Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
факультет іноземної філології
кафедра слов’янської філології та загального мовознавства

1. Загальна інформація про курс

Назва курсу, мова викладання Сценічне та ораторське мовлення
Мова викладання – українська
Викладачі Білоусова Тетяна Павлівна, доцент кафедри

Дворницька Наталія Іванівна, доцент кафедри

Контактний тел.: (067) 913-09-21

Профайл викладачів URL: https://slovfil.kpnu.edu.ua/bilousova/
E-mail: beltap24051960@gmail.com
Сторінка курсу в MOODLE https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=817
Консультації Щочетверга о 16.00

2. Анотація до курсу

Опановуючи дисципліну, студенти набувають навичок і умінь щодо – розуміння сутності професійної комунікації; – застосування риторичних методів і прийомів у професійній діяльності; – логіки висловлювання власної думки; – змісту риторичної освіти й самостійної роботи з навчальною, науковою, методичною літературою.

3. Мета та цілі курсу

Мета – збагатити студентів теоретичними знаннями і практичними уміннями у сфері професійного та побутового спілкування; стимулювати підвищення культури мовлення студентів, активізувати їх ораторські здібності; розвивати уміння готувати і правильно, чітко, виразно виголошувати текст промови; навчати їх переконувати, доводити, інформувати, пояснювати, передавати знання, тобто впливати на аудиторію.

4. Формат курсу

Стандартний курс (очний), з елементами дистанційного навчання в системі Moodle.

5. Результати навчання

В результаті вивчення курсу студент: вдосконалює загальну компетентність – здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово; формує фахові компетентності спеціальності: здатність дотримуватися сучасних мовних норм з державної мови, використовувати різні форми й види комунікації в освітній діяльності, обирати мовні засоби відповідно до стилю й типу тексту. Як результат – студент;

  • знає мовний дискурс сучасності, мовні норми, особливості використання мовних одиниць у певному контексті;
  • володіє комунікативною мовленнєвою компетентністю з української мови (лінгвістичний, соціокультурний, прагматичний компоненти), здатний удосконалювати й підвищувати власний компетентнісний рівень у вітчизняному контексті;
  • ефективно спілкується в науково-навчальній, соціально-культурній та офіційно-ділових сферах; виступає перед аудиторією, бере участь у дискусіях, обстоює власну думку (позицію), дотримується культури поведінки й мовленнєвого спілкування.

6. Обсяг і ознаки курсу

Найменування показників Характеристика навчального курсу
денна форма навчання
Освітня програма, спеціальність всі освітні програми / спеціальності
Рік навчання/ рік викладання перший /2021-2022
Семестр вивчення другий
нормативна/вибіркова вибіркова
Кількість кредитів ЄКТС 3 кредити ЄКТС
Загальний обсяг годин 90 год.
Кількість годин навчальних занять 36 год.
Лекційні заняття 16 год.
Практичні заняття 20 год.
Семінарські заняття 0 год.
Лабораторні заняття 0 год.
Самостійна та індивідуальна робота 54 год.
Форма підсумкового контролю залік

7. Пререквізити курсу

До курсу мають бути вивчені «Вступ до мовознавства», «Українська мова за професійним спрямуванням». Зазначені дисципліни мають сформувати у студентів базові уміння і навички грамотного доцільного мовлення у ситуаціях професійної та побутової комунікації, збагатити їх знаннями про систему мови, основні мовні закони і норми, вимоги до грамотного ефективного мовлення.

8. Технічне й програмне забезпечення /обладнання

Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.

9. Політики курсу

Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт: конспект, план, реферат.

Академічна доброчесність. Очікується, що одні роботи студентів матимуть характер відтворення (план, конспект, словник), реферування з елементами власних міркувань (реферат), інші – будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями (есе). Неприпустимі відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел списування, втручання в роботу інших студентів. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для її незарахування, незалежно від масштабів плагіату чи обману.

Відвідання занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом. В разі пропуску занять або ж невиконання завдань студент перескладає заборгованість у формі, визначеній викладачем.

