практикою використання іноземної мови, здобуття комунікативної  мовленнєвої компетентності з польської мови відповідно до загальноєвропейських рекомендацій із мовної освіти.

4. Формат курсу

Стандартний курс (очний), з елементами дистанційного навчання в системі Moodle.

5. Результати навчання

Відповідно до освітньої (освітньо-професійної / освітньо-наукової) програми: знання, уміння, навички, інші компетентності, набуті у процесі вивчення навчальної дисципліни є:

– знає специфіку перебігу літературного процесу різних країн у культурному контексті, літературні напрями, течії, жанри, стилі, здобутки національних літератур, художні твори класики й сучасності;

– володіє різними видами аналізу художнього твору, визначає його жанрово-стильову своєрідність, місце в літературному процесі, традиції й новаторство, зв’язок твору із фольклором, міфологією, релігією, філософією, значення для національної та світової культури;

– порівнює мовні та літературні факти, явища, визначає їхні подібності й відмінності;

забезпечує діалог культур у процесі вивчення іноземної мови та зарубіжної літератури, створює умови для міжкультурної комунікації;

– володіє методиками білінгвального й інтегрованого навчання мови й фахового змісту, дидактикою багатомовності та методикою паралельного вивчення споріднених мов, методикою роботи в гетерогенному (змішаному) навчальному середовищі.

Вид підсумкового контролю – екзамен – (5)

6. Обсяг і ознаки курсу

Подати інформацію з робочої програми навчальної дисципліни

Найменування показників Характеристика навчального курсу
денна форма навчання
Освітня програма, спеціальність Освітня програма: Польська мова і зарубіжна література

Спеціальність: 014 Середня освіта. (Мова і література (польська).

Рік навчання/ рік викладання третій /2019-2020
Семестр вивчення пʼятий
нормативна/вибіркова вибіркова
Кількість кредитів ЄКТС 4 кредити ЄКТС
Загальний обсяг годин 120 год.
Кількість годин навчальних занять 40 год.
Лекційні заняття 14
Практичні заняття 26
Семінарські заняття
Лабораторні заняття
Самостійна та індивідуальна робота 80
Форма підсумкового контролю екзамен (5)

7. Пререквізити курсу

До курсу «Стилістика польської мови» мають бути вивчені такі дисципліни: іноземна мова (теорія і практика), методика викладання іноземної мови, теорія літератури, історія зарубіжної літератури, лінгвокраїнознавство, зарубіжна література, практика усного та писемного мовлення польської мови, вступ до мовознавства, теоретична граматика, практична граматика польської мови, фонетика польської мови.

8. Технічне й програмне забезпечення /обладнання

Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.

9. Політики курсу

Опишіть специфічні політики програми, що мають значення для курсу. Іншими словами, визначте «правила гри»: як регулюються запізнені завдання, пропущені заняття, академічна доброчесність, плагіат, поведінка в аудиторії тощо* відповідно до встановлених в університеті правил.

Наприклад:**

Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт (есе, реферат, курсова робота).

*НАЗЯВО (https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/08/%d0%a1%d0%b8%d0%bb%d0%b0%d0%b1%d1%83%d1%81-%d0%bf%d1%80%d0%be%d1%82%d0%b8-%d0%a0%d0%a2%d0%9f.pdf

**З матеріалів Українського католицького університету (https://academic.ucu.edu.ua/nms/docs-ucu/)

Академічна доброчесність. Очікується, що роботи студентів будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями. Відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел списування, втручання в роботу інших студентів становлять, але не обмежують приклади можливої академічної недоброчесності. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для її незарахування викладачем, незалежно від масштабів плагіату чи обману.

Відвідання занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом.

Література.

Уся література, яку студенти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.

10. Схема курсу

Дата /кількість акад. год. Тема, план Форма заняття Матеріали ЛітератураІнтернет ресурси Завдання,

год

Вага оцінки

(балів)

Термін виконання
 за розкладом І семестр

Змістовий модуль 1.

