Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
факультет іноземної філології
кафедра слов’янської філології та загального мовознавства
- Загальна інформація про курс
Назва курсу, мова викладання | Специфіка комунікації в інформаційному суспільстві
Мова викладання – українська |
Викладачі | Білоусова Тетяна Павлівна, доцент кафедри
Контактний тел.: (067) 913-09-21 |
Профайл викладачів | перейти на сторінку |
E-mail: | beltap24051960@gmail.com |
Сторінка курсу в MOODLE | https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=789 |
Консультації | Щочетверга о 16.00 |
- Анотація до курсу
Курс «Специфіка комунікації в інформаційному суспільстві» формує уміння та навички комунікації в інформаційному суспільстві. Вивчаючи його, студент отримує такі можливості і переваги:
- доступ до кращих зразків монологічного і діалогічного мовлення сучасних ефективних комунікаторів;
- знання про зміст, правила й норми спілкування в інформаційному суспільстві, про вимоги до мовленнєвої поведінки в різних комунікативно-мовленнєвих ситуаціях;
- володіння формами ефективної переконуючої комунікації, правилами встановлення професійних контактів;
- основні комунікативно-мовленнєві вміння;
- володіння культурою конструктивного діалогу (диспуту, полеміки, дискусії), етичними нормами спілкування;
- навички самостійного створення промов різного жанру, виду й спрямування, ґрунтованих на здобутих знаннях;
- здатність критично аналізувати власні висловлювання та суспільну мовну практику.
- Мета та цілі курсу
Метою курсу «Специфіка комунікації в інформаційному суспільстві» є засвоєння основних ідей і концепцій інформаційного суспільства як нового ступеня розвитку цивілізації, ознайомлення зі специфічними рисами спілкування і формування умінь та навичок комунікації в інформаційному суспільстві.
- Формат курсу
Стандартний курс (очний), з елементами дистанційного навчання в системі Moodle.
- Результати навчання
В результаті вивчення курсу студент: вдосконалює загальну компетентність – здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово; формує фахові компетентності спеціальності: здатність дотримуватися сучасних мовних норм з державної мови, використовувати різні форми й види комунікації в освітній діяльності, обирати мовні засоби відповідно до стилю й типу тексту, а саме:
- знає мовний дискурс сучасності, мовні норми, особливості використання мовних одиниць у певному контексті;
- володіє комунікативною мовленнєвою компетентністю з української мови (лінгвістичний, соціокультурний, прагматичний компоненти), здатний удосконалювати й підвищувати власний компетентнісний рівень у вітчизняному контексті;
- ефективно спілкується в науково-навчальній, соціально-культурній та офіційно-ділових сферах; виступає перед аудиторією, бере участь у дискусіях, обстоює власну думку (позицію), дотримується культури поведінки й мовленнєвого спілкування.
- Обсяг і ознаки курсу
Найменування показників | Характеристика навчального курсу | |
денна форма навчання | заочна форма навчання | |
Освітня програма, спеціальність | Освітня програма Мова і література (польська) спеціальність 014.02 Середня освіта (Мова і література (польська) | |
Рік навчання/ рік викладання | четвертий /2019-2020 | |
Семестр вивчення | перший | |
нормативна/вибіркова | вибіркова | |
Кількість кредитів ЄКТС | 4 кредити ЄКТС | |
Загальний обсяг годин | 120 год. | |
Кількість годин навчальних занять | 40 год. | |
Лекційні заняття | 20 год. | |
Практичні заняття | 20 год. | |
Семінарські заняття | 0 год. | |
Лабораторні заняття | 0 год. | |
Самостійна та індивідуальна робота | 80 год. | |
Форма підсумкового контролю | екзамен |
- Пререквізити курсу
До курсу «Специфіка комунікації в інформаційному суспільстві» мають бути вивчені «Вступ до мовознавства», «Українська мова за професійним спрямуванням», «Прагмалінгвістика». Зазначені дисципліни мають сформувати у студентів уміння і навички грамотного доцільного мовлення у ситуаціях професійної комунікації, збагатити їх знаннями про систему мови, основні мовні закони і норми.
