Камянець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
факультет іноземної філології
кафедра слов’янської філології та загального мовознавства
1. Загальна інформація про курс
Назва курсу, мова викладання | МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ |
Викладачі | СТАХНЮК НАТАЛІЯ ОЛЕКСАНДРІВНА старший викладач кафедри слов’янської філології та загального мовознавства |
Профайл викладачів | https://slovfil.kpnu.edu.ua/stakhniuk/ |
E-mail: | lc_natalia.stachniuk@kpnu.edu.ua |
Сторінка курсу в MOODLE | https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=507 |
Консультації | Щопонеділка, 16.00-17.00 |
2. Анотація до курсу
Курс покликаний надати студентам теоретичні та практичні знання, необхідні для викладання іноземних мов. Презентуючи проблеми з пограниччя різних культур, увага акцентується на формуванні свідомості, світогляду та системи цінностей. Студенти вивчають термінологію та ознайомлюються з проблемами навчання окремих мовних підсистем. Вони аналізують окремі навчальні матеріали, самостійно створюють вправи та інші навчальні посібники, засвоюють принципи планування уроків та їх оцінювання.
3. Мета та цілі курсу
Мета курсу – забезпечити основи теоретичної та практичної підготовки студентів до викладання іноземної мови у школі, а також:
- сформувати у студентів знання теоретичних основ навчання іноземних мов і усвідомлення комплексного і прикладного характеру методики як науки;
- ознайомити студентів з історією розвитку методики, найвідомішими у сучасному світі методичними системами, підходами і тенденціями навчання іноземних мов;
- сформувати у студентів на основі засвоєних теоретичних знань професійно-методичні вміння вчителя іноземних мов; визначати і застосовувати методи, форми, прийоми і засоби навчання і контролю відповідно до умов і цілей навчання;
- розвивати творче методичне мислення студентів під час розв’язання різноманітних практичних завдань.
- озброїти майбутніх спеціалістів методичною термінологією і навичками її доцільного вживання у процесі педагогічної діяльності.
4. Формат курсу
Стандартний курс: очний.
5. Результати навчання
Після прослуханого курсу студент повинен:
знати:
- основні поняття і категорії методики навчання іноземних мов;
- теорію вправ для навчання іноземних мов;
- сучасні підходи до формування в учнів іншомовної комунікативної компетенції;
- інноваційні методичні технології навчання іноземних мов;
- форми, види і способи контролю і оцінювання рівня сформованості компетенцій;
- основні організаційні форми реалізації навчально-виховного процесу;
- основи планування навчально-виховного процесу з іноземної мови.
У результаті опанування дисципліни студенти повинні вміти:
- визначати й аналізувати цілі, зміст, принципи, методи і прийоми навчання іноземних мов;
- аналізувати, обирати й ефективно використовувати навчально-методичні комплекси з іноземних мов;
- аналізувати, обирати й ефективно використовувати вправи різних типів і видів;
- формувати в учнів іншомовну комунікативну компетенцію;
- використовувати у процесі формування іншомовної комунікативної компетенції інноваційні методичні технології;
- контролювати і оцінювати рівень сформованості всіх складників іншомовної комунікативної компетенції;
- планувати й реалізовувати різні форми організації навчально-виховного процесу з іноземної мови в середній школі.
6. Обсяг і ознаки курсу
Найменування показників | Характеристика навчальної дисципліни |
денна форма навчання | |
Рік навчання | ІІІ |
Семестр вивчення | VI |
Кількість кредитів ЄКТС | 4 |
Загальний обсяг годин | 120 |
Кількість годин навчальних занять | 48 |
Лекційні заняття | 20 |
Практичні заняття | 16 |
Семінарські заняття | – |
Лабораторні заняття | 12 |
Самостійна та індивідуальна робота | 72 |
Форма підсумкового контролю | екзамен |
7. Пререквізити курсу
Практика усного і писемного мовлення польської мови, Фонетика польської мови, Практична граматика польської мови, Теоретична граматика польської мови, Лексикологія польської мови, Стилістика польської мови, Лінгвокраїнознавство Польщі
8. Технічне й програмне забезпечення /обладнання
Наприклад: вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.