Лекційні і практичні заняття Презентації, [10], [11]…   40 год. 60 Відповідно до плану занять і консультацій
2 год. Temat 1. Miejsce stylistyki jako nauki. Pojęcie stylu. Pierwsze szkoły stylistyki. Лекція План лекції [10], [11] [10], с.11-13 План-конспект лекції 12 балів
2 год. Temat 2. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny. Analiza stylistyczna tekstu. Stylistyczna wartość środków językowych. Практичне заняття   [11],Р.1-3 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів  
2 год. Temat 3. Tekst – dyskurs. Gatunki mowy.Gatunki wypowiedzi i język w Internecie. Практичне заняття Презентація, [11]. [11],Р.4-5 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів  
2 год. Temat 4. Stylistyka dzisiaj. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny. Лекція План лекції [10], с.14-15 План-конспект лекції 12 балів  
2 год. Temat 5. Język potoczny wśród innych odmian stylistycznych polszczyzny.Język religijny i jego gatunki. Практичне заняття [10], [11] [11], Р.6-7 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів  
2 год. Temat 6. Styl naukowy i jego gatunki.Styl retoryczny i jego gatunki. Polski język polityki. Język reklamy. Практичне заняття [10], [11] [11], Р.8-9 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів  
2 год. Тема 7. Język ogólny – język literacki – dialekt kulturalny. Język mówiony i język pisany. Лекція План лекції [10], с.16-18 План-конспект лекції 12 балів  
2 год. Тема 8. Styl urzędowy i jego gatunki.Wyrazowe środki stylistyczne. Synonimy, hiperonimy, hiponimy. Практичне заняття [10], [11] [11], Р.10 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів  
2 год. Тема 9. Peryfraza.Tropy – niezwykłe użycia wyrazów (metafora, metonimia, animizacja, personifikacja, hiperbola, oksymoron, litota). Практичне заняття [10], [11] [10], с.38-39 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів  
2 год. Temat 10. Regionalne odmiany polszczyzny. Polszczyzna ogólna a polszczyzna środowiskowa. Лекція План лекції [10], с.18-20 План-конспект лекції 12 балів  
2 год. Temat 11. Wyrazy o ograniczonym zakresie użycia (kolokwializmy, profesjonalizmy, regionalizmy, kancelaryzmy, biblizmy, poetyzmy, archaizmy). Практичне заняття [10], [11] [11], Р.11 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів  
2 год. Temat 12. Wyrazy modne i szablon leksykalny a styl. Практичне заняття [10], [11] [11], 38-39 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів  
2 год. Temat 13. Wartość wyrazów zapożyczonych. Практичне заняття [10], [11] [11], 39-40 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів  
2 год. Temat 14. Polszczyzna ogólna a polszczyzna gwarowa. Różne klasyfikacje odmian współczesnej polszczyzny. Лекція План лекції [11], 39-40 План-конспект лекції 12 балів  
2 год. Temat 15. Składniowe środki stylistyczne. Figury słowne (epitet, gradacja, elipsa, anafora, epifora, inwersja, asyndeton). Практичне заняття [10], [11] [11], 52-53 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів  
2 год. Temat 16. Figury myśli (apostrofa, pytanie retoryczne, porównanie, niedopowiedzenie, ironia). Практичне заняття [10], [11] [11], 54-55 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів  
2 год. Temat 17. Metody analizy stylistycznej tekstu. Лекція План лекції [10], 16-18 План-конспект лекції 12 балів  
2 год. Temat 18. Stylistyczna wartość neologizmów i form fleksyjnych. Практичне заняття [10], [11] [10], 53-54 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів  
2 год. Temat 19. Etyczny aspekt stylu wypowiedzi. Estetyczne kategorie oceny stylu wypowiedzi. Лекція План лекції [11], Р.12 План-конспект лекції    
2 год. Temat 20. Fonetyczne środki stylistyczne. Практичне заняття [10], [11] [10], 54-58 Виконати завдання за планом ПЗ 12 балів  
2 год. МКР 1.   Комплекс завдань МКР   Модульна контрольна робота 30 балів  

***Якщо література подається в скороченому вигляді, то розшифрування розмістити в кінці (Список рекомендованої літератури).

11. Система оцінювання та вимоги

Загальна система оцінювання курсу: участь в роботі впродовж семестру, відвідування, конспектування і опрацювання матеріалів лекцій

Критерії оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час практичних занять

