Камянець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
факультет іноземної філології
кафедра слов’янської філології та загального мовознавства
1. Загальна інформація про курс
Назва курсу, мова викладання | ЛЕКСИКОЛОГІЯ ПОЛЬСЬКОЇ МОВИ |
Викладачі | СТАХНЮК НАТАЛІЯ ОЛЕКСАНДРІВНА старший викладач кафедри слов’янської філології та загального мовознавства |
Профайл викладачів | Перейти на сторінку |
E-mail: | lc_natalia.stachniuk@kpnu.edu.ua |
Сторінка курсу в MOODLE | https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=506 |
Консультації | Щопонеділка, 16.00-17.00 |
- Анотація до курсу
Курс покликаний висвітлити основні проблеми лексикології (аспекти значення слова, основні концепції значення лексичної одиниці, типи значень слів, традиційні та нові типи словникових дефініцій лексем, типи полісемії, концепції омонімії та типи омонімів, концепції синонімії та антонімії типи антонімів і синонімів, поділ лексики польської мови з точки зору активного і пасивного стану, типи запозичень, типи архаїзмів та неологізмів, диференціацію лексики з точки зору її приналежності до територіальних та соціальних варіантів польської мови) та подати відомості про лінгвістичні школи, методику дослідження та найважливіші досягнення мовознавчої полоністики у сфері лексикології.
- Мета та цілі курсу
Мета курсу полягає в ознайомленні студентів з теоретичними проблемами т.зв. внутрішньої та зовнішньої лексикології, формуванні у них навичок аналізу лексичних одиниць і їх уживання в текстах різних стилів та жанрів.
- Формат курсу
Стандартний курс: очний.
- Результати навчання
Після прослуханого курсу студент повинен:
знати:
методи аналізу значення; аспекти значення слова (денотативний, сигніфікативний, конотативний); основні концепції значення слова; діахронічні типи значеннєвих змін; традиційні та нові типи словникових дефініцій лексем; типи полісемії; концепції омонімії та типи омонімів; природу семантичних зв’язків синонімії та антонімії; поділ лексики польської мови з точки зору активного і пасивного стану; типи архаїзмів та неологізмів, типи запозичень у польській мові; принципи поділу лексики за соціальним і територіальним критерієм.
вміти:
розрізняти синтагматичні та парадигматичні зв’язки слів; аналізувати лексику семантичних полів польської та української мов; дефініювати значення лексем (за традиційними та новими типами дефініцій); розрізняти одно- та багатозначні слова, багатозначні слова та омоніми; добирати до запропонованих слів синоніми та антоніми; розрізняти архаїзми, застарілі слова, неологізми; визначати їхні типи; аналізувати запозичення в складі польської мови з огляду на різні критерії; аналізувати лексику польських діалектів і соціолектів; користуватися різними видами словників, придатних до вивчення лексичного складу польської мови; уміти правильно вживати синонімічні засоби польської мови, лексику різних стилів і мовних варіантів.
- Обсяг і ознаки курсу
Подати інформацію з робочої програми навчальної дисципліни
Найменування показників | Характеристика навчального курсу | |
денна форма навчання | заочна форма навчання | |
Освітня програма, спеціальність | Польська мова і зарубіжна література
014 Середня освіта (Мова і література (польська) |
|
Рік навчання/ рік викладання | третій /2019-2020 | |
Семестр вивчення | перший | |
нормативна/вибіркова | нормативна | |
Кількість кредитів ЄКТС | 4 кредити ЄКТС | |
Загальний обсяг годин | 120 год. | |
Кількість годин навчальних занять | 40 год. | |
Лекційні заняття | 14 год. | |
Практичні заняття | 26 год. | |
Семінарські заняття | 0 год. | |
Лабораторні заняття | 0 год. | |
Самостійна та індивідуальна робота | 80 год. | |
Форма підсумкового контролю | екзамен |
- Пререквізити курсу
Практика усного і писемного мовлення польської мови
Вступ до вомознавства
- Технічне й програмне забезпечення /обладнання
Наприклад: вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.
- Політики курсу
Жодні форми порушення академічної доброчесності не толеруються. У випадку таких подій – реагування відповідно до Положення про організацію освітнього процесу в Кам’янець-Подільському національному університету імені Івана Огієнка
Схема курсу
Дата /
кількість акад. год. |
Тема, план | Форма заняття | Матеріали | Література
Інтернетре сурси |
Завдання,
год |
Вага оцінки
(балів) |
Термін виконання |
2 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема 1-2: Przedmiot leksykologii. Semantyka leksykalna. Definicje semantyczne – Termin „leksykologia”. Pojęcie jednostki leksykalnej – Leksyka i słownictwo – Działy i zadania leksykologii – Wyrazy w słowniku i tekście. Związki paradygmatyczne i syntagmatyczne – Pojęcie pola znaczeniowego – Typy znaczeń jednostek leksykalnych – Diachroniczne typy zmian znaczenia – Pojęcie i struktura definicji. Zasady definiowania – Definicje w słownikach – Pojęcie definicji kognitywnej |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
1, с.7-67
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
Поточний контроль – 30 балів, Модульна контрольна робота – 30 балів, екзамен – 40 балів | |
2 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема3: Wieloznaczność – Pojęcie polisemii. Problem granic wieloznaczności – Typy wieloznaczności – Etymologiczna i semantyczna koncepcja homonimii – Klasyfikacje homonimów – Procesy homonimizacji i dehomonimizacji |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
1, с.67-93
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема4: Relacja synonimiii antonimii – Pojęcie synonimii. Równoznaczność i bliskoznaczność – Typy wyrazów bliskoznacznych – Funkcje synonimów. Problem definicji synonimów – Synonimia w ujęciu S. Skorupki – Pojęcie antonimii. Rodzaje antonimów |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
1, с.93-115
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема5: Słownictwo. Czynny i bierny zasób leksykalny polszczyzny. Archaizmy i neologizmy – Słownictwo: funkcje, zasób czynny i bierny – Stara warstwa słownictwa polskiego – Nowa warstwa słownictwa polskiego – Zapożyczenia jeko obiekt badań nad nowym słownictwem – Neologizmy powstałe wskutek zabiegów słowotwórstwa potencjalnego – Współczesna dynamika procesu neologizacji |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 115-137
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема6: Zapożyczenia w języku polskim – Zakres pojęcia „zapożyczenie”. Przyczyny zapożyczeń – Typologie zapożyczeń – Postawy wobec wyrazów pochodzenia obcego we współczesnej polszczyźnie
|
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 137-169
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема7-8: Leksyka różnych odniam polszczyzny. Słownictwo polskich socjolektów – Zróżnicowanie języka polskiego. Kryteria wyodrębniania odmian języka – Odmiany terytorialne języka polskiego i ich słownictwo – Charakterystyka dialektów polskich – Terminy stosowane na określenie socjalnych odmian polszczyzny i ich słownictwa – Kategorie socjolektalne. Funkcje słownictwa socjolektalnego – Słownictwo socjolektów o prymarnej funkcji ekspresywnej – Słownictwo socjolektów o prymarnej funkcji profesjonalno-komunikatywnej – Słownictwo gwar o prymarnej funkcji utajniania wypowiedzi – Leksyka intersocjolektalna |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 169-248
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема9: Podstawowe zagadnienia frazeologii – Znaczenia wyrazu frazeologia. Z dziejów frazeologii jako nauki – Pojęcie związku frazeologicznego – Frazeologizm a wyraz. Frazeologizm a luźna grupa składniowa – Klasyfikacje frazeologizmów – Źródła polskiej frazeologii |
лекція | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 248-273
|
Переглянути презентацію,
2 год
|
||
2 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема 1: Przedmiot leksykologii. Semantyka leksykalna. – Termin „leksykologia”. Pojęcie jednostki leksykalnej – Leksyka i słownictwo – Działy i zadania leksykologii – Wyrazy w słowniku i tekście. Związki paradygmatyczne i syntagmatyczne – Pojęcie pola znaczeniowego – Typy znaczeń jednostek leksykalnych – Diachroniczne typy zmian znaczenia
|
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 23-24, 40-42;
2, 3 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год
|
||
2 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема 2: Definicje semantyczne – Pojęcie i struktura definicji. Zasady definiowania – Definicje w słownikach – Pojęcie definicji kognitywnej |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 64-65;
11 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год
|
||
4 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема3: Wieloznaczność – Pojęcie polisemii. Problem granic wieloznaczności – Typy wieloznaczności – Etymologiczna i semantyczna koncepcja homonimii – Klasyfikacje homonimów – Procesy homonimizacji i dehomonimizacji |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 88-90;
20 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год
|
||
4 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема4: Relacja synonimiii antonimii – Pojęcie synonimii. Równoznaczność i bliskoznaczność – Typy wyrazów bliskoznacznych – Funkcje synonimów. Problem definicji synonimów – Synonimia w ujęciu S. Skorupki – Pojęcie antonimii. Rodzaje antonimów |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 111-112;
