Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
факультет іноземної філології
кафедра слов’янської філології та загального мовознавства
- Загальна інформація про курс
Назва курсу, мова викладання | Основи красномовства. Мова викладання – українська |
Викладачі | Білоусова Тетяна Павлівна, доцент кафедри
Контактний тел.: (067) 913-09-21 |
Профайл викладачів | перейти на сторінку |
E-mail: | beltap24051960@gmail.com |
Сторінка курсу в MOODLE | https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=777#section-5 |
Консультації | Щочетверга о 16.00 |
- Анотація до курсу
Курс «Основи красномовства» формує ораторські уміння та навички Вивчаючи його, студент отримує такі можливості і переваги:
- доступ до кращих зразків ораторських творів минувшини та сьогодення;
- знання про зміст, правила й норми спілкування, про вимоги до мовленнєвої поведінки в різних комунікативно-мовленнєвих ситуаціях;
- основні комунікативно-мовленнєві (риторичні) уміння;
- володіння культурою конструктивного діалогу (диспуту, полеміки, дискусії);
- знання про ораторську етику;
- навички самостійного створення промов різного жанру, виду й спрямування;
- здатність критично аналізувати власні висловлювання та суспільну мовну практику.
3. Мета та цілі курсу
Метою вивчення курсу «Основи красномовства» є формування умінь та навичок ораторського мистецтва, оволодіння формами ефективної переконуючої комунікації, ознайомлення студентів з правилами встановлення професійних контактів; сприяння формуванню мовленнєвих навичок та підвищенню загальної культури мовлення.
- Формат курсу
Стандартний курс (очний), з елементами дистанційного навчання в системі Moodle.
- Результати навчання
В результаті вивчення курсу студент: вдосконалює загальну компетентність – здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово;і формує фахові компетентності спеціальності: здатність дотримуватися сучасних мовних норм з державної мови, використовувати різні форми й види комунікації в освітній діяльності, обирати мовні засоби відповідно до стилю й типу тексту, а саме:
- знає мовні норми, особливості використання мовних одиниць у певному контексті, мовний дискурс сучасності.
- володіє комунікативною мовленнєвою компетентністю з української мови (лінгвістичний, соціокультурний, прагматичний компоненти), здатний удосконалювати й підвищувати власний компетентнісний рівень у вітчизняному контексті.
- ефективно спілкується в науково-навчальній, соціально-культурній та офіційно-ділових сферах; виступає перед аудиторією, бере участь у дискусіях, обстоює власну думку (позицію), дотримується культури поведінки й мовленнєвого спілкування.
- Обсяг і ознаки курсу
Найменування показників | Характеристика навчального курсу | |
денна форма навчання | заочна форма навчання | |
Освітня програма, спеціальність | Польська мова і зарубіжна література, 014 Середня освіта (Мова і література (польська);
Англійська мова і література, 035 Філологія (Германські мови та літератури (переклад включно) |
|
Рік навчання/ рік викладання | третій /2019-2020 | |
Семестр вивчення | перший | |
нормативна/вибіркова | вибіркова | |
Кількість кредитів ЄКТС | 4 кредити ЄКТС | |
Загальний обсяг годин | 120 год. | |
Кількість годин навчальних занять | 40 год. | |
Лекційні заняття | 20 год. | |
Практичні заняття | 20 год. | |
Семінарські заняття | 0 год. | |
Лабораторні заняття | 0 год. | |
Самостійна та індивідуальна робота | 80 год. | |
Форма підсумкового контролю | екзамен |
- Пререквізити курсу
До «Основ красномовства» вивчаються «Вступ до мовознавства», «Українська мова за професійним спрямуванням». Зазначені курси мають сформувати у студентів уміння і навички грамотного доцільного мовлення у ситуаціях професійної комунікації, збагатити їх знаннями про систему мови, основні мовні закони і норми.
- Технічне й програмне забезпечення /обладнання
Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.
- Політики курсу
Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт: конспект, план, есе, реферат, словник термінів і понять.
