АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
ІСТОРІЯ ПОЛЬСЬКОЇ МОВИ
1. Метою викладання навчальної дисципліни «Історія польської мови» є поглибити знання студентів з історії слов’янських мов, які вони вже отримали, послідовно показати, які фонетичні та морфологічні процеси пройшли у польській мові, як змінювалася лексична система польської мови на протязі історії її розвитку; ознайомити студентів з історією розвитку польської мови від найдавніших часів і до сьогодення; з історією розвитку літературної польської мови, умовами її функціонування та джерелами її вивчення в різні історичні періоди; подати основи історичної граматики польської мови, навчити пояснювати сучасні фонетичні та граматичні процеси через призму історії мови.
Міждисциплінарні зв’язки: Історія польської мови тісно пов’язана з практикою усного та писемного мовлення польської мови, загальним мовознавством, історією Польщі, лінгвокраїнознавством.
2.Вивчення дисципліни гарантуватиме здобуття студентами наступних компетентностей:
ЗК 06 Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК 10 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ПК 5 Здатність використовувати досягнення сучасної науки в галузі теорії та історії іноземної мови, теорії та історії зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах, практиці навчання іноземної мови й зарубіжної літератури.
ПК 10 Здатність інтерпретувати й зіставляти мовні та літературні явища, використовувати різні методи й методики аналізу тексту.
ПК 15 Уміння визначати суспільні функції мови, встановлювати залежність розвитку мови від стану суспільства; роль мови у формуванні етносу і співвідношення мови та культури.
Сфера реалізації здобутих компетентностей – викладання у середніх та вищих навчальних закладах.
3. Зміст навчальної дисципліни:
Змістовий модуль 1. Історія польської мови з елементами історичної граматики
Тема 1. Історія мови та історична граматика – предмет дослідження.
Тема 2. Походження польської мови та її місце серед європейських мов.
Тема 3. Періодизація польської історії. Нові пропозиції періодизації.
Тема 4. Аналіз пам’яток писемності польської мови.
Тема 5. Причини і фактори розвитку польської мови у старопольську та новопольську епохи
4. Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити ЄКТС та розрахований на 120 навчальних годин, з них лекції – 20 год, практичні заняття – 28 год., самостійна робота студентів – 72 год.
- Форма семестрового контролю – екзамен.
6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни: Янушкєвіч Барбара, доктор гуманітарних наук, доцент кафедри
7. Перелік основної літератури:
- Dunaj, Język polski najstarszej doby piśmiennej (XII- XIII w.), Kraków 1975.
- Klemensiewicz, Historia języka polskiego, cz. 1-3, Warszawa 1961-1972 (i wyd. nast.)
- Klemensiewicz, T. Lehr-Spławiński, S. Urbańczyk, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1955 (i wyd. nast.).
- Irena Bajerowa, Zarys historii języka polskiego 1939-2000, Warszawa 2003.
- Walczak, Zarys dziejów języka polskiego, Poznań 1995
- Dubisz, Język – historia – kultura (wykłady, studia, analizy), Warszawa 2002
- Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, pod red. S. Dubisza i S. Gajdy, Warszawa 2001
- Rospond, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1971.
- Strutyński, Elementy gramatyki historycznej języka polskiego, Kraków 1996 (i wyd. nast.).
- Walczak, Zarys dziejów języka polskiego, Poznań 1995 (i wyd. nast.).