- Технічне й програмне забезпечення /обладнання
Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.
- Політики курсу
Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт: конспект, план, есе, реферат, словник термінів і понять.
Академічна доброчесність. Очікується, що одні роботи студентів матимуть характер відтворення (план, конспект, словник), реферування з елементами власних міркувань (реферат), інші – будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями (есе). Неприпустимі відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел списування, втручання в роботу інших студентів. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для її незарахування, незалежно від масштабів плагіату чи обману.
Жодні форми порушення академічної доброчесності неприпустимі. У випадку таких подій – реагування відповідно до Положення про організацію освітнього процесу в Кам’янець-Подільському національному університету імені Івана Огієнка
Відвідання занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом. В разі пропуску занять або ж невиконання завдань студент перескладає заборгованість у формі, визначеній викладачем.
Поведінка в аудиторії. Очікується, що студенти будуть поводитись в аудиторії відповідно до норм академічного спілкування, не порушуватимуть дисципліну, з повагою ставитимуться до однокурсників і колег.
Література.
Уся література, яку студенти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.
- Схема курсу
Дата /кількість акад. год. | Тема, план | Форма заняття | Матеріали | Література
Інтернет- ресурси |
Завдання,
год |
Вага оцінки
(балів) |
Термін виконання |
Модуль І. Специфіка комунікації в інформаційному суспільстві | |||||||
02.09, 2 год
25.09, 2 год
15 год.
|
Тема 1. Інформаційне суспільство та соціальна комунікація.
|
лекція
практичне заняття
самостійна робота |
Презентація
Текст лекції
|
1, 2, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 17, 19, 21 | Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 2 год
Виконати завдання за планом ПЗ, 2 год.
Конспект або план / підготовка до співбесіди / виступ або есе / словничок |
12 балів
10 балів
|
25.09
25.09
25.09 |
03.09, 2 год
04.09, 2 год
30.09, 2 год.
07.10, 2 год.
10 год.
|
Тема 2. Комунікативні моделі в інформаційному суспільстві. Бізнес-комунікація
|
лекція
лекція
практичне заняття
практичне заняття
самостійна робота |
Презентація
Текст лекції
|
1, 2, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21 | Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 4 год.
Виконати завдання за планами ПЗ, 4 год.
Конспект / підготовка до співбесіди / виступ або есе / аналіз аудиторії |
12 балів
12 балів
10 балів
|
30.09
07.10
30.09
07.10
07.10
|
05.09, 2 год
09.09, 2 год
21.10, 2 год.
28.10, 2 год
10 год. |
Тема 3. Вплив засобів масової комунікації на особливості сучасного спілкування
|
лекція
лекція
практичне заняття
практичне заняття
самостійна робота |
Презентація
Текст лекції
|
1, 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 19, 21, 22 | Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 4 год
Виконати завдання за планами ПЗ, 4 год.
Конспект або план / підготовка до співбесіди / виступ або есе / усна розповідь |
12 балів
12 балів
10 балів |
21.10
21.10
28.10
28.10 |
10.09, 2 год
11.09, 2 год
04.11, 2 год.
11.11, 2 год.
15 год. |
Тема 4. Природа і мета комунікації. Вербальна комунікація
|
лекція
лекція
практичне заняття
практичне заняття
самостійна робота
|
Текст лекції
|
1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 21, 22 | Перечитати т-ти лекцій, 4 год
Виконати завдання за планами ПЗ, 4 год. Конспект або план / підготовка до співбесіди / виступ або есе / усна розповідь / аналіз лекції |
12 балів
12 балів
10 балів |
04.11
04.11
11.11
11.11 |
11.09, 2 год
18.11, 2 год.
15 год. |
Тема 5. Слухання як комунікативний процес, його роль в комунікації в інформаційному суспільстві | лекція
практичне заняття
самостійна робота
|
Презентація
Текст лекції
|
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 19 | Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 2 год
Виконати завдання за планом ПЗ, 2 год. Конспект або план / підготовка до співбесіди / виступ або есе / усна розповідь / аналіз слухання |
12 балів
10 балів |
18.11
18.11
18.11 |
16.09, 2 год.