Академічна доброчесність. Очікується, що одні роботи студентів матимуть характер відтворення (план, конспект, словник), реферування з елементами власних міркувань (реферат), інші – будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями (есе). Неприпустимі відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел списування, втручання в роботу інших студентів. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для її незарахування, незалежно від масштабів плагіату чи обману.
Жодні форми порушення академічної доброчесності неприпустимі. У випадку таких подій – реагування відповідно до Положення про організацію освітнього процесу в Кам’янець-Подільському національному університету імені Івана Огієнка
Відвідання занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом. В разі пропуску занять або ж невиконання завдань студент перескладає заборгованість у формі, визначеній викладачем.
Поведінка в аудиторії. Очікується, що студенти будуть поводитись в аудиторії відповідно до норм академічного спілкування, не порушуватимуть дисципліну, з повагою ставитимуться до однокурсників і колег.
Література.
Уся література, яку студенти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.
- Схема курсу
Дата /
кількість акад. год. |
Тема, план | Форма заняття | Матеріали | Література
Інтернет- ресурси |
Завдання,
год |
Вага оцінки
(балів) |
Термін виконання |
Модуль І. Основи красномовства |
|||||||
02.09, 2 год.
04.09, 2 год.
08.10, 2 год
15 год.
|
Тема 1: Красномовство як наука і навчальна дисципліна. Вітчизняна риторика.
|
лекція
лекція
практичне заняття
самостійна робота
|
презентація
презентація
|
11, 2, 3, 4, 6, 8, 11, 12, 15, 18, 21 | Переглянути презентації,
4 год. Виконати завдання за планом ПЗ, 2 год.
Конспект або план / підготовка до співбесіди / виступ 7-8 хв. |
12 балів
10 балів
|
08.10
08.10
08.10
|
06.09, 2 год.
09.09, 2 год.
15.10, 2 год. 22.10, 2 год. 29.09, 2 год.
15 год.
|
Тема 2. Оратор і аудиторія.
|
лекція
лекція
Практичне заняття Практичне заняття Практичне заняття
Самостійна робота |
Презентація
|
1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21 | Переглянути презентацію,
2 год.
Виконати завдання за планами ПЗ, 6 год. Конспект / виступ 7-8 хв. / х-ка себе як оратора / х-ка аудиторії |
12 балів 12 балів 12 балів
10 балів
|
15.10
22.10
15.10 22.10 29.10
29.10
|
10.09, 2 год.
11.09, 2 год.
04.11, 2 год. 11.11, 2 год.
15 год.
|
Тема 3. Підготовка та виголошення промови.
|
лекція
лекція
Практичне заняття Практичне заняття
Самостійна робота |
Презентація
|
1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 21 | Переглянути презентації,
4 год.
Виконати завдання за планами ПЗ, 4 год. Конспект або план / підготовка до співбесіди / виступ 7-8 хв. / аналіз чужого виступу |
12 балів 12 балів
10 балів |
04.11
11.11
04.11 11.11
11.11
|
13.09, 2 год.
17.09, 2 год. 18.11, 2 год. 25.11, 2 год.
20 год. |
Тема 4. Основні риси успішного мовлення.
|
лекція
лекція Практичне заняття Практичне заняття
Самостійна робота |
Презентація
|
1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21 | Переглянути презентації,
4 год. Виконати завдання за планами ПЗ, 4 год. Конспект або план / підготовка до співбесіди / виступ 7-8 хв. |
12 балів 12 балів
10 балів |
18.11
25.11
18.11 25.11
25.11 |
19.09, 2 год.
24.09, 2 год
02.12, 2 год 09.12, 2 год
15 год.
|
Тема 5. Техніка ораторського мовлення. Невербальні засоби спілкування. | лекція
лекція
Практичне заняття Практичне заняття
Самостійна робота |
Презентація
|
1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 21 | Переглянути презентації,
4 год.