Студенти, які з поважних причин пропустили заняття або не засвоїли певної теми, отримують індивідуальне завдання з метою усунути прогалину в знаннях. Таке завдання (написання реферату) може виконувати і студент, який бажає краще засвоїти тему і отримати вищий бал.

Поведінка в аудиторії. Очікується, що студенти будуть поводитись в аудиторії відповідно до норм академічного спілкування, не порушуватимуть дисципліну, з повагою ставитимуться до однокурсників і колег.

Література.

Уся література, яку студенти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.

10. Схема курсу

Дата /

кількість акад. год.

Тема, план Форма заняття Матеріали Література

Інтернет-

ресурси

Завдання,

год

Вага оцінки

(балів)

Термін виконання

Модуль І. Риторика

20.01, 2 год

 

 

 

 

22.01, 2 год

 

 

15 год.

Тема 1. Риторика як наука і навчальна дисципліна. Вітчизняна риторика.

 

лекція

 

 

 

 

практичне заняття

 

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

1, 2, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 17, 19, 21 Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 2 год

 

Виконати завдання за планом ПЗ, 2 год.

 

Конспект або план / підготовка до співбесіди

 

 

 

 

 

12 балів

 

 

10 балів

27.01, 2 год

 

 

 

, 2 год.

 

 

 

15 год.

 

Тема 2. Оратор і аудиторія

 

 

лекція

 

 

 

практичне заняття

 

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

 

1, 2, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21 Переглянути презентації, перечитати т-т лекції, 2 год.

Виконати завдання за планами ПЗ, 2 год.

Конспект  / підготовка до співбесіди / виступ / аналіз аудиторії

 

 

 

 

12 балів

 

 

10 балів

 

29.01, 2 год

 

____, 2 год

 

____, 2 год.

 

____, 2 год

 

 

10 год.

Тема 3. Підготовка та виголошення промови

 

 

лекція

 

лекція

 

практичне заняття

 

практичне заняття

 

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

 

1, 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 19, 21, 22 Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 4 год

Виконати завдання за планами ПЗ, 4 год.

Конспект / підготовка до співбесіди / виступ або есе / усна розповідь

 

 

 

 

12 балів

 

12 балів

 

10 балів

___, 2 год

 

____, 2 год

 

____, 2 год.

 

____, 2 год

 

 

10 год.

Тема 4. Основні риси успішного мовлення лекція

 

лекція

 

практичне заняття

 

практичне заняття

 

самостійна робота

 

Текст лекції

Презентація

 

1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 21, 22 Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 4 год

Виконати завдання за планами ПЗ, 4 год.

Конспект / підготовка до співбесіди / виступ / аналіз виступу

 

 

 

 

 

12 балів

 

12 балів

 

10 балів

____, 2 год

 

___, 2 год.

 

___, 2 год.

___, 2 год.

___, 2 год.

 

15 год.

Тема 5. Техніка ораторського мовлення. Невербальні засоби спілкування. лекція

 

 

 

практичне заняття

практичне заняття

практичне заняття

 

самостійна робота

 

Презентація

Текст лекції

 

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 19 Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 6 год

Виконати завдання за планом ПЗ, 6 год.

 

Конспект / підготовка до співбесіди / виступ / аналіз виступу

 

 

 

 

12 балів

12 балів

12 балів

 

10 балів

___, 2 год.

 

___, 2 год.

 

____, 2 год.

 

15 год.

Тема 6. Мистецтво суперечки. Дискусія і полеміка лекція

 

лекція

 

практичне заняття

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

1, 2, 3, 4, 7, 12, 16, 22 Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 4 год

Виконати завдання за планом ПЗ, 2 год.