18.09, 2 год.
25.11, 2 год.
2.12, 2 год.
15 год. |
Тема 6. Невербальна комунікація в інформаційному суспільстві | лекція
лекція
практичне заняття
практичне заняття
самостійна робота |
Презентація
Текст лекції
|
1, 2, 3, 4, 7, 12, 16, 22 | Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 4 год
Виконати завдання за планами ПЗ, 2 год.
Конспект, аналіз відеозапису, есе |
12 балів
12 балів
10 балів
|
25.11
25.11
2.12
2.12 |
Модульна контрольна робота | пройти тест, 1 год. | 20 балів | 3.12 | ||||
Семестровий екзамен | 40 |
- Система оцінювання та вимоги
Загальна система оцінювання курсу: участь в роботі впродовж семестру / екзамен – 60/40.
Критерії оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час практичних занять
Рівні навч. досягнень | Оцінка в балах | Критерії оцінювання |
Початковий (понятійний) | 1 | Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують відповіді „так” чи „ні”. |
2 | Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача на рівні „так” чи „ні”; може самостійно знайти в підручнику відповідь. | |
3 | Студент намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання вправ, дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом. | |
Середній (репродуктивний) | 4 | Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі. |
5 | Студент знає більше половини навчального матеріалу, розуміє сутність навчальної дисципліни, може дати визначення понять, категорій (однак з помилками); вміє працювати з підручником, самостійно опрацьовувати частину навчального матеріалу; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні. | |
6 | Студент розуміє основні положення навчального матеріалу, може поверхнево аналізувати матеріал, робить певні висновки; відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою; самостійно відтворює більшу частину матеріалу; вміє застосовувати знання під час виконання вправ за алгоритмом, користуватися додатковими джерелами. | |
Достатній (алгоритмічно дієвий) | 7 | Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми. |
8 | Знання студента досить повні, він вільно застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; вміє аналізувати, робити висновки; виконувати різні види аналізу, його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями; вміє самостійно працювати. | |
9 | Студент вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, робить аналітичні висновки, використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить наукові поняття, категорії, формулює закони; може самостійно опрацьовувати матеріал, виконує прості творчі завдання; має сформовані типові навички. | |
Високий (творчо-професійний) | 10 | Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних мовних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси наукової діяльності; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси. |
11 | Студент володіє узагальненими знаннями з навчальної дисципліни, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях; вміє знаходити джерела інформації та аналізувати їх, ставити і розв’язувати проблеми, застосовувати вивчений матеріал для власних аргументованих суджень у практичній діяльності; спроможний за допомогою викладача підготувати виступ на студентську наукову конференцію; самостійно вивчити матеріал; визначити програму своєї пізнавальної діяльності; оцінювати різноманітні явища, процеси; займає активну життєву позицію. | |
12 | Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах. |
Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів за виконання
модульної контрольної роботи
Оцінка
в балах |
Критерії оцінювання |
12 | Студент володіє матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними, знає близько половини навчального матеріалу, намагається виконувати завдання на основі елементарних знань і навичок. Виконав 60% тестів. |
14 | Студент володіє початковими знаннями, розуміє основні положення навчального матеріалу, але його знання уривчасті. Виконав 70% тестів. |
16 | Знання студента досить повні, він правильно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, володіє термінологією. Виконав 80% тестів. |
18 | Студент вільно володіє вивченим матеріалом; може виконувати різні види завдань, у т. ч. прості творчі завдання; має сформовані типові навички. Виконав 90% тестів. |
20 | Студент має системні, дієві знання, використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах. Виконав 100% тестів. |
Оцінювання самостійної роботи
Самостійна робота оцінюються за 10-бальною шкалою. Враховується ступінь засвоєння матеріалу, свобода володіння записами, використання ТЗН та наочності при викладенні результатів проведеної роботи.
