АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

ФІЛОСОФІЯ МОВИ

Мета дисципліни – ознайомити студентів із проблематикою, основними течіями, напрямами, ідеями філософії мови як в історичному аспекті, так і на сучасному етапі функціонування наукової парадигми; розглянути феномени мови в контексті підходу до їх розуміння на фоні становлення та розвитку основних лінгво-філософських ідей. В процесі викладення курсу репрезентуються та аналізуються у філософському аспекті провідні концепції мови, що певним чином демонструє розвиток мислення та пізнання, сприяє розширенню та зміцненню загальної ерудиції студентів.

Велика увага приділяється філософському підґрунтю сучасних лінгвістичних течій, напрямів (генеративна лінгвістика, функціональна лінгвістика, когнітивна лінгвістика).

Курс «Філософія мови» узагальнює, систематизує, надає логіко-філософського осмислення тій науковій інформації, яку студенти отримали впродовж навчання на попередніх курсах. Інтегруючи різноаспектні знання з курсів «Вступ до мовознавства», «Загальна історія», «Філософія», «Літературознавство», «Лінгвокультурологія», «Загальне мовознавство» та багатьох інших, дисципліна «Філософія мови» виконує надзвичайно важливу роль у формуванні науково-пізнавальної парадигми.

Компетентності, здобуття яких гарантує вивчення дисципліни «Філософія мови»:

  • уміння визначати суть та суспільні функції мови, встановлювати залежність розвитку мови від стану суспільства;
  • знання концепцій походження мови, її історії і тенденцій розвитку;
  • використання основних понять лінгвістики у її системно-структурних та діахронних зв’язках;
  • уміння аналізувати і порівнювати мовні явища в рідній та іноземних мовах;
  • уміння співвідносити мовні явища із сучасним станом мови та її історії.

Сфера реалізації здобутих компетентностей – викладання у середніх та вищих навчальних закладах України, науково-дослідницька діяльність лінгвофілософського спрямування.

Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами.

Змістовий модуль 1. Філософія мови та загальнолінгвістичні проблеми. Філософський аспект концепцій мови до ХІХ ст.

Теми:

  1. Мова як предмет міждисциплінарних досліджень. Філософський аспект лінгвістичних досліджень. Античні концепції мови.
  2. Середньовічні концепції мови.
  3. Ідея «раціональної мови» у середні віки та Новий час. «Філософська мова» в інтерпретації Р. Декарта, «Раціональна граматика» Пор Рояля, «Універсальна граматика» Г. Лейбніца.

Змістовий модуль 2. Філософія мови періоду становлення загального мовознавства як окремої науки.

Теми:

  1. Лінгвістична концепція В. фон Гумбольдта. Гумбольдіанство. Неогумбольдіанство.
  2. Структуралізм та постструктуралізм.
  3. Логічний аналіз мови та розвиток ідеї її раціонального створення, будови.
  4. Філософська герменевтика.

Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити ECTS, загальна кількість годин – 120;  з них: аудиторних  – 40 год., самостійна та індивідуальна робота – 80 год.

Форма підсумкового контролю: екзамен.

Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання навчальної дисципліни: Дворницька Наталія Іванівна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри слов’янської філології та загального мовознавства.

Перелік основної літератури

  1. Амирова Т.А., Ольховиков Б.А., Рождественский Ю.В. История языкознания / Под ред. С.Ф. Гончаренко. – М.: Академия, 2003. – 672 с.
  2. Алпатов В.М. История лингвистических учений / В.М. Алпатов. М., 1998.
  3. Арно А., Ласло К. Грамматика Пор-Рояля / А. Арно, К. Ласло. – Л., 1991.
  4. Витгенштейн Л. Философские работы / Л. Витгенштейн. – Ч.1. – М., 1994.
  5. Гумбольдт фон В. Избранные труды по языкознанию / Гумбольдт фон В. – М., 1984.
  6. Дворницька Н.І. Філософія мови / Н.І. Дворницька. – К.-П., 2017.
  7. История лингвистических учений: Древний мир. – Л., 1980, Средневековый Восток. – Л., 1981, Средневековая Европа. – Л. 1985, Позднее Средневековье. – СПб., 1991.
  8. Соссюр де Ф. Курс общей лингвистики / Соссюр де Ф. – М., 1998.
  9. Сусов И.П. История языкознания (электр. учебник) / И.П. Сусов. – htpp://www.rambler.ru.
  10. Томсен В. История языковедения до конца XIX в. / В. Томсен. – М., 2004.
  11. Сепир Э. Избранные труды по языкознанию и культурологии / Э. Сепир. – М., 1993.
  12. Хомский Н. Язык и мышление / Н. Хомский. – М., 1972; Язык и проблемы знания // Вестник МГУ. Филология. № 4, 1995. 130–157.
  13. Фундаментальные направления в современной американской лингвистике. – М., 1997.
  14. Хайдеггер М. Язык / М. Хайдеггер. – СПб., 1997.

Науково-педагогічний працівник                                                        Н.І. Дворницька                                   Завідувач кафедри                                                                                     С.Д. Абрамович