АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
ОРАТОРСЬКЕ МИСТЕЦТВО ТА СПІЧРАЙТИНГ
Мета вивчення навчальної дисципліни – формування знань про основи ораторського мистецтва, особливості впливу однієї людини на іншу, допомога здобувачам вищої освіти в опануванні навичок публічного красномовства. Знання і практичні навички з дисципліни затребувані в сучасних соціокультурних умовах, коли відбувається формування нового наукового мислення, нової філософії комунікації.
Метою курсу «Ораторське мистецтво та спічрайтинг» є збагачення здобувачів вищої освіти знаннями про особливості мовленнєвого впливу, допомога в опануванні навичок публічного красномовства, написання ефективних текстів.
Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення навчальної дисципліни.
Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Здатність застосовувати набуті знання в практичних ситуаціях.
Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
Здатність дотримуватися сучасних мовних норм з державної мови, використовувати різні форми й види комунікації в освітній діяльності, обирати мовні засоби відповідно до стилю й типу тексту.
Компоненти вказаних компетентностей репрезентуються як здатність до засвоєння основ загальної духовної культури, перш за все, – культури мислення та мовлення; як спроможність до публічних промов, полеміки, дебатів; як уміння продукувати тексти академічного, соціокультурного, професійного, соціально-політичного спрямування.
Сфера реалізації здобутих компетентностей.
Практична діяльність в галузі освіти, галузі реклами і зв’язків з громадськістю: виголошення і розробка промов, презентацій, текстів виступів керівника, громадського діяча, організатора культурних заходів, політичного лідера, підготовка до виголошення спічу. Досягнення особистих та суспільно значущих цілей у публічній сфері.
Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами.
Тема 1. Ораторське мистецтво та спічрайтинг як навчальна дисципліна.
Поняття про ораторське мистецтво та спічрайтинг. Класичний риторичний канон і традиції ораторського мистецтва у Новий час. Роди та види ораторського мистецтва. Основні форми ораторського мовлення. Закони риторики.
Поняття комунікації, дискурсу, лінгвістичної прагматики. Основні фактори мовленнєвої комунікації: комунікативна мета, адресат, позиція автора і спостерігача, тема, жанр.
Спічрайтинг як специфічна PR-технологія. Поняття спічрайтерського тексту.
Тема 2 Взаємодія оратора та аудиторії. Культура і стиль мови.
Образ оратора, фази та етапи його діяльності. Загальні ознаки мовної культури, індивідуальний стиль. Техніка мовлення: голос як інструмент оратора, мовленнєві вади, інтонаційно-виразні прийоми. Немовні засоби комунікації (міміка, жести, пантоміміка, такесика, хрономіка та ін.), їх місце у забезпеченні ефективності впливу на слухача.
Поняття «аудиторія», її ознаки (соціально-демографічні, психологічні, індивідуальні, ситуативні). Налагодження і підтримання зв’язку оратора з аудиторією, суб’єктивні та об’єктивні перешкоди контакту і способи їх подолання.
Тема 3. Стратегія і тактика оратора. Аргументація у публічному виступі. Полемічна майстерність.
Ефективні комунікаційні технології. Стратегія оратора, її місце і значення в діяльності оратора.. Тактика оратора, тактичні помилки, шляхи їх усунення. Засоби активізації слухачів як прояв тактики оратора. Методи викладу матеріалу, план і композиція промови. Доказ як форма мислення. Методи доведення, засоби аргументації. Логічні помилки.
Полеміка як форма ораторського мистецтва: сутність, принципи, прийоми. Культура полеміки. Види полемічних «хитрощів», їх етична оцінка. Типи запитань і відповідей, відповіді на гострі запитання.
Тема 4. Підготовка публічної промови. Спічрайтинг як різновид PR-діяльності.
Публічний виступ з огляду на вид красномовства (академічне, політичне, релігійне, побутове тощо). Мовний етикет. Інформаційна, протокольна, траурна, урочиста, неформальна промови. Самопрезентація як жанр.
Написання вступу, основної частини, підсумку промови. Умови ефективності ілюстративних матеріалів, правила їх коментування.
Специфічні риси спічрайтингу. Етапи підготовки спічрайтерського тексту. Промова як засіб ідентифікації, взаємного визнання спільності цілей та намірів. Робота з інформацією, вибір основних стратегій і тактик промови. Інтимізація текстового матеріалу до комунікативних потреб аудиторії. Невербальні засоби впливу на аудиторію.
Психологічні засади спічрайтингу (увага, пам’ять, інтерес, рівні сприйняття інформації та їх урахування при написанні та виголошенні промови). Ознаки маніпулювання. Відмінності маніпулювання від інших різновидів інформаційно-психологічного впливу.
Соціологічні засади спічрайтингу (врахування особистості людини, для якої готується текст виступу, її підготовка до виголошення тексту; врахування специфіки аудиторії).
Етика публічного виступу.
Прес-конференція як різновид спічрайтерської діяльності: мотиви та етапи організації, визначення кола запрошених, підготовка опорних матеріалів, діяльність оратора (чинники успішного діалогу, інтерпретація зауважень опонентів, використання опорних фраз, логічної дифузії тощо).
Обсяг вивчення навчальної дисципліни:
Денна форма навчання: кредитів ЄКТС – 4, годин – 120, аудиторних – 40, самостійної роботи – 80 год.
Заочна форма навчання: кредитів ЄКТС – 4, годин – 120, аудиторних – 16, самостійної роботи – 104 год.
Форма семестрового контролю – залік / екзамен.
Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання дисципліни: Білоусова Тетяна Павлівна, кандидат філологічних наук, доцент.
Перелік основної літератури:
Абрамович С. Д., Чікарькова М. Ю. Мовленнєва комунікація : підручник. Київ : Вид. дім Д. Бураго, 2013. 460 с.
Білоусова Т.П. Риторика : навчально-методичний посібник. 2-ге вид., перероб. і доп. Кам’янець-Подільський : ПП «Медобори-2006», 2015. 256 с.
Кацавець Р.С. Ораторське мистецтво: підручник. 2-ге вид., доповн. Київ : Алерта, 2018. 216 с.
Квіт С.М. Масова комунікація. Київ : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. 206 с.
Мацько Л.І. Риторика : підручник. URL: http://pidruchniki.com.ua/ 00000000/ritorika/ ritorika_-_matsko_l_i
Мельник Я.Г. Спічрайтинг : методичні матеріали. Івано-Франківськ, ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2019. 140 с. URL: http://194.44.152.155/elib/local/3823.pdf
Олійник О. Риторика : підручник. URL: http://pidruchniki.com.ua/ 15840720/ritorika/ritorika_-_oliynik_ob
Почепцов Г. Спічрайтер і його робота. URL: https://ms.detector.media/ manipulyatsii/post/8459/2011-12-11-spichrayter-i-yogo-robota/
Почепцов Г. Агенти впливу й тексти впливу. URL: http://osvita.mediasapiens.ua/material/8505
Прокопчук Л.В. Риторика. Модульний курс: навч. посіб. Вінниця : Нілан-ЛТД, 2017. 206 с.
Риторика: навч. посібн. / упор. Т.К. Ісаєнко, А.В. Лисенко). Полтава : ПолтНТУ, 2019. 247с.
Сидоренко Т.М. Конспект лекцій з навчальної дисципліни «Спічрайтинг та риторика». Київ, 2021. URL: http://www.dut.edu.ua/ uploads/l_2198_11118234.pdf