9. Політики курсу
Жодні форми порушення академічної доброчесності не толеруються. У випадку таких подій – реагування відповідно до Положення про організацію освітнього процесу в Кам’янець-Подільському національному університету імені Івана Огієнка
10. Схема курсу
Дата /
кількість акад. год. |
Тема, план | Форма заняття | Матеріали | Література
Інтернетре сурси |
Завдання,
год |
Вага оцінки
(балів) |
Термін виконання |
1 год | Тема 1. Методика навчання іноземних мов як наука. Цілі, програми і методи навчання іноземних мов
1 Концепція курсу з вивчення іноземної мови. 2. Програма навчання 2.1. Програма і її різновиди 2.2. Цілі навчання (ключові компетенції та кваліфікації) 2.3. Ієрархія мовних цілей. 3. Добір мовного матеріалу 4. Градація мовного матеріалу |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
3, с.9-22
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
4-12 балів | |
1 год | Тема 2. Засоби навчання іноземних мов
1. Добір методики навчання 1.1. традиційні методики 1.2. інноваційні методики 2. Добір матеріалів та навчально-методичних посібників 2.1. добір підручників 2.2. додаткові матеріали 2.3. допоміжний реквізит 3. Оцінка вправ, представлених у рекомендованих підручниках |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
3, с.25-36,
3(дод.), с. 29-46 |
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Тема 3. Планування та проведення уроку іноземної мови. Контроль у навчанні іноземних мов та оцінювання якості роботи
1. Опрацювання конспекту уроку 2. Урок як форма комунікації 2.1. автономні форми роботи, які сприяють природній комунікації 2.2. співвідношення рідної та іноземної мов на уроці 3. Способи утримання дисципліни на уроці 4. Контроль результатів навчання 5. Оцінка та самооцінка учителя |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
3, с.63-86
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Тема 4. Формування іншомовної фонетичної компетенції.
1. Вимова та її значення у вивченні іноземної мови 2. Проблеми в опануванні фонетики (на матеріалі польської мови) 2.1. Носові голосні 2.2. Приголосні 2.3. Гемінати 2.4. Оглушення 2.5. Наголос 2.6. Інтонація 3. Техніки навчання вимови 3.1. Етап «розпізнання – розрізнення звуків» 3.2. Етап «продукування». Артикуляція та відтворення звуків |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
3, с. 136-145,
1, 23-45
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Тема 5. Формування іншомовної граматичної компетенції.
1. Роль граматики у вивченні іноземної мови 2. Граматична компетенція 3. Педагогічна та наукова граматика 4. Загальні зауваження щодо навчання граматики 5. Техніки навчання граматики 5.1. етап презентації нового матеріалу 5.2. етап закріплення матеріалу 5.3. етап запровадження у практику (симуляція комунікації) 6. Граматичні помилки учнів та реакція на них учителя |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 111-137,
3, с. 164-174
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Тема 6. Формування іншомовної лексичної компетенції.
1. Лексика та комунікативна компетентність 2. Лексична компетенція 3. Підбір лексичного матеріалу 4. Лексика у процесі навчання іноземної мови 5. Техніки навчання лексики 6. Лексика та інші мовні навики |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 75-110,
3, с. 151-164
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
1 год | Тема 7. Розвиток іншомовної компетенції в аудіюванні.
1. Слухання і розуміння 2. «Чути» і «слухати» 3. Ефективність процесу слухання 4. Залежність слухання і говоріння 5. Слухання і читання 6. Техніки навчання аудіювання |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 137-163,
3, с. 174-188
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
1 год | Тема 8. Розвиток іншомовної компетенції у читанні.
1. Читання 2. Акт читання і навики читання 3. Роль читання у навчанні іноземної мови 4. Методи навчання читання 5. Матеріали для навчання читанню 6. Цілі навчання читання іноземною мовою 7. Техніки навчання читання |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 185-227,
3, с. 188-196
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Тема 9. Розвиток іншомовної компетенції у говорінні: діалогічне і монологічне мовлення.
1. Говоріння, акт комунікації 2. Вербальна комунікація 3. Невербальна комунікація 4. Письмовий та усний код мови 5. Усний код – коли і як його навчати? 6. Техніки навчання говоріння 7. Оцінка прогресу учнів у говорінні |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 163-185,
3, с. 196-205
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Тема 10. Розвиток іншомовної компетенції у письмі.
