КАМ’ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ІВАНА ОГІЄНКА
ФАКУЛЬТЕТ ІНОЗЕМНОЇ ФІЛОЛОГІЇ
КАФЕДРА СЛОВ’ЯНСЬКОЇ ФІЛОЛОГІЇ ТА ЗАГАЛЬНОГО МОВОЗНАВСТВА

  1. Загальна інформація про курс
Назва курсу, мова викладання  

ІСТОРІЯ ПОЛЬСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Викладачі Абрамович Семен Дмитрович,

доктор філологічних наук, професор; завідувач кафедри слов’янської філології та загального мовознавства

Профайл викладачів https://slovfil.kpnu.edu.ua/abramovych/

 

E-mail: dummuzi@ukr.net

 

Сторінка курсу в MOODLE https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=506
Консультації Щочетверга о 16.00

2. Анотація курсу

Курс покликаний ознайомити з біографіями й найзначнішими творами польських письменників від Середньовіччя до наших днів; дати розуміння специфіки старопольської й нової польської літератури, сприяти усвідомленню характеру й спрямованості літературного процесу, напрямів, течій і шкіл; навчити навичкам аналізу жанрових, сюжетно-композиційних та жанрово-стилістичних вирішень польських письменників; окреслити особливості взаємодії польської літератури з громадянською думкою, політикою, релігією і мистецтвом Польщі та Європи.

3. Мета та цілі курсу

Мета курсу полягає у вивченні феномену польської літератури як історії духовно-естетичного досвіду Польщі, який є невід’ємною частиною європейської культурної панорами.

4. Формат курсу

Стандартний курс: стаціонар

5. Результати навчання

Після прослуханого курсу студент повинен:

знати:

періодизацію   історії   польської   літератури та  основні етапи її розвитку; основні риси її національної специфіки; розміри внеску польських авторів в історію світової літератури і культури; найважливіші літературні напрями, течії й школи польської літератури;  тематико-проблемну сферу, систему жанрів і естетичних концепцій, характерних для кожного з періодів розвитку польської літератури; біографії найбільш відомих польських письменників; їх найбільш резонансні твори; найважливіші факти й дати з історії польсько-російських, польсько-слов’янських і польсько-європейських літературних зв’язків.

вміти:

аналізувати – з використанням відповідного літературознавчого інструментарію – польські художньо-літературні тексти в історичному та літературному контекстах (національному, спільнослов’янському й західноєвропейському); характеризувати, систематизувати і зіставляти найзначніші літературні явища і процеси; використовувати набуті знання і вміння в самостійній науково-дослідницької діяльності; застосовувати навички самостійної роботи з науково-фактичним матеріалом з проблематики курсу.

6. Обсяг і ознаки курсу

 

Найменування показників Характеристика навчального курсу
денна форма навчання заочна форма навчання
Освітня програма, спеціальність Польська мова і зарубіжна література

014 Середня освіта (Мова і література (польська)

 
Рік навчання/ рік викладання третій /2019-2020  
Семестр вивчення перший, другий  
нормативна/вибіркова нормативна  
Кількість кредитів ЄКТС 8 кредитів ЄКТС  
Загальний обсяг годин 240 год.  
Кількість годин навчальних занять 96 год.  
Лекційні заняття 46 год.  
Практичні заняття 50 год.  
Семінарські заняття 0 год.  
Лабораторні заняття 0 год.  
Самостійна та індивідуальна робота 144 год.  
Форма підсумкового контролю екзамен  

7. Пререквізити курсу

Історія польської мови. Лексикологія польської мови. Філософія мови.

Історія зарубіжної літератури  Вступ до літературознавства

8. Технічне й програмне забезпечення /обладнання

Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.

9. Політики курсу

Вимоги до студента

  • Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу; студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття.
  • Займатися іншими справами на лекціях та практичних заняттях неприпустимо.
  • Оцінка «відмінно» ставиться за умови: 1) студент знає не менш як 75 % матеріалу; 2) студент достатньо широко цитує літературно-художні тексти; 3) студент достатньо широко цитує науково-критичну літературу (с обов’язковими посиланнями); 4) студент може користуватися конспектом, але не просто читати його; 5) студент або обирає свою позицію в науковій дискусії навколо проблеми, або висуває власну обґрунтовану концепцію.
  • Очікується, що роботи студентів будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями. Неприпустимі плагіат, відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел списування та всяке інше нехтування академічною доброчесністю.

У випадку порушення академічної доброчесності викладач вдається до реагування відповідно до Положення про організацію освітнього процесу в Кам’янець-Подільському національному університету імені Івана Огієнка.