Виконати завдання за планами ПЗ, 4 год. Конспект / словничок термінів і понять / аналіз відеозапису / есе |
12 балів 12 балів
10 балів
|
02.12
09.12
02.12 09.12
09.12 |
Модульна контрольна робота | пройти тест, 1 год. | 20 балів | 10.12 | ||||
Семестровий екзамен | 40 балів |
11. Система оцінювання та вимоги
Загальна система оцінювання курсу: участь в роботі впродовж семестру / екзамен – 60/40.
Критерії оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час практичних занять
Рівні навч. досягнень | Оцінка в балах | Критерії оцінювання |
Початковий (понятійний) | 1 | Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують відповіді „так” чи „ні”. |
2 | Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача на рівні „так” чи „ні”; може самостійно знайти в підручнику відповідь. | |
3 | Студент намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання вправ, дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом. | |
Середній (репродуктивний) | 4 | Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі. |
5 | Студент знає більше половини навчального матеріалу, розуміє сутність навчальної дисципліни, може дати визначення понять, категорій (однак з помилками); вміє працювати з підручником, самостійно опрацьовувати частину навчального матеріалу; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні. | |
6 | Студент розуміє основні положення навчального матеріалу, може поверхнево аналізувати матеріал, робить певні висновки; відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою; самостійно відтворює більшу частину матеріалу; вміє застосовувати знання під час виконання вправ за алгоритмом, користуватися додатковими джерелами. | |
Достатній (алгоритмічно дієвий) | 7 | Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми. |
8 | Знання студента досить повні, він вільно застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; вміє аналізувати, робити висновки; виконувати різні види аналізу, його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями; вміє самостійно працювати. | |
9 | Студент вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, робить аналітичні висновки, використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить наукові поняття, категорії, формулює закони; може самостійно опрацьовувати матеріал, виконує прості творчі завдання; має сформовані типові навички. | |
Високий (творчо-професійний) | 10 | Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних мовних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси наукової діяльності; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси. |
11 | Студент володіє узагальненими знаннями з навчальної дисципліни, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях; вміє знаходити джерела інформації та аналізувати їх, ставити і розв’язувати проблеми, застосовувати вивчений матеріал для власних аргументованих суджень у практичній діяльності; спроможний за допомогою викладача підготувати виступ на студентську наукову конференцію; самостійно вивчити матеріал; визначити програму своєї пізнавальної діяльності; оцінювати різноманітні явища, процеси; займає активну життєву позицію. | |
12 | Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах. |
Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів за виконання
модульної контрольної роботи
Оцінка
в балах |
Критерії оцінювання |
12 | Студент володіє матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними, знає близько половини навчального матеріалу, намагається виконувати завдання на основі елементарних знань і навичок. Виконав 60% тестів. |
14 | Студент володіє початковими знаннями, розуміє основні положення навчального матеріалу, але його знання уривчасті. Виконав 70% тестів. |
16 | Знання студента досить повні, він правильно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, володіє термінологією. Виконав 80% тестів. |
18 | Студент вільно володіє вивченим матеріалом; може виконувати різні види завдань, у т. ч. прості творчі завдання; має сформовані типові навички. Виконав 90% тестів. |
20 | Студент має системні, дієві знання, використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах. Виконав 100% тестів. |
Оцінювання самостійної роботи
Самостійна робота оцінюються за 10-бальною шкалою. Враховується ступінь засвоєння матеріалу, свобода володіння записами, використання ТЗН та наочності при викладенні результатів проведеної роботи.
Якість тексту | Вільне володіння текстом | Технічні характеристики говоріння | Використання засобів унаочнення | |
Максимальна кількість балів | 3 | 2 | 3 | 2 |
Мінімум балів, які може набрати студент за самостійну роботу, – 6 балів.
Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час семестрового екзамену
Рівні навчальних досягнень | Оцінка в балах | Критерії оцінювання |
Початковий
(понятійний) |
0-23 | Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують відповіді „так” чи „ні”. Не усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, не робить спроб розповісти суть питання. |
24-26 | Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача. Намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом. | |
Середній (репродуктивний) | 27-29 | Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні. Відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою. |
Достатній (алгоритмічно -дієвий) | 30-33 | Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми. Вміє аналізувати, робити висновки; його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями. |
Високий (творчо-професійний) | 34-36 | Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси. |
37-40 | Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах. |
Можливість та алгоритм покращення оцінок. Якщо студент отримав за якийсь вид роботи (окрім семестрового екзамену) оцінку, яка його не влаштовує, він може покращити її наступним чином:
- Під час консультації перескласти тему, за яку отримав низьку оцінку;
- Переробити письмове завдання, обравши ту саму чи іншу тему;
- Виступити з самостійно підготовленою доповіддю на практичному занятті, тема якого відповідає тій, що була оцінена низьким балом.
Умови допуску до підсумкового контролю: обов’язкова присутність на лекційних заняттях, активність впродовж семестру, відвідування/відпрацювання усіх практичних занять, виконання інших видів робіт, передбачених навчальним планом з цієї дисципліни.
Список рекомендованої літератури
- Абрамович С. Д., Чікарькова М. Ю. Мовленнєва комунікація : підручник. К. : Вид. дім Дмитра Бураго, 2013. 460 с.
- Байсара Л. І. Опорний конспект лекцій з курсу «Риторика» : посібник. Дніпропетровськ : РВВ ДНУ, 2008. 234 с.
- Білоусова Т.П. Риторика : навч.-метод. посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О.А., 2012.
- Білоусова Т.П. Риторика : навч.-метод. посібник / Т.П. Білоусова. 2-ге вид., перероб. і доп. Кам’янець-Подільський : ПП «Медобори-2006», 2015.
- Бредемайер К. Чёрная риторика: Власть и магия слова : аудиокнига. URL: http://asbook.ru/abooks/business/787-chernaya-ritorika.html
- Бредемайер К. Искусство словесной атаки : аудиокнига. URL: http://asbook.ru/abooks/ business593-iskusstvo-slovesnoy-ataki.html
- Ваш имидж. Культура речи предпринимателя. URL: http://www.ethique.ru/image/
- Голуб Н. Б. Риторика : навч.-метод. комплекс. Черкаси : ЧНУ, 2013.72 с.
- Грицаєнко Л.М. Основи красномовства: навч. посіб. Київ : КНУТД, 2013. 244 с.
- Зверева Н. Я говорю – меня слушают! Курс практической риторики : аудиокнига Мр3/ URL: http://getfiless.we43.ru/?r= 6634&l =&size=1033895936&q=%D0%9D%D0%B8%D0%BD%
- Карнеги Д. Язык убеждения URL: http://asbook.ru/abooks/psihologia/584-yazyk-ubezhdeniya. html
- Колотілова Н. А. Риторика : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 232 с.
- Мацько Л.І. Риторика : підручник. URL: http://pidruchniki.com.ua/00000000/ ritorika/ ritorika_-_matsko_l_i
- Молдован В. В. Риторика: загальна та судова URL: http://www.librius.net/b/62181/read#t10
- Олійник О. Б. Риторика : навч. посіб. Київ : Кондор, 2009. 170 с.
- Олійник О. Риторика : підручник. URL: http://pidruchniki.com.ua/15840720/ritorika/ritorika_-_oliynik_ob
- Obiz: Университет риторики и ораторского мастерства под руководством Сергея Шипунова. URL: http://www.orator.biz/ ?resultpage=1&s=38&d_id=175
- Поль Л. Сопер. Основы искусства речи. URL: http://krotov.info/lib_sec/18_s/sop/er_00.htm
- Промова Стіва Джобса. URL: http://marmo-extra.livejournal.com/31469.html
- Работа над дикцией. URL: http://logoped12.narod.ru/article/articul.htm
- Хоменко І. В. Еристика. Мистецтво полеміки : навч. посібник К.: Юрінком Інтер, 2001. 192 с. URL: http://pda.coolreferat.com/Еристика_-_мистецтво_полеміки,_ Хоменко_часть=1