Якість тексту | Вільне володіння текстом | Технічні характеристики говоріння | Використання засобів унаочнення | |
Максимальна кількість балів | 3 | 2 | 3 | 2 |
Мінімум балів, які може набрати студент за самостійну роботу, – 6 балів.
Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час семестрового екзамену
Рівні навчальних досяг-нень | Оцінка в балах | Критерії оцінювання |
Початковий
(понятійний) |
0-23 |
Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують відповіді „так” чи „ні”. Не усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, не робить спроб розповісти суть питання. |
24-26 | Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача. Намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом. | |
Середній (репродуктивний) | 27-29 | Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні. Відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою. |
Достатній (алгоритмічно -дієвий) | 30-33 | Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми. Вміє аналізувати, робити висновки; його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями. |
Високий (творчо-професійний) | 34-36 | Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси. |
37-40 |
Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах. |
Можливість та алгоритм покращення оцінок. Якщо студент отримав за якийсь вид роботи (окрім семестрового екзамену) оцінку, яка його не влаштовує, він може покращити її наступним чином:
- Під час консультації перескласти тему, за яку отримав низьку оцінку;
- Переробити письмове завдання, обравши ту саму чи іншу тему;
- Виступити з самостійно підготовленою доповіддю на практичному занятті, тема якого відповідає тій, що була оцінена низьким балом.
Умови допуску до підсумкового контролю: обов’язкова присутність на лекційних заняттях, активність впродовж семестру, відвідування/відпрацювання усіх практичних занять, виконання інших видів робіт, передбачених навчальним планом з цієї дисципліни.
12. Список рекомендованої літератури
- Абрамович С. Д., Чікарькова М. Ю. Мовленнєва комунікація : підручник. К. : Вид. дім Дмитра Бураго, 2013. 460 с.
- Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики. 2-ге вид., доп. Київ : ВЦ «Академія», 376 с.
- Білоусова Т. П. Риторика : навч.-метод. посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О. А., 2012. 256 с.
- Білоусова Т. П. Риторика : навч.-метод. посібник. -ге вид., перероблене і доповнене. Кам’янець-Подільський : ПП «Медобори-2006», 2015. 256 с.
- Андрєєва Г. М. Соціальна психологія: підручник для вищ. навч. закладів. 5-те вид., випр.. і доп. Москва : Аспект Пресс, 2007.
- Атватер І.Я Вас слухаю … Москва : Економіка, 1988.
- Вердербер Р., Вердербер К. Психологія спілкування: таємниці ефективної взаємодії. Санкт-Петербург : прайм-ЕВРОЗНАК, 2003.
- Вершинин М. Политические коммуникации в информационном обществе: перспективные направления исследований. Актуальные проблемы теории коммуникаций. Сборник научных трудов. Санкт-Петербург : Изд-во СПбГПУ, 2004. С. 98–107.
- Галушко К. Ю. Інформаційне суспільство. Енциклопедія історії України: у 10 т. / редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. ; Інститут історії України НАН України. Київ : Наук. думка, 2005. Т. 3 : Е — Й. С. 525.
- Иванов Д. В. Виртуализация общества. Санкт-Петербург : Петербургское Востоковедение, 2000. 96 с.
- Куніцина В. II., Казарінова Н. В., Погольша В. М. Міжособистісне спілкування : підручник для вузів. Санкт-Петербург : Питер, 2011.
- Лабунська В. А. Невербальна поведінка (соціально-перцептивний підхід). Ростов-на-Дону : Вид-во Рост. ун-ту, 1986.
- Марков Б. В. Проблема человека в эпоху масс-медия. Перспективы человека в глобализирующемся мире. Санкт-Петербург : Санкт-Петербургское философское общество. 2003. С. 62-84.
- Мацько Л. І., Кравець Л. В. Культура української фахової мови. Київ : ВЦ «Академія», 2007. 360 с.
- Методичні вказівки з дидактичним забезпеченням до практичних занять і самостійної роботи з навчальної дисципліни Ефективні комунікації / уклад. : О. М. Кравець. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2015. 37 с.