10. Схема курсу

Модуль І. ВСТУП.СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 1. Вступ.

–           Вступні зауваги до курсу «Історія польської літератури».

–           Витоки польської історії. Польський фольклор

–           Періодизація історії польської літератури, її варіанти.

–           Зародження польської літератури; конструктивна роль Біблії в цьому процесі.

лекція Відеоматеріали,

текст лекції

1, с.7-11, 3, 4, 5, 11, 17, 20, 24.

 

Вдосконалити

текст лекції.

Переглянути відеоматеріали,

2 год

Поточний контроль – 30 балів, Модульна контрольна робота – 30 балів, екзамен – 40 балів 4.09
Модуль І. ВСТУП. СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 2. Середньовіччя.

–           Найдавніша латиномовна агіо-графія та її герої.

–           Формування латиномовної історичної прози (Галл Анонім, В. Кадлубек).

–           Ранні вірші латиною.

–           Започаткування літургічної драми.

–           Полонізація костьолу в ХІІІ ст. та започаткування польського літератур-ного слова.

–           Світська латиномовна література цього періоду («Хроніка Яна з Чарнкова…») та ін.

–           Гімн «Богородиця» та його культурний резонанс.

–           Розвиток літургічного театру в XIII-XIV ст. Формування польської гомілетики.

лекція Відеоматеріали,

текст лекції

1, с.11-46, 3,4,7, s. 5-12. 20, 25, 28.

 

Вдосконалити

текст лекції.

Переглянути відеоматеріали,

2 год

12.09

12.09

Модуль І. ВСТУП. СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 3. Відродження

–           Розквіт польської культури за Ягеллонів – «золотий вік» польської літератури.

–           Утвердження гуманізму в Польщі та роль Краківського університету й книгодруку для розвитку літературного процесу.

–           Польська латиномовна література епохи Ренесансу (Я. Длугош, Я. Ост-роруг).

–            Концепція сарматства (Мацей з Мехова).

–           Краківська Академія і формування новолатинської поезії (Ю. Дрогобич, Павло Русин, М. Гусовський, А. Кшіцький, Ян Дантішек, К. Яницький, С.Ф. Кльонович).

–           Формування польськомовної літератури та становлення польської літературної мови («Біблія королеви Софії» й ін.).

–           Польськомовна релігійна поезія (Бернат з Любліна, Владислав з Гельньова та ін.) Зародки грома-дянської та любовної лірики.

–           Польськомовна релігійно-політи-чна публіцистика та полемічна література епохи Реформації (М. Бєльський, С. Ореховський, А. Моджевський, П.Скарга).

–           Видатні поетичні індивіду-альності польського Ренесансу (М. Рей та Я.Кохановський).

лекція Відеоматеріали,

текст лекції

 

1, с.47112,

3, 4, 5, 6,

7, s. 13-19,

16, 25, 30.

 

 

Вдосконалити

текст лекції.

Переглянути відеоматеріали,

2 год

 

18.09

18.09

Модуль І. ВСТУП. СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 4. Бароко.

–           Бароко як світ протиріч та «стиль епохи».

–           Метафізична поезія (М. Семп- Шажинський, С. Грабовецький).

–           Світські барокові поети (Я. А.Морштин, Д. Наборовський, М. К. Сарбевський, П. Кохановський, С. Твардовський)

–            Ідилії Ш.Ши­мо­но­ви­ча, Й.Б. Зиморовича, Ш. Зиморовича.

–           – Куртуазний та шкільний театри в Польщі епохи Бароко. Католицько-єзуїтський та протестантський шкільний театр.

–           Совізжальська література (К. Опалінський, В. Потоцький, Я. Х. Пáсек,  А. Фредро).

лекція Відеоматеріали,

текст лекції

 

1, с.117-161,

7, s. 23-41,

13, 14, 15, 16, 22, 25.

 

 

 

Вдосконалити

текст лекції.

Переглянути відеоматеріали,

2 год

 

26.09

9.10

Модуль І. ВСТУП. СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 5. Просвітництво.

–           Розділи Польщі та їхній вплив на культуру краю.

–           Просвітництво як культурна програма в рамках «старопольської літератури».

–           Культурно-освітня реформа С. Конарського.

–           Формування журналістики та публіцистики (С. Сташиц, Г. Колонтай, Ф. Єзерський).

–           Своєрідність творчості М. Мату-шевича, К. Несецького, Й. Б. Хмельовського, Ю. Баки.

–            «Станіславовий»  період; зародже-ння театру і драматургії (Ф.Богомолець.).

