АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

ВСТУП ДО ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВА

     1. Мета вивчення навчальної дисципліни — ознайомити студентів із особливостями вихідних, початкових відомостей про сутність, специфіку та суспільне, ідейно-моральне, естетичне значення художньої літератури; сформувати уявлення про основні ознаки і складові частини літературного твору і тексту; про твір як об’єкт літературознавчого аналізу, про особливості літературного процесу. “Вступ до літературознавства” належить до вибіркових навчальних дисциплін: 2.1. Дисципліни самостійного вибору навчального закладу. “Вступ до літературознавства” має статус дисципліни професійної підготовки.

      2. Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення даної навчальної дисципліни. Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування. “Вступ до літературознавства” – дисципліна, яка теоретично і практично готує студентів до професійної діяльності вчителя чи викладача. Дисципліна ознайомлює студентів із основними літературознавчими термінами і поняттями, формує початкові навички наукового аналізу та оцінки літературно-художніх творів. Вивчення дисципліни “Вступ до літературознавства” гарантує здобуття таких програмних компетентностей:

  • здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми у професійній діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів філологічної науки;
  • знання і розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності;
  • здатність діяти на основі естетичних міркувань (мотивів);
  • здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел;
  • здатність застосовувати набуті знання в практичних ситуаціях;
  • здатність використовувати досягнення сучасної науки в галузі теорії та історії зарубіжної літератури;
  • здатність інтерпретувати й зіставляти мовні та літературні явища, використовувати різні методи й методики аналізу тексту;
  • обізнаність з елементами теоретичного й експериментального (пробного) дослідження в професійній сфері та методами їхньої реалізації;
  • знання специфіки перебігу літературного процесу різних країн у культурному контексті, літературні напрями, течії жанри, стилі, здобутки національних літератур, художні твори класики й сучасності;
  • уміння працювати з теоретичними та науково-методичними джерелами (зокрема цифровими), видобувати, обробляти й систематизувати інформацію, використовувати її в освітньому процесі;
  • початкове володіння різними видами аналізу художнього твору, визначення його жанрово-стильової своєрідності, місця в літературному процесі;
  • здатність порівнювати мовні та літературні факти, явища, визначати їхні подібності й відмінності.

      3. Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами.

Модуль 1. Вступ до літературознавства

  • Тема 1. Вступ до літературознавства як навчальна дисципліна. Структура і мета курсу.
  • Тема 2. Література серед інших видів мистецтв.
  • Тема 3. Літературний твір і його складові.
  • Тема 4. Зміст літературного твору та його компоненти.
  • Тема 5. Художній образ як модель естетичної реальності.
  • Тема 6. Сюжет і фабула літературного твору.
  • Тема 7. Композиційна організація літературного твору.
  • Тема 8. Мова художнього твору.
  • Тема 9. Основи віршування.
  • Тема 10. Жанрово-родова специфіка літературного твору.
  • Тема 11. Літературний процес. Поняття літературного стилю.
  • Тема 12. Основи літературознавчого аналізу художнього твору.
  1. Обсяг вивчення навчальної дисципліни: кількість кредитів ЄКТС – 4; кількість годин (120), у тому числі годин аудиторної (40), самостійної та індивідуальної роботи (80).

      5. Форма семестрового контролю: екзамен.

   6. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни: Волковинський Олександр Сергійович, доктор філологічних наук, професор; Волковинська Інна Вікторівна, канд. філол. наук, старший викладач.

      7. Перелік основної літератури.

  1. Білоус П.В. Вступ до літературознавства : навчальний посібник. Київ : ВЦ “Академія”, 2011. 336 с.
  2. Вступ до літературознавства. Хрестоматія : навч. посібник / упоряд. Н.Бернадська. Київ : Освіта, 1995. 312 с.
  3. Літературознавча енциклопедія : у двох томах / авт.-уклад. Ю.І. Ковалів. Київ : ВЦ “Академія”, 2007. (Енциклопедія ерудита).
  4. Ткаченко А. Мистецтво слова. Вступ до літературознавства. Київ : Правда Ярославичів, 1998. 448 с.
  5. Ференц Н.С. Основи літературознавства. Київ : Знання, 2011. 432 с.

Науково-педагогічний працівник                                                                         Волковинський О.С.

Завідувач кафедри                                                                                                     Абпамрвич С.Д.