Конспект, аналіз л-ри про правила суперечки

 

 

 

 

12 балів

 

 

10 балів

 

Модульна контрольна робота пройти тест, 1 год. 20 балів

11. Система оцінювання та вимоги

 Загальна система оцінювання курсу: поточний контроль / МКР / самостійна робота 70/20/10

Критерії оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час практичних занять

Рівні навч. досягнень Оцінка в балах

Критерії оцінювання

Початковий (понятійний) 1 Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують  відповіді „так” чи „ні”.
2 Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача на рівні „так” чи „ні”; може самостійно знайти  в підручнику відповідь.
3 Студент намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання вправ, дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній (репродуктивний) 4 Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за  зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі.
5 Студент знає більше половини навчального матеріалу, розуміє сутність навчальної дисципліни, може дати  визначення понять, категорій (однак з помилками); вміє працювати з підручником, самостійно опрацьовувати частину навчального матеріалу; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні.
6 Студент розуміє основні положення навчального матеріалу, може поверхнево аналізувати матеріал, робить певні висновки; відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою; самостійно відтворює більшу частину матеріалу; вміє застосовувати знання під час виконання вправ за алгоритмом, користуватися додатковими джерелами.
Достатній (алгоритмічно  дієвий) 7 Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми.
8 Знання студента досить повні, він вільно застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; вміє аналізувати, робити висновки; виконувати різні види аналізу, його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями; вміє самостійно працювати.
9 Студент вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, робить аналітичні висновки, використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить наукові поняття, категорії, формулює закони; може самостійно опрацьовувати матеріал, виконує прості творчі завдання; має сформовані типові навички.
Високий (творчо-професійний) 10 Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних мовних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси наукової діяльності; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси.
11 Студент володіє узагальненими знаннями з навчальної дисципліни, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях; вміє знаходити джерела інформації та аналізувати їх, ставити і розв’язувати проблеми, застосовувати вивчений матеріал для власних аргументованих суджень у практичній діяльності; спроможний за допомогою викладача підготувати виступ на студентську наукову конференцію; самостійно вивчити матеріал; визначити програму своєї пізнавальної діяльності; оцінювати різноманітні явища, процеси; займає активну життєву позицію.
12 Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів за виконання

модульної контрольної роботи

Оцінка

в балах

Критерії оцінювання

12 Студент володіє матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними, знає близько половини навчального матеріалу, намагається виконувати завдання на основі елементарних знань і навичок. Виконав 60% тестів.
14 Студент володіє початковими знаннями, розуміє основні положення навчального матеріалу, але його знання уривчасті. Виконав 70% тестів.
16 Знання студента досить повні, він правильно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, володіє термінологією. Виконав 80% тестів.
18 Студент вільно володіє вивченим матеріалом; може виконувати різні види завдань, у т. ч. прості творчі завдання; має сформовані типові навички. Виконав 90% тестів.
20 Студент має системні, дієві знання, використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах. Виконав 100% тестів.

Оцінювання самостійної роботи

Самостійна робота оцінюються за 10-бальною шкалою. Враховується ступінь засвоєння матеріалу, свобода володіння записами, використання ТЗН та наочності при викладенні результатів проведеної роботи.

Якість тексту Вільне володіння текстом Технічні характеристики говоріння Використання засобів унаочнення
Максимальна кількість балів 3 2 3 2

Мінімум балів, які може набрати студент за самостійну роботу, – 6 балів.

Оцінювання індивідуальної роботи

Критерій Актуальність теми, її правильне і повне розкриття, доцільне цитування джерел, рівень узагальнення і аналізу інформації Грамотність, логічність, стиль викладу матеріалу Оформлення реферату / техніка ораторського мовлення, дотримання відведеного часу
Максимальна кількість балів 5 4 3

Можливість та алгоритм покращення оцінок. Якщо студент отримав за якийсь вид роботи оцінку, яка його не влаштовує, він може покращити її наступним чином:

  • під час консультації перескласти тему, за яку отримав низьку оцінку;
  • переробити письмове завдання, обравши ту саму чи іншу тему;
  • виступити з самостійно підготовленою доповіддю на практичному занятті, тема якого відповідає тій, що була оцінена низьким балом;
  • виконання індивідуального завдання (написання реферату за однією із пропонованих тем) і виступ з відповідним повідомленням.

Умови виставлення заліку: обов’язкова присутність на лекційних заняттях, активність впродовж семестру, відвідування/відпрацювання усіх практичних занять, виконання інших видів робіт, передбачених навчальним планом з цієї дисципліни.

12. Список рекомендованої літератури

Основна

  1. Абрамович С. Д., Чікарькова М. Ю. Мовленнєва комунікація : підручник. Київ : Вид. дім Дмитра Бураго, 2013. 460 с.
  2. Білоусова Т. П. Основи риторики : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Зарицький А. М., 2007. 120 с.
  3. Білоусова Т. П. Риторика : навч.-метод. посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О. А., 2012. 256 с.
  4. Білоусова Т. П. Риторика : навч.-метод. посібник. 2-ге вид., перероблене і доповнене. Кам’янець-Подільський : ПП «Медобори-2006», 2015. 256 с.
  5. Білоусова Т. П. Теорія і практика підготовки наукової роботи : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О. А., 2008. 244 с.

Додаткова

  1. Вандишев В. М. Риторика: екскурс в історію вчень і понять : навч. посіб. Київ : Кондор, 2008. 264 c.
  2. Голуб Н. Б. Риторика : навч.-метод. комплекс. Черкаси : ЧНУ, 2013. 72 с.
  3. Колотілова Н. А. Риторика : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 232 с.
  4. Мацько Л. І., Мацько О. М. Риторика : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Вища школа, 2013. 311 с.
  5. Олійник О. Б. Риторика : навчальний посібник. Київ : Кондор, 2009. 170 с.
  6. Препотенська М. Риторика. 10 ключових тем : навчальний посібник. Київ : Фірма «ІНКОС», 2011. 252 с.
  7. Сагач Г. М. Риторика. Київ : Видавничий дім «Ін Юре», 2008. 568 с.
  8. Александров Д. Н. Риторика : учебное пособие. Изд. 5-е. Москва : Флинта : Наука, 2009. 624 с.
  9. Антисуржик / ред. А. Сербенська. Львів : Світ, 1994. 150 с.
  10. Байсара Л. І. Опорний конспект лекцій з курсу «Риторика» : посібник / Л. І. Байсара. – Дніпропетровськ : РВВ ДНУ, 2008. – 234 с.
  11. Голуб Н. Б. Риторика у вищій школі : монографія. Черкаси : Брама-Україна, 2008. 400 с.
  12. Демосфен. Речи : в 3 т. Москва : Наука, 1994. Т. 1–3.
  13. Желязны Джин. Бизнес-презентация. Руководство по подготовке и проведению. Москва : Институт комплексных стратегических исследований, 2010. 565 с.
  14. Кони А. Ф. Советы лекторам. Об ораторском искусстве: сб. ст. Москва : Знание, 1973. С. 124–136.
  15. Крейдлин Г. Е. Невербальная семиотика: Язык тела и естественный язик. Москва : Новое литературное обозрение, 2012. 592 с.
  16. Кропивко І. В. Риторика : навч. посіб. Дніпропетровськ : Пороги, 2013. 67 с.
  17. Культура мовлення вчителя-словесника / уклад. О. М. Горошкіна. Луганськ : Навчальна книга, 2007. 111 с.
  18. Мацько Л. І., Кравець Л. В. . Культура української фахової мови. Київ : ВЦ «Академія», 2007. 360 с.
  19. Овчиннікова А. П. Хаджирадєва С. К.  Основи ораторської майстерності в умовах конфліктної взаємодії : навчальний посібник. Одеса : Пальміра, 2005. 180 с.
  20. Семеног О. М. Культура наукової української мови : навчальний посібник. Київ : Вид. центр «Академія», 2010. 216 с.
  21. Словник-довідник з культури мовлення : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів / упоряд. П. Є. Ткачук. Кам’янець-Подільський : КПДПУ, інформ.-видавничий відділ, 2003. 124 с.
  22. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VІІ. URL: http://zakon3. rada.gov.ua/laws/show/1556-18. – Назва з екрана.
  23. Про інформацію : Закон України від 02.10.1992 р. № 2657-ХІІ. URL: http://zakon2. rada.gov.ua/laws/show/2657-12. – Назва з екрана.
  24. Про наукову і науково-технічну діяльність : Закон України від 26.11.2015 р. № 848-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/848-19. – Назва з екрана.
  25. Про освіту : Закон України 3491-д від від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: http://w1.c1.rada. gov.ua/pls/zweb2/ webproc4_2?id= &pf3516 =3491- %D0%B4&skl=9