–           Трансплантація класицизму на польський грунт; теоретики напряму (І. Красіцький, Ф.К. Дмоховський, Ф.Голанський, Мі. Д. Краєвський); художня творчість польських класицистів (А. Нарушевич, Іг.Красіцький. С. Трембецький, Т. К. Венгерський).

–           Література «постстаніславового» періоду та занепад Просвітництва.

–           Рококо та сентименталізм в польській літературі (Ю. Шимановський, Ф. Д. Князьнін, Ф. Карпінський).

–           Патріотична лірика рубежу ХVIII–ХІХ ст. (Ф. Заблоцький, Ю.Нємцевич).

–           Драматургія кінця ХVIII ст. (Ф.  Заблоцький, В. Богуславський, Ю. Немцевич).

–            Зародження романтичної прози (Я.Потоцький).

лекція Відеоматеріали,

текст лекції

 

1, с.164-232,

7, s. 43-63,

8, 12, 13,

23,26, 31.

 

Вдосконалити

текст лекції.

Переглянути відеоматеріали,

 

2 год

 

17.010

24.10

Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 6. Романтизм.

–            Польський романтизм в європей-ському контексті.

–            Творчість  Адама Міцкевича.

–            Творчість Юліуша Словацького.

–            Творчість  З. Красінського.

–            Творчість Ц. К. Норвіда

–            «Українська школа» в польському романтизмі.

лекція Відеоматеріали,

текст лекції

 

1, с.237-359,

3,4,5,6,

7, s. 67-100.

25, 29,

Вдосконалити

текст лекції.

Переглянути відеоматеріали,

 

2 год

 
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 7. Рух від романтизму до реалізму в  1 пол. ХІХ ст.

 

–            Поезія В. Сирокомлі й Т. Ленартовича

–            Проза Ю. І. Крашевського, Т. Єжа (З. Мілковського), Ю. Коженьовського, З. Качковського.

–            Драматургія А. Фредро.

лекція Відеоматеріали, текст лекції

 

 

1, с.360-370,

7, s. 88-89, 90-92, 103, 190, 199.

Вдосконалити

текст лекції.

 

Переглянути відеоматеріали,

2 год

 
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 8. Позитивізм.

–          Позитивізм як естетична доктрина.

–          Творчість Е. Ожешко.

–          Творчість Б. Пруса.

–          Творчість Г. Сенкевича.

лекція Відеоматеріали,

текст лекції

 

1, с.377-476, 5, 6,

7, s. 100-139.

9, 10, 21, 27.

 

Вдосконалити

текст лекції.

Переглянути відеоматеріали,

2 год

 
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 9. Модернізм.

–           Диференціація понять «модер-нізм», «неоромантизм», «символізм». «Молода Польща» як епоха польської культури.

–           Поезія К. Тетмайєра, Л. Стаффа, М. Коморніцької.

–           Проза С. Пшибишевського, С. Жеромського, В. Реймонта.

–           Театр і драма “Молодої Польщі” (Г. Запольська, С. Пшибишевський, С. Виспянський та ін..).

лекція Відеоматеріали,

текст лекції

 

1, с.479-500,

3, 4,5, 6,

7, s.141-145.

 

Вдосконалити

текст лекції.

Переглянути відеоматеріали,

2 год

 
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 10. Література ІІ Речі Посполитої та часів становлення ПНР.

–    Соціально-історичні чинники розвитку польської літератури у міжвоєнне двадцятиліття.

–    Польська поезія міжвоєнного двадцятиліття. Група “Скамандр” (Я. Івашкевич, Ю. Тувім, Я. Лєхонь, А. Слонімський).

–    Польський авангардизм (футурист Б. Ясенський; «Краківська Авангарда» і Ю. Пшибось; «Здруй» як оплот польського експресіонізму тощо).

–    Група «Жагари» (Є. Загурський, Ч. Мілош, А. Римкевич).

–    Епічна та драматична проза міжвоєнного двадцятиліття. Творчість З. Налковської, А. Струґа. М. Домбровської, Б. Шульца, С. І. Віткевича.

лекція Відеоматеріали,

текст лекції

 

1, с.501-570,

5, 6,

7, s.145-185,

18, 19.

Переглянути відеоматеріали,

2 год

 

 
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 11. Література ПНР. Видатні польські письменники-емігранти ХХ ст.

–    Виникнення ПОРП та формування тоталітарного устрою в Польщі. Три потоки польської літератури цієї доби: конформістська, опозиційна, еміграційна.

–    Література офіціозу (К. Брандис, І. Неверлі тощо.).

–    Явища духовного опору: Є. Анджеєвський, М. Домбровська,  К.І. Гагринський, А. Важик, В. Шимборська.

–    Творчість В. Гомбровича. Творчість Ч. Мілоша. Творчість С.Лема як феномен «внутрішньої еміграції».

–    Польська критика і есеїстика 1960-1980-х рр.“Покоління-56” («Сучасність») в польській літературі. Формація “Покоління-68” (“Нова хвиля”) у житті 1968–1976 рр. і нові тенденції розвитку літератури.

–    Драматургія Польщі 1960-1980  рр.

лекція Відеоматеріали,

текст лекції

 

1, с.571-595,

3, 4. 5, 6,

7, s. 185-195.

19.

Вдосконалити

текст лекції.

Переглянути відеоматеріали,

 

2 год

 
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 12. Література сучасної Польщі.

 

–    Особливості літературного життя Польщі після 1989 р.

–    Феномен “масової літератури”. Творчість І. Хмелевської

–    Своєрідність польського постмо-дернізму. Творчість представників «Покоління 1960-х» (Е. Редліньский та ін.). Психологізм творчості О. Токарчук та В. Хорвата.

–    Основні тенденції розвитку польської поезії постмодерної доби (пошук самовиразу в Я. Подсядла, М. Свєтліцького та ін).

–    Польська драматургія кінця ХХ – початку ХХІ ст.: епатажність «Покоління Порно» П. Юрека; п’єси й режисура Т. Слободзянека.

лекція Відеоматеріали,

текст лекції

Відеоматеріали,

текст лекції

Відеоматеріали,

текст лекції

 

1, с.596-619,

2, 5, 6,

7. s. 185-195,

19.

Вдосконалити

текст лекції.

Переглянути відеоматеріали,

 

2 год

 

 
ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ
Модуль І. ВСТУП. СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 1. Вступ.

 

1.        Вступ. Польська література в євро-пейському контексті.

2.        Витоки польської історії.

3.        Польський фольклор

4.        Періодизація історії польської літератури, її варіанти.

5.        Зародження польської літератури.

6.        Конструктивна роль Біблії в формуванні польської літератури.

Практичне заняття   1, с.7-19, 3, 4, 5, 11, 20. Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект 1 год

анотувати прочитану додаткову літературу 2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

  26.09
Модуль І. ВСТУП. СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 2. Середньовіччя.

1.        Найдавніша латиномовна агіо-графія та її герої.

2.        Формування латиномовної істо-ричної прози (Галл Анонім. В. Кадлубек). Ранні вірші латиною.

3.        Започаткування літургічної драми.

4.        Полонізація костьолу в ХІІІ ст. та започаткування польського літера-турного слова.

5.        Світська латиномовна література пізнього Середньовіччя («Хроніка Яна з Чарнкова…») та ін.

6.        Гімн «Богородиця» та його культурний резонанс.

7.        Розвиток літургічного театру в XIII-XIV ст.

8.        Формування польської гомілетики.

Практичне заняття Відеоматеріали,

текст лекції

 

1, с.19-46, 3,4,7, s. 5-12. 20, 25, 28.

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект

1 год

анотувати прочитану додаткову літературу

2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

03.10
Модуль І. ВСТУП. СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 3 (1) Відродження

1.       Розквіт польської культури за Ягеллонів – «золотий вік» польської літератури.

2.       Утвердження гуманізму в Польщі та роль Краківського університету й книгодруку для розвитку літературного процесу.

3.       Польська латиномовна література епохи Ренесансу (Я. Длугош, Я. Ост-роруг).

4.       Концепція сарматства (Мацей з Мехова та ін.).

Практичне заняття Відеоматеріали,

текст лекції

 

1, с.47-63, 3, 4, 5, 6,

7, s. 13-19,

16,25, 30.

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект 1 год

анотувати прочитану додаткову літературу 2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

10.10
Модуль І. ВСТУП. СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 3 (2) Відродження

1.        Краківська Академія і формування новолатинської поезії.

2.       Латинська поезія Відродження (Ю. Дрогобич, Павло Русин, М. Гусовський, А. Кшіцький, Ян Дантішек, К. Яницький, С.Ф. Кльонович).

3.       Формування польськомовної літератури та становлення польської літературної мови («Біблія королеви Софії» й ін.).

4.       Польськомовна релігійна поезія (Бернат з Любліна, Владислав зГельньова та ін.)

5.        Зародки громадянської та любовної лірики.

6.        Польськомовна релігійно-політи-чна публіцистика та полемічна література епохи Реформації (М. Бєльський, С. Ореховський, А. Моджевський, П.Скарга).

Практичне заняття Відеоматеріали,

текст лекції

 

1, с. 6392,

7, s. 13-19.

3, 4, 5, 6, 16,25, 30..

 

 

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект

1 год

анотувати прочитану додаткову літературу

2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

 

  17.10
Модуль І. ВСТУП. СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 3 (3). Відродження

1.       Поезія М. Рея

–     драматично-діалогічні мораліте («Життя Йосифа…» та ін.;

–     переказ прозою біблійної книги «Псалтир»;

–     Postylla; її виховний пафос;

–     «Звіринець» та «Дзеркало» як моралістично-сатиричні панорами життя тодішнього суспільства.

2.       Поезія Я. Кохановського

–           переклади  Псалтирі, їх літературна досконалість;

–          «Плач» як шедевр інтимної лірики;

–           «Пісні», їх ренесансний пафос;

–          жанр фрашки у поета.

Практичне заняття Відеоматеріали,

текст лекції

 

1, с. 93-112,

7, s. 13-19,

30.

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект 1 год

анотувати прочитану додаткову літературу 2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

  29.10
Модуль І. ВСТУП. СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 4. Бароко

1.        Бароко як світ протиріч та «стиль епохи».

2.        Метафізична поезія (М. Семп- Шажинський, С. Грабовецький).

3.        Світські барокові поети (Я. А. Морштин, Д. Наборовський, М. К. Сарбевський, П. Кохановський, С. Твардовський).

4.         Ідилії Ш.Ши­мо­но­ви­ча, Й.Б. Зиморовича, Ш. Зиморовича.

5.        Куртуазний та шкільний театри епохи Бароко. Католицько-єзуїтський та протестантський шкільний театр.

6.        Совізжальська література (К. Опалінський, В. Потоцький, Я. Х. Пáсек, А. Фредро).

Практичне заняття Відеоматеріали,

текст лекції

1, с. 113-161,

7, s. 24-41,

22.

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект

1 год

анотувати прочитану додаткову літературу

2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

  31.10
Модуль І. ВСТУП. СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 5 (1). Просвітництво.

1.   Розділи Польщі та їхній вплив на культуру краю.

2.   Просвітництво як культурна програма в рамках «старопольської літератури». Культурно-освітня реформа С. Конарського.

3.   Формування журналістики та публіцистики (С. Сташиц, Г. Колонтай, Ф. Єзерський).

4.   Своєрідність творчості М. Мату-шевича, К. Несецького, Й. Б. Хмельовського, Ю. Баки.

Практичне заняття Відеоматеріали,

текст лекції

1, с. 162-189,

7, s. 24-47,

8, 12, 13,

23, 26, 31.

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект 1 год

анотувати прочитану додаткову літературу

2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

  01.11
Модуль І. ВСТУП. СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 5 (2). Просвітництво.

1.                   «Станіславовий»  період; заро-дження театру і драматургії (Ф. Богомолець).

2.                   Трансплантація класицизму на польський грунт.

3.                   Теоретики напряму (І. Красіцький, Ф. Дмоховський, Ф. Голанський, М. Краєвський).

4.                   Художня творчість польських класицистів (А. Нарушевич, І. Красіцький. С. Трембецький, Т. Венгерський).

Практичне заняття   1, с. 189-214,

7, s. 24-47.

 

10, 19.

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект 1 год

анотувати прочитану додаткову літературу 2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

  14.11
Модуль І. ВСТУП. СТАРОПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 5 (3). Просвітництво.

1.              Література «постстаніславового» періоду та занепад Просвітництва.

2.              Рококо та сентименталізм в польській літературі (Ю. Шимановський, Ф. Д. Князьнін, Ф. Карпінський).

3.              Патріотична лірика рубежу ХVIII–ХІХ ст. (Ф. Заблоцький, Ю.Нємцевич).

4.              Драматургія кінця ХVIII ст. (Ф.  Заблоцький, В. Богуславський, Ю. Немцевич).

Практичне заняття Відеоматеріали,

текст лекції

1, с. 214-232,

7, s. 4865.

 

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект 1 год

анотувати прочитану додаткову літературу 2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

  26.11
Модульна контрольна робота.

Аналіз контрольної роботи.

          28.11

05.12

Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 6 (1). Романтизм.

1.Творчість  А. Міцкевича

–  біографія поета;

–  лірика та балади А. Міцкевича;

–  «Кримські сонети» як романтичний образ Сходу;

–  історичні поеми «Гражина» та «Конрад Валленрод» ;

–  драматична поема «Дзяди».

2. Творчість Ю.Словацького

–          біографія поета;

–          лірика Ю. Словацького;

–          драматургія Ю. Словацького;

–          поеми Ю. Словацького;

–          Україна у Ю. Словацького.

Практичне заняття Відеоматеріали,

текст лекції

1, с. 256-325,

3, 4, 6,

7, s.67-83,

8, 9,13,17.

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект 1 год

анотувати прочитану додаткову літературу 2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 6 (2). Романтизм.

1.         Творчість  З. Красінського.

2.         Творчість Ц. К. Норвіда.

3.         Зародження романтичної прози (Я. Потоцький).

4.         «Українська школа» в польському романтизмі:

–            А. Мальчевський;

–            М. Чайковський;

–            Б. Залєський;

–            С. Гощинський.

 

    1, с. 256-325, 332-351, 356-359, 370-374.

3, 4,

7, s.64-89, 96-101.

25.

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект 1 год

анотувати прочитану додаткову літературу 2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 7. Рух від романтизму до реалізму в  1 пол. ХІХ ст.

1.  Поезія В. Сирокомлі.

2. Поезія Т. Ленартовича.

3. Проза Ю. І. Крашевського.

4. Проза Т. Єжа (З. Мілковського)

5. Проза Ю. Коженьовського.

6. Проза  З. Качковського.

7. Драматургія А. Фредро.

 

    1, с.351-356, 360-370,

3, 4,

7, s. 84-95,

25.

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект 1 год

анотувати прочитану додаткову літературу 2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 8 (1). Позитивізм.

1. Позитивізм як естетична доктрина (Т. Еске-Хоїнський, Ю. Охорович, В. Сабовський, А. Свєнтоховський).

2. Творчість Е. Ожешко.

–  біографія Е. Ожешко;

– селянські мотиви у. Ожешко;

– жіноча емансипація у Ожешко;

єврейська тематика у Ожешко;

– «Gloria victis» поетизація повстання 1863 р.;

– «Над Німаном» як позитивістський роман;

– «Хам» та «Ad astra»  як вихід за межі естетики позитивізму.

3. Творчість М. Конопницької.

    1, с. 384-427, 454-475.

3, 4,

7, s. 104-107, 200,

27.

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект

1 год

анотувати прочитану додаткову літературу

2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 8 (2). Позитивізм.

1. Творчість Б. Пруса.

–            біографія Б. Пруса;

–            Ідеалізація старого села у письменника;

–            місто та його люди в романі «Лялька» ;

–            «Фараон» як історичний  роман реалістичного типу;

–            публіцистика письменника.

2. Творчість Г. Сенкевича

– біографія письменника: життя в літературі;

–  рання новелістика Г. Сенкевича;

– трилогія Г. Сенкевича «Вогнем і мечем», «Потоп» та «Пан Володийовський» ;

– «Хрестоносці»: художня інтерпретація моменту становлення польської національної самосвідомості.

– «Quo vadis?» як апологія християнства.

    1, с. 429-463,

3, 4,

7, s. 107-116,

16. 27.

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект

1 год

анотувати прочитану додаткову літературу

2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 9 (1). Модернізм.

1.        Диференціація понять «модер-нізм», «неоромантизм», «символізм»

2.        «Молода Польща» як епоха польської культури.

3.        Поезія К. Тетмайєра.

4.        Поезія Л. Стаффа.

5.        Поезія М. Коморніцької.

    1, с. 478-500,

3, 4,

7, s. 118-139.

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект 1 год

анотувати прочитану додаткову літературу 2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 9 (2). Модернізм.

1. Проза С. Пшибишевського.

2. Проза С. Жеромського.

3. Проза В. Реймонта.

4. Театр і драматургія “Молодої Польщі” (Г. Запольська, С. Пшибишевський).

5. Драматургія  й поезія С. Виспянського.

 

    1, с. 478-500,

3, 4,

7, s. 118-139,

18, 19.

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект

1 годанотувати прочитану додаткову літературу

2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 10. Література ІІ Речі Пос-политої.

1.       Соціально-історичні чинники роз-витку польської літератури у міжвоєнне двадцятиліття.

2.       Польська поезія міжвоєнного двадцятиліття. Група “Скамандр” (Я. Івашкевич, Ю. Тувім, Я. Лєхонь, А. Слонімський).

3.       Польський авангардизм (футурист Б. Ясенський; «Краківська Авангарда» і Ю. Пшибось; «Здруй» як оплот польського експресіонізму тощо).

4.       Група «Жагари» (Є. Загурський, Ч. Мілош, А. Римкевич).

5.       Епічна та драматична проза міжвоєнного двадцятиліття. Творчість З. Налковської, А. Струґа. М. Домбровської, Б. Шульца, С. І. Віткевича.З. Герберта та ін

    1, с. 500-520,

3, 4,

7, s. 169-181,

18, 19.

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект

1 год

анотувати прочитану додаткову літературу

2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 11 (1). Література ПНР.

1.        Виникнення ПОРП та формування тоталітарного устрою в Польщі. Три потоки польської літератури цієї доби: конформістська, опозиційна, еміграційна.

2.        Романістика офіціозу (К. Брандис, В. Ворошильський, І. Неверлі тощо).

3.        Поезія в ПНР: К. І. Галчинський, М. БялошевськийР. ВоячекС. ГроховякТ. Новак,  З. ХербертВ. Шимборська та ін.

4.        Драматургія Польщі 1960-1980  рр. (І.ІрединьськийС. МрожекТ. Ружевич).

    1, с. 520-526,

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект 1 год

анотувати прочитану додаткову літературу 2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 11 (2). Література ПНР.

1.        Явища духовного опору: Є. Анджеєвський, М. Домбровська,  К.І. Гагринський, А. Важик, В. Шимборська.

2.        Польська критика і есеїстика 1960-1980-х рр. (загальна характеристика).

3.        «Покоління-56» («Сучасність»).

4.        Формація “Покоління-68” (“Нова хвиля”).

    1, с. 520-526,

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект 1 год

анотувати прочитану додаткову літературу 2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 11 (3). Видатні польські письменники-емігранти ХХ ст.

Творчість В. Ґомбровича

1.        Основні віхи життєвої і творчої біографії В. Ґомбровича.

2.        “Фердидурке” як гротесково-сатиричний екзистенціальний роман.

3.        Проблеми “темряви” серця у романі “Порнографія”.

4.        «Транс-Атлантика» як полеміка з національно-культурною традицією.

5.        Проблеми гуманізму і свободи в “Щоденнику” В. Ґомбровича.

    1, с. 526-544,

7, s. 166-158, 201-204.

6,

18, 19.

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект 1 год

анотувати прочитану додаткову літературу

2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 11 (3). Видатні польські письменники-емігранти ХХ ст.

Творчість Ч. Мілоша

1.       Основні віхи життєвого і творчого шляху Ч. Мілоша.

2.       Ранній період творчості. “Катастрофізм” у естетичному й метафізичному вимірі.

3.       Пошуки шляхів порятунку культури в ліриці воєнних і перших повоєнних років.

4.       Спроби духовного виправдання буття в американський період творчості Ч. Мілоша.

5.       Проблеми реальності і пам’яті у творчості 1980-1990-х років.

6.       Значення творчості Ч. Мілоша.

    1, с. 546-578,

6,

7, s. 151-156, 202-204.

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект

1 год

анотувати прочитану додаткову літературу

2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 11 (4). Видатні польські письменники-емігранти ХХ ст.

Творчість С.Лема як феномен

«внутрішньої еміграції»

1.       Рання творчість Лема (“Астронав-ти”, “Магелланова хмара”) як вираз комуністичної утопії.

2.       Поглиблення духовної не залеж-ності й соціального критицизму в творах 50-х рр. (“Сезам”,”Зоряні щоденники”, “Вторгнення з Альдебарана”).

3.       “Соляріс” як філософське узагальнення екзистенціальних проблем людини.

4.       Проблема морального вибору в “Оповіданнях про пілота Піркса”.

5.       “Зоряні щоденники Йона Тихого” та “Казки роботів” як саркастична інтерпретація світу.

6.       Абсурдність буття як виклик людині в романах “Едем”, “Повернення з зірок” та “Непереможний”.

7.       Футурологічні прогнози Лема.

    1, с. 585-590,

7, 191, 203.

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект

1 год

анотувати прочитану додаткову літературу

2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модуль ІІ. НОВА ПОЛЬСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема 12. Література сучасної Польщі.

1.       Особливості літературного життя Польщі після 1989 р.

2.       Феномен “масової літератури”. Творчість І. Хмелевської. Творчість К. Грохолі.

3.       Своєрідність польського постмо-дернізму. Творчість представників «Покоління 1960-х» (Е. Редліньский та ін.)

4.       Психологізм творчості О. Токарчук та В. Хорвата.

5.       Основні тенденції розвитку польської поезії постмодерної доби (пошук самовиразу в Я. Подсядла, М. Свєтліцького та ін).

6.       Польська драматургія кінця ХХ – початку ХХІ ст.: епатажність «Покоління Порно» П. Юрека; п’єси й режисура Т. Слободзянека.

    1, с. 596-618

2. 18, 19.