Рівні навч. досягнень Оцінка в балах Критерії оцінювання
Початковий (понятійний) 1 Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують  відповіді „так” чи „ні”.
2 Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача на рівні „так” чи „ні”; може самостійно знайти  в підручнику відповідь.
3 Студент намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання вправ, дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній (репродуктивний) 4 Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за  зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі.
5 Студент знає більше половини навчального матеріалу, розуміє сутність навчальної дисципліни, може дати  визначення понять, категорій (однак з помилками); вміє працювати з підручником, самостійно опрацьовувати частину навчального матеріалу; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні.
6 Студент розуміє основні положення навчального матеріалу, може поверхнево аналізувати матеріал, робить певні висновки; відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою; самостійно відтворює більшу частину матеріалу; вміє застосовувати знання під час виконання вправ за алгоритмом, користуватися додатковими джерелами.
Достатній (алгоритмічно  дієвий) 7 Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми.
8 Знання студента досить повні, він вільно застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; вміє аналізувати, робити висновки; виконувати різні види аналізу, його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями; вміє самостійно працювати.
9 Студент вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, робить аналітичні висновки, використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить наукові поняття, категорії, формулює закони; може самостійно опрацьовувати матеріал, виконує прості творчі завдання; має сформовані типові навички.
Високий (творчо-професійний) 10 Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних мовних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси наукової діяльності; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси.
11 Студент володіє узагальненими знаннями з навчальної дисципліни, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях; вміє знаходити джерела інформації та аналізувати їх, ставити і розв’язувати проблеми, застосовувати вивчений матеріал для власних аргументованих суджень у практичній діяльності; спроможний за допомогою викладача підготувати виступ на студентську наукову конференцію; самостійно вивчити матеріал; визначити програму своєї пізнавальної діяльності; оцінювати різноманітні явища, процеси; займає активну життєву позицію.
12 Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів за виконання модульної контрольної роботи

Оцінка

в балах

Критерії оцінювання
12 Студент володіє матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними, знає близько половини навчального матеріалу, намагається виконувати завдання на основі елементарних знань і навичок. Виконав 60% завданьтестів.
14 Студент володіє початковими знаннями, розуміє основні положення навчального матеріалу, але його знання уривчасті. Виконав 70% тестів.
16 Знання студента досить повні, він правильно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, володіє термінологією. Виконав 80% тестів.
18 Студент вільно володіє вивченим матеріалом; може виконувати різні види завдань, у т. ч. прості творчі завдання; має сформовані типові навички. Виконав 90% тестів.
20 Студент має системні, дієві знання, використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах. Виконав 100% тестів, завдань.
Примітка: Під час оцінювання викладач оцінює такий вид діяльності як «говоріння» (враховуючи вимову і артикуляцію)

Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час семестрового екзамену

Рівні навчаль-них досяг-нень Оцінка в балах Критерії оцінювання
Початковий (понятійний) 0-23 Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують відповіді „так” чи „ні”. Не усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, не робить спроб розповісти суть питання.
24-26 Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача. Намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній (репродуктивний) 27-29 Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні. Відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою.
Достатній (алгоритмічно -дієвий) 30-33 Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми. Вміє аналізувати, робити висновки; його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями.
Високий (творчо-професійний) 34-36 Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси.
37-40 Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

Можливість та алгоритм покращення оцінок. Якщо студент отримав за якийсь вид роботи (окрім семестрового екзамену) оцінку, яка його не влаштовує, він може покращити її наступним чином:

  1. Опрацювання пропущених лекцій;
  2. Під час консультацій перескласти тему з якої отримав незадовільну оцінку (3 і нижче);
  3. Виконати подібне письмове завдання з тієї ж теми;
  4. участь у громадських загально факультетських і загально університетських заходах, які вимагають знання польської мови.

Умови допуску до підсумкового контролю: активність впродовж семестру, відвідування/відпрацювання усіх  лекційних / практичних занять, виконання інших видів робіт, передбачених навчальним планом з цієї дисципліни.

  1. Список рекомендованої літератури:
  2. Bartmiński J. (red.), 2001. Współczesny języka polski, Lublin.
  3. Gajda S. (red.), 1995. Przewodnik po stylistyce polskiej, Opole 1995.
  4. Huszcza R., 1996. Honoryfikatywność. Gramatyka, pragmatyka, typologia, Warszawa 1996.
  5. Kita, M., 1998 Wywiad prasowy. Język–gatunek–interakcja,Katowice.
  6. Marcjanik M., 2000. Polska grzeczność językowa, Kraków.
  7. Piarek W. (red.), 1999. Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka polskiego, Kraków.
  8. Skubalanka, T., 1995, O stylu poetyckim i innych stylach języka, Lublin.
  9. Skubalanka, T., 2000, Podstawy analizy stylistycznej, Lublin
  10. Wilkoń A., 2000. Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.
  11. Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008. Wykłady ze stylistyki, Warszawa.
  12. Zdunkiewicz-Jedynak D., 2010. Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa.