Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
факультет іноземної філології
кафедра слов’янської філології та загального мовознавства
1. Загальна інформація про курс
Назва курсу, мова викладання | Сценічне та ораторське мовлення Мова викладання – українська |
Викладачі | Білоусова Тетяна Павлівна, доцент кафедри
Дворницька Наталія Іванівна, доцент кафедри Контактний тел.: (067) 913-09-21 |
Профайл викладачів | URL: https://slovfil.kpnu.edu.ua/bilousova/ |
E-mail: | beltap24051960@gmail.com |
Сторінка курсу в MOODLE | https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=817 |
Консультації | Щочетверга о 16.00 |
2. Анотація до курсу
Опановуючи дисципліну, студенти набувають навичок і умінь щодо – розуміння сутності професійної комунікації; – застосування риторичних методів і прийомів у професійній діяльності; – логіки висловлювання власної думки; – змісту риторичної освіти й самостійної роботи з навчальною, науковою, методичною літературою.
3. Мета та цілі курсу
Мета – збагатити студентів теоретичними знаннями і практичними уміннями у сфері професійного та побутового спілкування; стимулювати підвищення культури мовлення студентів, активізувати їх ораторські здібності; розвивати уміння готувати і правильно, чітко, виразно виголошувати текст промови; навчати їх переконувати, доводити, інформувати, пояснювати, передавати знання, тобто впливати на аудиторію.
4. Формат курсу
Стандартний курс (очний), з елементами дистанційного навчання в системі Moodle.
5. Результати навчання
В результаті вивчення курсу студент: вдосконалює загальну компетентність – здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово; формує фахові компетентності спеціальності: здатність дотримуватися сучасних мовних норм з державної мови, використовувати різні форми й види комунікації в освітній діяльності, обирати мовні засоби відповідно до стилю й типу тексту. Як результат – студент;
- знає мовний дискурс сучасності, мовні норми, особливості використання мовних одиниць у певному контексті;
- володіє комунікативною мовленнєвою компетентністю з української мови (лінгвістичний, соціокультурний, прагматичний компоненти), здатний удосконалювати й підвищувати власний компетентнісний рівень у вітчизняному контексті;
- ефективно спілкується в науково-навчальній, соціально-культурній та офіційно-ділових сферах; виступає перед аудиторією, бере участь у дискусіях, обстоює власну думку (позицію), дотримується культури поведінки й мовленнєвого спілкування.
6. Обсяг і ознаки курсу
Найменування показників | Характеристика навчального курсу |
денна форма навчання | |
Освітня програма, спеціальність | всі освітні програми / спеціальності |
Рік навчання/ рік викладання | перший /2021-2022 |
Семестр вивчення | другий |
нормативна/вибіркова | вибіркова |
Кількість кредитів ЄКТС | 3 кредити ЄКТС |
Загальний обсяг годин | 90 год. |
Кількість годин навчальних занять | 36 год. |
Лекційні заняття | 16 год. |
Практичні заняття | 20 год. |
Семінарські заняття | 0 год. |
Лабораторні заняття | 0 год. |
Самостійна та індивідуальна робота | 54 год. |
Форма підсумкового контролю | залік |
7. Пререквізити курсу
До курсу мають бути вивчені «Вступ до мовознавства», «Українська мова за професійним спрямуванням». Зазначені дисципліни мають сформувати у студентів базові уміння і навички грамотного доцільного мовлення у ситуаціях професійної та побутової комунікації, збагатити їх знаннями про систему мови, основні мовні закони і норми, вимоги до грамотного ефективного мовлення.
8. Технічне й програмне забезпечення /обладнання
Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.
9. Політики курсу
Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт: конспект, план, реферат.
Академічна доброчесність. Очікується, що одні роботи студентів матимуть характер відтворення (план, конспект, словник), реферування з елементами власних міркувань (реферат), інші – будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями (есе). Неприпустимі відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел списування, втручання в роботу інших студентів. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для її незарахування, незалежно від масштабів плагіату чи обману.
Відвідання занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом. В разі пропуску занять або ж невиконання завдань студент перескладає заборгованість у формі, визначеній викладачем.