7, 8, 14 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год
|
||
4 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема5: Słownictwo. Czynny i bierny zasób leksykalny polszczyzny. Archaizmy i neologizmy – Słownictwo: funkcje, zasób czynny i bierny – Stara warstwa słownictwa polskiego – Nowa warstwa słownictwa polskiego – Zapożyczenia jeko obiekt badań nad nowym słownictwem – Neologizmy powstałe wskutek zabiegów słowotwórstwa potencjalnego – Współczesna dynamika procesu neologizacji |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 132-135;
16, 17, 20 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год
|
||
2 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема6: Zapożyczenia w języku polskim – Zakres pojęcia „zapożyczenie”. Przyczyny zapożyczeń – Typologie zapożyczeń – Postawy wobec wyrazów pochodzenia obcego we współczesnej polszczyźnie |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 163-166;
12, 18 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год
|
||
2 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема7: Leksyka różnych odniam polszczyzny. – Zróżnicowanie języka polskiego. Kryteria wyodrębniania odmian języka – Odmiany terytorialne języka polskiego i ich słownictwo – Charakterystyka dialektów polskich |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 195-199;
9, 13, 15 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год
|
||
2 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема 8: Słownictwo polskich socjolektów – Terminy stosowane na określenie socjalnych odmian polszczyzny i ich słownictwa – Kategorie socjolektalne. Funkcje słownictwa socjolektalnego – Słownictwo socjolektów o prymarnej funkcji ekspresywnej – Słownictwo socjolektów o prymarnej funkcji profesjonalno-komunikatywnej – Słownictwo gwar o prymarnej funkcji utajniania wypowiedzi – Leksyka intersocjolektalna |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 241-244;
10, 19 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год
|
||
4 год | Модуль І. Leksykologia języka polskiego
Тема9: Podstawowe zagadnienia frazeologii – Znaczenia wyrazu frazeologia. Z dziejów frazeologii jako nauki – Pojęcie związku frazeologicznego – Frazeologizm a wyraz. Frazeologizm a luźna grupa składniowa – Klasyfikacje frazeologizmów – Źródła polskiej frazeologii |
Практичне заняття | Презентація ,
Текст лекції |
1, с. 266-270;
4, 9, 15, 17 |
Опрацювати текст 1 год
підготувати конспект 1 год анотувати прочитану додаткову літературу 2 год Відповісти на питання 1 год виконати вправи 1 год
|
Рекомендована література:
Основна:
- Krawczuk A. Leksykologia i kultura języka polskiego. T. 1-2. Kijów, 2011. T. 1: Leksykologia, frazeologia, leksykografia.
- Łuczyński E., Maćkiewicz J. Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia. Gdańsk, 2002.
- Markowski A. Wykłady z leksykologii. Warszawa, 2012.
Додаткова:
- Apresjan J. D. Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka. Przeł. Z. Kozłowska i A. Markowski. Wrocław etc., 1995.
- Bańko M. Słownik dobrego stylu, czyli wyrazy, które się lubią. Warszawa, 2006.
- Bartnicka B. Język polski dla cudzoziemców. Ćwiczenia leksykalne. Warszawa, 1974.
- Bąba S., Liberek J. Słownik frazeologiczny współczesnej polszczyzny. Warszawa, 2001.
- Bednarek A., Grochowski M. Zadania z semantyki językoznawczej. Toruń, 1993.
- Dąbrowska A. Eufemizmy współczesnego języka polskiego. Wrocław, 1994.
- Dąbrówka A., Geller E. Słownik antonimów. Warszawa, 1995.
- Dąbrówka A., Geller E., Turczyn R. Słownik synonimów. Warszawa, 1993.
- Encyklopedia języka polskiego. Red. S. Urbańczyk i M. Kucała. Wrocław etc., 1999.
- Kaczmarek L., Skubalanka T., Grabias S. Słownik gwary studenckiej. Lublin, 1994.
- Kopaliński W. Słownik eponimów, czyli wyrazów odimiennych. Warszawa, 1996.O definicjach i definiowaniu. Red. J. Bartmiński i R. Tokarski. Lublin, 1993.
- Markowski A. Jawne i ukryte nowsze zapożyczenia leksykalne w mediach. [W:] Język w mediach masowych. Red. J. Bralczyk i K. Mosiołek-Kłosińska. Warszawa, 2000. S. 96-111.
- Markowski A. Leksyka wspólna różnym odmianom polszczyzny. Wrocław, 1992.
- Nagórko A., Łaziński M., Burkhardt H. Dystynktywny słownik synonimów. Kraków, 2004.
- Nauka o języku dla polonistów. Wybór zagadnień. Red. S. Dubisz. Warszawa, 1994.
- Smółkowa T. Neologizmy we współczesnej leksyce polskiej. Kraków, 2001.
- Uniwersalny słownik języka polskiego. Red. S. Dubisz. T. I-IV. Warszawa, 2003.
- Walczak B. Granica między jednostkami leksykalnymi rodzimymi i obcego pochodzenia. [W:] Opisać słowa. Red. A. Markowski. Warszawa, 1992. S. 222-232.
- Wierzbicka A. Gwary, żargony, style. [W:] Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań. T. 2: Warianty języka. Red. J. Bartmiński i J. Szadura. Lublin, 2003. S. 126-132.
- Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński. Lublin, 2001. S. 453-467.
Система оцінювання та вимоги
Критерії оцінювання результатів навчання
участь в роботі впродовж семестру/еказамен – 60/40
Поточний і модульний контроль (60 балів) | Екзамен | Сума | |
Змістовий модуль 1
(60 балів) |
40 | 100 | |
Поточний контроль | МКР | ||
30 балів | 30 балів |
Умови допуску до підсумкового контролю:
– активність впродовж семестру,
– відвідування/відпрацювання усіх практичних занять.