1. Письмова комунікація 2. Чому письмо є важким? 3. Письмо і читання 4. Письмове та усне мовлення 5. Письмо – чи навчати його? Як? 6. Техніки навчання письма 7. Виправлення помилок та оцінювання письмових робіт |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 227-225,
3, с. 205-210
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Тема 11. Розвиток немовних компетенцій
1. Що повинен зробити вчитель перед укладанням програми навчання мови зі знаннями про світ цієї мови? 2. Місце та роль лінгвокультурних знань в мовній освіті 3. Підбір текстів та дидактичних посібників, корисних для реалізації програми, інтегруючої мовні та культурні знання 4. Універсальні, спільні та проблемні історично-культурні теми у процесі навчання іноземної мови 5. Роль учителя |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
3 (дод), с. 178-216
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Тема 12. Проблемні аспекти та типові помилки при вивченні польської мови як іноземної
1. Зовнішня інтерференція у навчанні учнів з першою східнослов’янською мовою 2. Фальшиві друзі перекладача, мовні пастки, русизми 3. Рівні опанування польської мови як іноземної 4.Лексичні помилки 5. Граматичні помилки |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
3 (дод.), с. 59-151
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Тема 1. Методики та засоби навчання іноземних мов
1. Традиційні методики навчання 1.1. безпосередня 1.2. граматично-перекладацька 1.3. аудіолінгвальна 1.4. когнітивна 1.5.комунікативна 2. Інноваційні методики навчання 2.1. реагування усім тілом 2.2. «тихий шлях» 2.3. Counselling Languale Learning 2.4. природній 2.5. сугестопедія 3. Комунікативний підхід 4. Характеристика та вибір засобів навчання 4.1. підручники 4.2. аудіо- та відеоматеріали 4.3. ігри 4.4. роздатковий матеріал тощо |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1-3,
1-9 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год |
||
2 год | Тема 2. Планування та проведення уроку іноземної мови. Формування іншомовної фонетичної компетенції
1. Опрацювання конспекту уроку 2. Урок як форма комунікації 3. Способи утримання дисципліни на уроці 4. Контроль результатів навчання 5. Вимова та її значення у вивченні іноземної мови 6. Проблеми в опануванні фонетики (на матеріалі польської мови) 7. Техніки навчання вимови |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1-3,
1-9 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год |
||
2 год | Тема 3. Формування іншомовної граматичної компетенції.
1. Роль граматики у вивченні іноземної мови 2. Граматична компетенція 3. Педагогічна та наукова граматика 4. Загальні зауваження щодо навчання граматики 5. Техніки навчання граматики 5.1. етап презентації нового матеріалу 5.2. етап закріплення матеріалу 5.3. етап запровадження у практику (симуляція комунікації) 6. Граматичні помилки учнів та реакція на них учителя |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1-3,
1-9 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год |
||
2 год | Тема 4. Формування іншомовної лексичної компетенції.
1. Лексика та комунікативна компетентність 2. Лексична компетенція 3. Підбір лексичного матеріалу 4. Лексика у процесі навчання іноземної мови 5. Техніки навчання лексики 6. Лексика та інші мовні навики |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1-3,
1-9 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год |
||
2 год | Тема 5. Розвиток іншомовної компетенції в аудіюванні і читанні
1. Слухання і розуміння 2. Ефективність процесу слухання 3. Слухання і читання 4. Техніки навчання аудіювання 5. Роль читання у навчанні іноземної мови 6. Методи навчання читання 7. Матеріали для навчання читанню 8. Техніки навчання читання |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1-3,
1-9 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год |
||
2 год | Тема 6. Розвиток іншомовної компетенції у говорінні та у письмі
1. Говоріння, акт комунікації 2. Вербальна і невербальна комунікація 3. Техніки навчання говоріння 4. Письмова комунікація 5. Письмове та усне мовлення 6. Техніки навчання письма 7. Виправлення помилок та оцінювання письмових робіт |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1-3,
1-9 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год |
||
2 год | Тема 7. Розвиток немовних компетенцій
1. Що повинен зробити вчитель перед укладанням програми навчання мови зі знаннями про світ цієї мови? 2. Місце та роль лінгвокультурних знань в мовній освіті 3. Підбір текстів та дидактичних посібників, корисних для реалізації програми, інтегруючої мовні та культурні знання 4. Універсальні, спільні та проблемні історично-культурні теми у процесі навчання іноземної мови 5. Роль учителя |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1-3,
1-9 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год |
||
2 год | Тема 8. Проблемні аспекти та типові помилки при вивченні польської мови
1. Зовнішня інтерференція у навчанні учнів з першою східнослов’янською мовою 2. Фальшиві друзі перекладача, мовні пастки, русизми 3. Рівні опанування польської мови як іноземної 4.Лексичні помилки 5. Граматичні помилки |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1-3,
1-9 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год |
||
2 год | Тема 1. Календарно-тематичне та поурочне планування.
1. Ознайомитись з видами планів для організації процесу навчання іноземної мови. 2. Опрацювати фрагмент календарно-річного та тематичного планів. 3. Розробити фрагмент календарно-тематичного плану. 4. Підібрати план-конспект уроку, користуючись методичною літературою 5. Вивчити основні вимоги до уроку іноземної мови. |
Лабораторне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1-3,
1-9 |
Зробити письмовий аналіз плану-конспекту уроку.
4 год. |
||
Тема 2. Плани-конспекти уроків іноземної мови різного типу.
1. Вивчити методичні вимоги до уроку ІМ. 2. Вивчити структуру уроку. 3. Схема плану-конспекту уроку ІМ.
|
Лабораторне заняття | 1-3,
1-9 |
Скласти власний план-конспект уроку.
4 год. |
||||
Тема 3. Система вправ для формування мовних навичок та розвитку мовленнєвих умінь на уроках іноземної мови
1. Проаналізувати методичні підходи до типології вправ для навчання іноземної мови 2. Ознайомитись зі структурою вправи 3. Вивчити принципи побудови мовних і мовленнєвих вправ. 4. Проаналізувати структуру вправ (на матеріалі альтернативних підручників). |
Лабораторне заняття | 1-3,
1-9 |
Розробити систему вправ згідно з метою уроку (на матеріалі альтернативних підручників для).
4 год. |
||||
Тема 4. Порівняльний аналіз вправ для навчання діалогічного та монологічного мовлення.
1. Визначити комунікативну ситуацію, в межах якої буде проходити спілкування учнів на уроці. 2. Сформулювати завдання до вправ на рівні: а)репліки; б)діалогічної єдності; в)мікро діалогу; г)розгорнутого діалогу. 3. Проаналізувати навчальну ситуацію, запропоновану у підручнику, і визначити, чи відображає вона всі компоненти, необхідні для спілкування. 4. Сформулювати завдання до вправ на основі діалогу-зразка. 5. Розробити завдання до комплексу підготовчих та мовленнєвих вправ для навчання монологічного мовлення.
|
Лабораторне заняття | 1-3,
1-9 |
Скласти логіко-синтаксичну схему монологічного висловлення. Виготовити унаочнення
4 год. |
||||
Тема 5. Структурні компоненти тестів для контролю іншомовних мовленнєвих навичок та умінь.
1. Підібрати і проаналізувати діагностичний тест та тест для контролю мовних навичок. 2. Підібрати тестові завдання для контролю різних видів мовленнєвої діяльності. 3. Організація роботи учнів з тестами. 4. Розробити тест для контролю умінь аудіювання /читання/письма. |
Лабораторне заняття | 1-3,
1-9 |
5. Виготовити роздатковий матеріал
4 год. |
||||
Тема 6. Плани та сценарії проведення позакласних заходів з іноземної мови
1. Вивчити принципи організації позакласної роботи 2. Розробити план роботи гуртка (клуба) іноземної мови на один семестр навчального року. 3. Скласти програму Тижня іноземних мов |
Лабораторне заняття | 1-3,
1-9 |
Розробити план проведення позакласного заходу.
4 год. |
11. Рекомендована література:
Основна:
1. Seretny А., Lipińska E. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. – Kraków : UNIVERSITAS,– 329 s.
2. Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego.– Warszawa: PAN, 1980. – 290 s.
3. Komorowska H. Metodyka nauczania języków obcych. – Warszawa : Fraszka edukacyjna, 2002.– 205 s.
Додаткова:
1.Войцева О.А. Соціокультурна компетентність як важлива складова у процесі вивчення сучасної польської мови. Слов’янський збірник: Збірник наукових праць. Вип. ХVI. Чернівці : Букрек, 2012. С. 337 – 344.
2. Панова Л., Андрійко І. Методика навчання іноземних мов у загальноосвітніх навчальних закладах. Київ : «Академія», 2010. 327 с.
3. Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M. Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie. – Warszawa : Ośrodek rozwoju edukacji, 236 s.
4. Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego. Red. Cudak R., Tambor J. Katowice : wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 506s.
5. Miodunka W. Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej. Kraków : UNIVERSITAS, 2009. 228 s.
6. Seretny., Lipińska E. Z zagadanień dydaktyki języka polskiego jako obcego. Kraków : UNIVERSITAS, 2006. 340 s.
7. Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego. Red. Achtelik A. Tambor J. Katowice : wydawnictwo Gnome, 267 s.
8. Sztuka irzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego. Tom 2. Red. Achtelik A. Tambor J. Katowice : wydawnictwo Gnome, 238 s.
9. Sztuka torzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego. Tom 3. Red. Achtelik A. Tambor J. Katowice : wydawnictwo Gnome, 210 s.
12. Система оцінювання та вимоги
Критерії оцінювання результатів навчання
участь в роботі впродовж семестру/еказамен – 60/40
Поточний і модульний контроль (50 балів) |
Індивідуальне завдання | Екзамен | Сума | |
Змістовий модуль 1 (50 балів) | 10 | 40 | 100 | |
Поточний контроль | МКР | |||
25 балів | 25 балів |
Умови допуску до підсумкового контролю:
– активність впродовж семестру,
– відвідування/відпрацювання усіх практичних занять.