Студенти, які з поважних причин пропустили заняття або не засвоїли певної теми, отримують індивідуальне завдання з метою усунути прогалину в знаннях. Таке завдання (написання реферату) може виконувати і студент, який бажає краще засвоїти тему і отримати вищий бал.
Поведінка в аудиторії. Очікується, що студенти будуть поводитись в аудиторії відповідно до норм академічного спілкування, не порушуватимуть дисципліну, з повагою ставитимуться до однокурсників і колег.
Література.
Уся література, яку студенти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.
10. Схема курсу
Дата /
кількість акад. год. |
Тема, план | Форма заняття | Матеріали | Література
Інтернет- ресурси |
Завдання,
год |
Вага оцінки
(балів) |
Термін виконання |
Модуль І. Риторика |
|||||||
20.01, 2 год
22.01, 2 год
15 год. |
Тема 1. Риторика як наука і навчальна дисципліна. Вітчизняна риторика.
|
лекція
практичне заняття
самостійна робота |
Презентація
Текст лекції
|
1, 2, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 17, 19, 21 | Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 2 год
Виконати завдання за планом ПЗ, 2 год.
Конспект або план / підготовка до співбесіди |
12 балів
10 балів |
|
27.01, 2 год
, 2 год.
15 год.
|
Тема 2. Оратор і аудиторія
|
лекція
практичне заняття
самостійна робота |
Презентація
Текст лекції
|
1, 2, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21 | Переглянути презентації, перечитати т-т лекції, 2 год.
Виконати завдання за планами ПЗ, 2 год. Конспект / підготовка до співбесіди / виступ / аналіз аудиторії |
12 балів
10 балів
|
|
29.01, 2 год
____, 2 год
____, 2 год.
____, 2 год
10 год. |
Тема 3. Підготовка та виголошення промови
|
лекція
лекція
практичне заняття
практичне заняття
самостійна робота |
Презентація
Текст лекції
|
1, 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 19, 21, 22 | Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 4 год
Виконати завдання за планами ПЗ, 4 год. Конспект / підготовка до співбесіди / виступ або есе / усна розповідь |
12 балів
12 балів
10 балів |
|
___, 2 год
____, 2 год
____, 2 год.
____, 2 год
10 год. |
Тема 4. Основні риси успішного мовлення | лекція
лекція
практичне заняття
практичне заняття
самостійна робота
|
Текст лекції
Презентація
|
1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 21, 22 | Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 4 год
Виконати завдання за планами ПЗ, 4 год. Конспект / підготовка до співбесіди / виступ / аналіз виступу |
12 балів
12 балів
10 балів |
|
____, 2 год
___, 2 год.
___, 2 год. ___, 2 год. ___, 2 год.
15 год. |
Тема 5. Техніка ораторського мовлення. Невербальні засоби спілкування. | лекція
практичне заняття практичне заняття практичне заняття
самостійна робота
|
Презентація
Текст лекції
|
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 19 | Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 6 год
Виконати завдання за планом ПЗ, 6 год.
