АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

ВСТУП ДО МОВОЗНАВСТВА

Мета дисципліни — пропедевтична понятійно-термінологічна підготовка студентів. Досягається шляхом ознайомлення студентів із початковими знаннями з теорії лінгвістики, підготовки їх до свідомого сприйняття у майбутньому інших лінгвістичних курсів, формування у філологів-початківців загального лінгвістичного (а почасти й філологічного) кругозору. Для системного оволодіння термінами на заняттях встановлюються природні логічні зв’язки між термінами та поняттями лінгвістики, демонструється їх ієрархія, співвіднесеність у лінгвістичній системі та адекватність відображення наукою про мову реальних мовних зв’язків (внутрішньолінгвальних та позалінгвальних). Навички, здобуті у курсі лекцій та під час самостійної роботи, поглиблюються та закріплюються на практичних та лабораторних заняттях. Курс, пов’язаний з усіма лінгвістичними дисциплінами, оскільки дає певне теоретичне та методологічне підґрунтя для їх вивчення, логічно завершується курсом «Загальне мовознавство».

Компетентності, здобуття яких гарантує вивчення дисципліни «Вступ до мовознавства»:

  • використання основних понять лінгвістики у її системно-структурних зв’язках;
  • уміння аналізувати і порівнювати мовні явища в рідній та іноземних мовах;
  • знання концепцій походження мови, її історії і тенденцій розвитку;
  • уміння співвідносити мовні явища із сучасним станом мови та її історії;
  • уміння визначати суспільні функції мови, встановлювати залежність розвитку мови від стану суспільства.

Сфера реалізації здобутих компетентностей – викладання у середніх та вищих навчальних закладах України, науково-дослідницька діяльність лінгвістичного спрямування.

Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами

Змістовий модуль 1. Загальнотеоретичні лінгвістичні поняття. Фонетичний рівень.

Теми: Мова як система. Поняття системи та структури. Звуковий рівень мови. Вокалічна та консонантна системи звуків. Взаємодія звуків в мовному потоці. Фонетичний аналіз.

Змістовий модуль 2. Лексичний рівень. Морфемно-словотворчий рівень. Понятійно-термінологічна система.

Теми: Слово як основний предмет вивчення. Поняття полісемії та омонімії. Взаємозв’язок та функціонування мовних одиниць на лексичному рівні мови. Значущі частини слова. Функціонування мовних одиниць морфемного рівня. Поняття дериватології. Морфемний та словотворчий аналізи.

Змістовий модуль 3. Граматичний рівень мови. Понятійно-термінологічна система.

Теми: Поняття граматики. Способи вираження ГЗ в різних мовних системах. Принципи морфологічного аналізу. Синтаксична будова мови. Основні одиниці. Поняття та види речення. Поняття та різновиди словосполучення.Поняття складного речення. Аналіз.

Змістовий модуль 4. Основи історичного мовознавства.

Теми: 1.Поняття спорідненості мов. Диференціація мов світу. Теорії походження мови та письма. Історія слов’янської мови та писемності. Історичні зміни функціонування граматичних категорій іменних частин мови. Історичні зміни граматичних категорій дієслова. Поняття компаративістики. Етимологія.

Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити ECTS, загальна кількість годин – 120; аудиторних годин – 40, самостійна робота – 80 год.

Форма підсумкового контролю: екзамен.

Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання навчальної дисципліни: Дворницька Наталія Іванівна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри слов’янської філології та загального мовознавства.

Перелік основної літератури:

  1. Березин Ф.М. История лингвистических учений. – 2-е изд. / Ф.М. Березин. – М.: Высш. шк., 1984.
  2. Будагов Р.А. Введение в науку о языке / Р.А. Будагов. — М., 1965.
  3. Головин Б.Н. Введение в языкознание / Б.Н. Головин. — М., 1983.
  4. Дворницька Н.І. Загальне мовознавство (Матеріали до вивчення ) / Н.І. Дворницька. – К.-П., 2009.
  5. Дворницька Н.І. Загальне мовознавство / Н.І. Дворницька. – К.-П., 2015.
  6. Дорошенко С. І., Дудик П.С. Вступ до мовознавства / С.І. Дорошенко, П.С. Дудик. — Київ, 1974.
  7. Карпенко Ю.О. Вступ до мовознавства / Ю.О. Карпенко. — Київ: ВД Академія, 2009.
  8. Кодухов В. И. Введение в языкознание / В.И. Кодухов. — М., 1987.
  9. Кочерган М.П. Кочерган М. Загальне мовознавство / М. Кочерган. – К.: Вища шк., 2000.
  10. Ющук І.П. Вступ до мовознавства / І.П. Ющук. — К. : Рута, 2010.

Науково-педагогічний працівник                                                                                        Н.І. Дворницька

 Завідувач кафедри                                                                                                                    С.Д. Абрамович