АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 ЛІНГВІСТИЧНИЙ АНАЛІЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ

 Мета вивчення навчальної дисципліни – забезпечити засвоєння теоретичних знань із лінгвоаналізу та вміння їх застосовувати до конкретного тексту; виробити вміння використовувати знання суміжних дисциплін для глибинного прочитання художнього тексту; формувати ґрунтовну філологічну освіту майбутнього вчителя-філолога.

Попередньо мають бути вивчені «Вступ до мовознавства», «Вступ до літературознавства», «Українська мова за професійним спрямуванням», «Практика усного та писемного мовлення польської мови», «Історія зарубіжної літератури». Ці дисципліни збагачують студентів знаннями про систему мови, основні мовні закони і норми, літературні процеси і явища, тенденції розвитку мови та літератури.

Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення навчальної дисципліни. Опановуючи дисципліну «Лінгвістичний аналіз художнього тексту», студенти засвоюють передбачені освітньо-професійною програмою компетентності. Загальні: Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. Фахові компетентності спеціальності: Здатність застосовувати набуті знання в практичних ситуаціях. Здатність інтерпретувати і зіставляти мовні та літературні явища, використовувати різні методи й методики аналізу тексту.

Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування. Здобуті компетентності можуть бути реалізовані в ситуаціях соціально-культурної та навчально-трудової сфер комунікації – зокрема, під час навчання школярів сові та літературі.

Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами

Модуль І. Лінгвістичний аналіз художнього тексту

Тема 1. Текст як об’єкт лінгвістичного дослідження. Предмет і завдання лінгвістичного аналізу художнього тексту. Специфіка художнього тексту. Класифікація текстів. Комунікативно-мовленнєва структура художнього тексту. Основні категорії тексту. Рівень цілісного тексту. Коментоване читання та інтерпретація тексту.

Тема 2. Естетична функція мови. Актуалізація мовних засобів як вияв естетичної функції мови. Словесний образ та його структура.

Стилістичні засоби лексики: денотативне і конотативне значення, види конотацій. Контекст реалізації стилістичного значення. Стилістичний засіб і стилістичний прийом. Мовні тропи та стилістичні фігури. Засоби фонетичного та метро-ритмічного рівня.

Тема 3. Семантична інформативність тексту. Експліцитність, імпліцитність. Підтекст. Референція. Фонові знання. Комунікативний підтекст. Пресуппозиції.

Тема 4. Комунікативно-мовленнєва структура художнього тексту. Типи оповіді. Композиційно-мовленнєві форми. Поняття про образ автора, авторське мовлення. Внутрішня мова, пряма мова, невласне пряма мова. Лінгвістичний аналіз стилістичного засобу. Комплексний лінгвістичний аналіз художнього тексту. Специфіка аналізу віршованого твору.

Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити, загальний обсяг годин – 120, аудиторних – 40, самостійна та індивідуальна робота – 80 год.

Форма семестрового контролю – залік.

Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечують викладання цієї навчальної дисципліни: Білоусова Тетяна Павлівна, кандидат філологічних наук, доцент.

Перелік основної літератури

  1. Бацевич Ф., Кочан І. Лінгвістика тексту : підручник.  Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2016. 316 с
  2. Єщенко Т. А. Лінгвістичний аналіз тексту : навч. посібник. Київ: ВЦ «Академія», 2009. 264 с.
  3. Кочан І. М. Лінгвістичний аналіз тексту : навч. посіб. 2-ге вид., перероб. і доп. К. : Знання, 2008. 423 с.
  4. Крупа М. Лінгвістичний аналіз художнього тексту. Тернопіль : Підручники і посібники, 2005. 461 с.
  5. Сидоренко Т.М., Стороженко Л.Г. Структуризація тексту: навч.посіб. Київ : ДУТ, 2017. 132 с.
  6. Стефурак Р.І. Методичні рекомендації до курсу «Лінгвістичний аналіз художнього тексту». Івано-Франківськ : видавець Голіней Ф.М., 2017. 139 с.

Науково-педагогічний працівник                                                                                  Т. П. Білоусова

Завідувач кафедри                                                                                                               Н.О.Стахнюк