- Панфілова А. П. Теорія і практика спілкування: навч. допомога. 4-те вид., стер. Москва: Академія, 2012.
- Політологічний енциклопедичний словник / уклад.: Л. М. Герасіна, В. Л. Погрібна, І. О. Поліщук та ін. За ред. М. П. Требіна. Харків : Право, 2015.
- Русанівський В.М. Мовна картина світу в етнокультурній парадигмі. Мовознавство. 2004. № 4. С. 3-7.
- Савінова Н. А., Ярошенко А. О., Литва Л. А. Правове забезпечення соціальної політики України в умовах розвитку інформаційного суспільства : монографія. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. 269 с.
- Семеног О. М. Культура наукової української мови : навч. посіб. Київ : Вид. центр «Академія», 2010. 216 с.
- Терин В. П. Массовая коммуникация: Исследование опыта Запада. М., 2000. 145 с.
- Чернова Г. Р., Слотін Т. В.Психологія спілкування: навч. допомога. Санкт-Петербург : Питер, 2012.
- Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII URL: http://kodeksy.com.ua/pro_osvitu.htm
- Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2016. № 3. ст. 25.
- Закон України «Про вищу освіту» від 13.03.2016 р.
- 26. Електронна бібліотека України. URL: http://lib.com.ua27. Електронна бібліотека України ElibUkr. URL: http://www.elibukr.org/uk/28. Електронна бібліотека україномовної літератури ЧТИВО. URL: http://chtyvo.org.ua29. Національна бібліотека України імені В.І. Вернадськогою URL: http://nbuv.gov.ua/node/2456
- Інформаційний портал «Наука України: доступ до знань». URL: irbis-nbuv.gov.ua/Sci_Lib_UA
- Знаймо разом. URL:znaimo.com.ua.
- Андерс Гюнтер Мир как фантом и матрица. Философские размышления о радиовещании и телевидении. Искусство и кино № 2. URL : http://kinoart.ru/2005/n2article11.html
- Антисуржик : словник [Електронний ресурс]. URL: http://www.rozum. org.ua/php?a=list&d=19&t=dict&w1=%D0%90
- Ваш имидж. Культура речи предпринимателя URL: http://www.ethique. ru/image/
- Городенко Л. М. Мережеві комунікації в ідеології постмодернізму. Інформаційне суспільство. 2011. № 13. URL : http://www.nbuv.gov.ua/portal/ socggum/is/2011_13/Horodenk.pdf.
- Денисюк С. Технологічні виміри політичної комунікації : монографія. Вінниця : Вид-во Вінницького нац. тех. ун-ту. URL : http:// publish.vntu.edu.ua/txt/Denisuk-TehnologVimiriPolitKomunikacii386.pdf.
- Карнеги Д. Язык убеждения: аудиокнига. URL: http://asbook.ru/abooks/ psihologia/584-yazyk-ubezhdeniya.html
- Морозова О. Политическая Интернет-коммуникация: ее роль, функции и формы. Политическая лингвистика. URL : http://cyberleninka.ru/ article/n/politicheskaya-internet-kommunikatsiya-ee-rol-funktsii-i-formy.
- Поль Л. Сопер. Основы искусства речи. Библиотека Якова Кротова. URL: http://krotov.info/lib_sec/18_s/sop/er_00.htm
- Тихомирова Є. Зв’язки з громадськістю. URL : http://do.gendocs.ru/ docs/index19973.html?page=9.
- Хоменко І. В. Еристика. Мистецтво полеміки : навч. посібник . Київ : Юрінком Інтер, 2001. 192 с. URL: http://pda.coolreferat.com/Еристика_-_мистецтво_полеміки,_Хоменко_часть=1
- Чорна Н., Авксентьєва Т. Тенденції в розвитку політичної комунікації в інформаційному суспільстві. Electronic Archive of Kharkov National University of Radioelectronics. URL : http://open-archive.kture. kharkov.ua/handle/123456789/312