 

Опрацювати текст 1 год

підготувати конспект

1 год

анотувати прочитану додаткову літературу

2 год

Відповісти на питання 1 год

виконати вправи 1 год

   
Модульна контрольна робота

Аналіз контрольної  роботи

           

Рекомендована література:

Основна:

  1. Абрамович С., Кеба О., Стахнюк Н. Історія польської літератури: Цикл лекцій. К.: ВД Д. Бураго, 2019. 620 с.
  2. Абдуллабекова Гюляр Гасан гызы. Современная польская литература: Уч. пос. Баку: БСУ, 2010. 279 с.
  3. История всемирной литературы. В 11-ти т. Т. т. 2–7. Москва : Наука, 1985 –1989 [Т. 2.  1984. 672 с. Т. 3. 1985.  816 с.  Т. 4.  1987.  687 с. Т. 5. 1988. 784 с. Т. 6. 1989.  880 с. Т. 7. 1991.  832 с.].
  4. История польской литературы. Т. 1. Москва: Наука, 1968, 616 с. Т. 2. Москва: Наука, 1969. 504 с.
  5. Хорев В.А. Польская литература ХХ века. Москва: Индрик, 2009. 351 с.
  6. Miłosz Cz. Historia Literatury Polskiej do roku 1939. Przełożyła M.Tarnowska: Kraków : Wyd-wo ZNAK, 1993. 526 s.
  7. Tomkowski J. Dzieje Literatury Polskiej. Warszawa : Świat Książki, 2008.544 s.

Додаткова:

  1. Бедзир Н. Лекции по истории польской литературы | Персональный сайт. Електронний ресурс. Режим доступу: com/2014/02/23/.
  2. Горский И. М. Польский исторический роман и проблема историзма. Москва: Изд-во АН СССР, 1963. 266 с.
  3. Малькова М., Соколова С. Польская новелла XIX—XX века. Ленинград.: Худож. лит., 1988. 568 с.
  4. Миф Европы в литературе и культуре Польши и России / Редкол.: М. В. Лескинен, В. А. Хорев. Москва: Индрик, 2004. 304с.
  5. Мочалова  В.   В.   Мир   наизнанку:   народно-городская   литература Польши XVI-XVII вв.  Москва: Наука, 1985.  219 с.
  6. Оболевич В. История польской литературы. Л. : Изд-во Ленингр. ун-та, 1960. 366 с.
  7. Радишевський Р. Сарматсько-роксоланська етикетна поезія XVII століття в культурному просторі українсько-польського пограниччя // Українсько-польські літературні контексти. Київські полоністичні студії. ІV. К., 2003. С. 29–49.
  8. Хинчевська-Геннель Т. Україна – Польща у XVII столітті: разом чи окремо // Українсько-польські літературні контексти. Київські полоністичні студії. Том ІV. К., 2003. С. 36 – 43.
  9. Петрухіна Л. Е. Історія польської літератури:Конспект лекцій і завдання.Львів: Вид-во Львівськ. ун-ту,2006.215 с.
  10. Lewińska S. Literatura polska. Lwiw: Світ, 1996. 152 с.
  11. Bartelski L. M. Polscy pisarze współcześni. 1939—1991: Leksykon. –Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1995. 504 s.
  12. Burkot S. Literatura polska. 1939—2009. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe, PWN, , 2010. 527 s.
  13. Bukowski K. Biblia a literatura polska. Poznań: Pallottinum, 396 s.
  14. Gabryś-Sławińska M. Polska krytyka literacka w XIX i XX wieku. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016. 199 s.
  15. Hernas Barok. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 1976. 540 s.
  16. Klimowicz, M. Oświecenie.–Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002. 608 s.
  17. Kopciński J. Wybudzanie. Dramat polski. Interpretacje. Warszawa : IBL Instytut Badań Literackich PAN, 2018. 390 s.
  18. Libera Z. [et al.] Literatura polska. Т. 1– Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Instytut Literatury Polskiej. Wydawnictwo naukowe PWN, 1989–1991.
  19. Magryś R. Retoryka polska w dobie Oświecenia. Rzeszów : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1998. 240 s.
  20. Markiewicz H. Pozytywizm. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1978. 626 s.
  21. Michałowska T. Średniowieczе. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008. 908 s.
  22. Przybylski R., Witkowska A. Romantyzm. Warszawa:Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.655 s.
  23. Sobczak P.M. Polscy pisarze wobec faszyzmu, Łódź 2015.
  24. Święch J., Nowoczesność. Szkice o literaturze polskiej XX wieku, Warszawa 2006.
  25. Ziomek J. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1995. 554 s.
  26. Żbikowski, P. Pod znakiem klasycyzmu. W kręgu świadomości literackiej późnego Oświecenia.– Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie, 1989. 253 s.

Умови допуску до підсумкового контролю:

активність впродовж семестру та відвідування/відпрацювання усіх практичних занять.