Конспект / підготовка до співбесіди / виступ / аналіз виступу |
12 балів 12 балів 12 балів
10 балів |
|
___, 2 год.
___, 2 год.
____, 2 год.
15 год. |
Тема 6. Мистецтво суперечки. Дискусія і полеміка | лекція
лекція
практичне заняття
самостійна робота |
Презентація
Текст лекції
|
1, 2, 3, 4, 7, 12, 16, 22 | Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 4 год
Виконати завдання за планом ПЗ, 2 год. Конспект, аналіз л-ри про правила суперечки |
12 балів
10 балів
|
|
Модульна контрольна робота | пройти тест, 1 год. | 20 балів |
11. Система оцінювання та вимоги
Загальна система оцінювання курсу: поточний контроль / МКР / самостійна робота 70/20/10
Критерії оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час практичних занять
Рівні навч. досягнень | Оцінка в балах |
Критерії оцінювання |
Початковий (понятійний) | 1 | Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують відповіді „так” чи „ні”. |
2 | Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача на рівні „так” чи „ні”; може самостійно знайти в підручнику відповідь. | |
3 | Студент намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання вправ, дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом. | |
Середній (репродуктивний) | 4 | Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі. |
5 | Студент знає більше половини навчального матеріалу, розуміє сутність навчальної дисципліни, може дати визначення понять, категорій (однак з помилками); вміє працювати з підручником, самостійно опрацьовувати частину навчального матеріалу; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні. | |
6 | Студент розуміє основні положення навчального матеріалу, може поверхнево аналізувати матеріал, робить певні висновки; відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою; самостійно відтворює більшу частину матеріалу; вміє застосовувати знання під час виконання вправ за алгоритмом, користуватися додатковими джерелами. | |
Достатній (алгоритмічно дієвий) | 7 | Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми. |
8 | Знання студента досить повні, він вільно застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; вміє аналізувати, робити висновки; виконувати різні види аналізу, його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями; вміє самостійно працювати. | |
9 | Студент вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, робить аналітичні висновки, використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить наукові поняття, категорії, формулює закони; може самостійно опрацьовувати матеріал, виконує прості творчі завдання; має сформовані типові навички. | |
Високий (творчо-професійний) | 10 | Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних мовних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси наукової діяльності; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси. |
11 | Студент володіє узагальненими знаннями з навчальної дисципліни, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях; вміє знаходити джерела інформації та аналізувати їх, ставити і розв’язувати проблеми, застосовувати вивчений матеріал для власних аргументованих суджень у практичній діяльності; спроможний за допомогою викладача підготувати виступ на студентську наукову конференцію; самостійно вивчити матеріал; визначити програму своєї пізнавальної діяльності; оцінювати різноманітні явища, процеси; займає активну життєву позицію. | |
12 | Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах. |
Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів за виконання
модульної контрольної роботи
Оцінка
в балах |
Критерії оцінювання |
12 | Студент володіє матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними, знає близько половини навчального матеріалу, намагається виконувати завдання на основі елементарних знань і навичок. Виконав 60% тестів. |
14 | Студент володіє початковими знаннями, розуміє основні положення навчального матеріалу, але його знання уривчасті. Виконав 70% тестів. |
16 | Знання студента досить повні, він правильно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, володіє термінологією. Виконав 80% тестів. |
18 | Студент вільно володіє вивченим матеріалом; може виконувати різні види завдань, у т. ч. прості творчі завдання; має сформовані типові навички. Виконав 90% тестів. |
20 | Студент має системні, дієві знання, використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах. Виконав 100% тестів. |
Оцінювання самостійної роботи
Самостійна робота оцінюються за 10-бальною шкалою. Враховується ступінь засвоєння матеріалу, свобода володіння записами, використання ТЗН та наочності при викладенні результатів проведеної роботи.
Якість тексту | Вільне володіння текстом | Технічні характеристики говоріння | Використання засобів унаочнення | |
Максимальна кількість балів | 3 | 2 | 3 | 2 |
Мінімум балів, які може набрати студент за самостійну роботу, – 6 балів.
Оцінювання індивідуальної роботи
Критерій | Актуальність теми, її правильне і повне розкриття, доцільне цитування джерел, рівень узагальнення і аналізу інформації | Грамотність, логічність, стиль викладу матеріалу | Оформлення реферату / техніка ораторського мовлення, дотримання відведеного часу |
Максимальна кількість балів | 5 | 4 | 3 |
Можливість та алгоритм покращення оцінок. Якщо студент отримав за якийсь вид роботи оцінку, яка його не влаштовує, він може покращити її наступним чином:
- під час консультації перескласти тему, за яку отримав низьку оцінку;
- переробити письмове завдання, обравши ту саму чи іншу тему;
- виступити з самостійно підготовленою доповіддю на практичному занятті, тема якого відповідає тій, що була оцінена низьким балом;
- виконання індивідуального завдання (написання реферату за однією із пропонованих тем) і виступ з відповідним повідомленням.
Умови виставлення заліку: обов’язкова присутність на лекційних заняттях, активність впродовж семестру, відвідування/відпрацювання усіх практичних занять, виконання інших видів робіт, передбачених навчальним планом з цієї дисципліни.
12. Список рекомендованої літератури
Основна
- Абрамович С. Д., Чікарькова М. Ю. Мовленнєва комунікація : підручник. Київ : Вид. дім Дмитра Бураго, 2013. 460 с.
- Білоусова Т. П. Основи риторики : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Зарицький А. М., 2007. 120 с.
- Білоусова Т. П. Риторика : навч.-метод. посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О. А., 2012. 256 с.
- Білоусова Т. П. Риторика : навч.-метод. посібник. 2-ге вид., перероблене і доповнене. Кам’янець-Подільський : ПП «Медобори-2006», 2015. 256 с.
- Білоусова Т. П. Теорія і практика підготовки наукової роботи : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О. А., 2008. 244 с.
Додаткова
- Вандишев В. М. Риторика: екскурс в історію вчень і понять : навч. посіб. Київ : Кондор, 2008. 264 c.
- Голуб Н. Б. Риторика : навч.-метод. комплекс. Черкаси : ЧНУ, 2013. 72 с.
- Колотілова Н. А. Риторика : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 232 с.
- Мацько Л. І., Мацько О. М. Риторика : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Вища школа, 2013. 311 с.
- Олійник О. Б. Риторика : навчальний посібник. Київ : Кондор, 2009. 170 с.
- Препотенська М. Риторика. 10 ключових тем : навчальний посібник. Київ : Фірма «ІНКОС», 2011. 252 с.
- Сагач Г. М. Риторика. Київ : Видавничий дім «Ін Юре», 2008. 568 с.
- Александров Д. Н. Риторика : учебное пособие. Изд. 5-е. Москва : Флинта : Наука, 2009. 624 с.
- Антисуржик / ред. А. Сербенська. Львів : Світ, 1994. 150 с.
- Байсара Л. І. Опорний конспект лекцій з курсу «Риторика» : посібник / Л. І. Байсара. – Дніпропетровськ : РВВ ДНУ, 2008. – 234 с.
- Голуб Н. Б. Риторика у вищій школі : монографія. Черкаси : Брама-Україна, 2008. 400 с.
- Демосфен. Речи : в 3 т. Москва : Наука, 1994. Т. 1–3.
- Желязны Джин. Бизнес-презентация. Руководство по подготовке и проведению. Москва : Институт комплексных стратегических исследований, 2010. 565 с.
- Кони А. Ф. Советы лекторам. Об ораторском искусстве: сб. ст. Москва : Знание, 1973. С. 124–136.
- Крейдлин Г. Е. Невербальная семиотика: Язык тела и естественный язик. Москва : Новое литературное обозрение, 2012. 592 с.
- Кропивко І. В. Риторика : навч. посіб. Дніпропетровськ : Пороги, 2013. 67 с.
- Культура мовлення вчителя-словесника / уклад. О. М. Горошкіна. Луганськ : Навчальна книга, 2007. 111 с.
- Мацько Л. І., Кравець Л. В. . Культура української фахової мови. Київ : ВЦ «Академія», 2007. 360 с.
- Овчиннікова А. П. Хаджирадєва С. К. Основи ораторської майстерності в умовах конфліктної взаємодії : навчальний посібник. Одеса : Пальміра, 2005. 180 с.
- Семеног О. М. Культура наукової української мови : навчальний посібник. Київ : Вид. центр «Академія», 2010. 216 с.
- Словник-довідник з культури мовлення : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів / упоряд. П. Є. Ткачук. Кам’янець-Подільський : КПДПУ, інформ.-видавничий відділ, 2003. 124 с.
- Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VІІ. URL: http://zakon3. rada.gov.ua/laws/show/1556-18. – Назва з екрана.
- Про інформацію : Закон України від 02.10.1992 р. № 2657-ХІІ. URL: http://zakon2. rada.gov.ua/laws/show/2657-12. – Назва з екрана.
- Про наукову і науково-технічну діяльність : Закон України від 26.11.2015 р. № 848-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/848-19. – Назва з екрана.
- Про освіту : Закон України 3491-д від від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: http://w1.c1.rada. gov.ua/pls/zweb2/ webproc4_2?id= &pf3516 =3491- %D0%B4&skl=9