Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
факультет іноземної філології
кафедра слов’янської філології та загального мовознавства

  1. Загальна інформація про курс
Назва курсу, мова викладання Специфіка комунікації в інформаційному суспільстві

Мова викладання – українська

Викладачі Білоусова Тетяна Павлівна, доцент кафедри

Контактний тел.: (067) 913-09-21

Профайл викладачів перейти на сторінку
E-mail: beltap24051960@gmail.com
Сторінка курсу в MOODLE https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=789
Консультації Щочетверга о 16.00
  1. Анотація до курсу

Курс «Специфіка комунікації в інформаційному суспільстві» формує уміння та навички комунікації в інформаційному суспільстві. Вивчаючи його, студент отримує такі можливості і переваги:

  • доступ до кращих зразків монологічного і діалогічного мовлення сучасних ефективних комунікаторів;
  • знання про зміст, правила й норми спілкування в інформаційному суспільстві, про вимоги до мовленнєвої поведінки в різних комунікативно-мовленнєвих ситуаціях;
  • володіння формами ефективної переконуючої комунікації, правилами встановлення професійних контактів;
  • основні комунікативно-мовленнєві вміння;
  • володіння культурою конструктивного діалогу (диспуту, полеміки, дискусії), етичними нормами спілкування;
  • навички самостійного створення промов різного жанру, виду й спрямування, ґрунтованих на здобутих знаннях;
  • здатність критично аналізувати власні висловлювання та суспільну мовну практику.
  1. Мета та цілі курсу

Метою курсу «Специфіка комунікації в інформаційному суспільстві» є засвоєння основних ідей і концепцій інформаційного суспільства як нового ступеня розвитку цивілізації, ознайомлення зі специфічними рисами спілкування і формування умінь та навичок комунікації в інформаційному суспільстві.

  1. Формат курсу

Стандартний курс (очний), з елементами дистанційного навчання в системі Moodle.

  1. Результати навчання

В результаті вивчення курсу студент: вдосконалює загальну компетентність – здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово; формує фахові компетентності спеціальності: здатність дотримуватися сучасних мовних норм з державної мови, використовувати різні форми й види комунікації в освітній діяльності, обирати мовні засоби відповідно до стилю й типу тексту, а саме:

  • знає мовний дискурс сучасності, мовні норми, особливості використання мовних одиниць у певному контексті;
  • володіє комунікативною мовленнєвою компетентністю з української мови (лінгвістичний, соціокультурний, прагматичний компоненти), здатний удосконалювати й підвищувати власний компетентнісний рівень у вітчизняному контексті;
  • ефективно спілкується в науково-навчальній, соціально-культурній та офіційно-ділових сферах; виступає перед аудиторією, бере участь у дискусіях, обстоює власну думку (позицію), дотримується культури поведінки й мовленнєвого спілкування.
  1. Обсяг і ознаки курсу
Найменування показників Характеристика навчального курсу
денна форма навчання заочна форма навчання
Освітня програма, спеціальність Освітня програма Мова і література (польська) спеціальність 014.02 Середня освіта (Мова і література (польська)  
Рік навчання/ рік викладання четвертий /2019-2020  
Семестр вивчення перший  
нормативна/вибіркова вибіркова  
Кількість кредитів ЄКТС 4 кредити ЄКТС  
Загальний обсяг годин 120 год.  
Кількість годин навчальних занять 40 год.  
Лекційні заняття 20 год.  
Практичні заняття 20 год.  
Семінарські заняття 0 год.  
Лабораторні заняття 0 год.  
Самостійна та індивідуальна робота 80 год.  
Форма підсумкового контролю екзамен  
  1. Пререквізити курсу

До курсу «Специфіка комунікації в інформаційному суспільстві» мають бути вивчені «Вступ до мовознавства», «Українська мова за професійним спрямуванням», «Прагмалінгвістика». Зазначені дисципліни мають сформувати у студентів уміння і навички грамотного доцільного мовлення у ситуаціях професійної комунікації, збагатити їх знаннями про систему мови, основні мовні закони і норми.

  1. Технічне й програмне забезпечення /обладнання

Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.

  1. Політики курсу

 Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт: конспект, план, есе, реферат, словник термінів і понять.

Академічна доброчесність. Очікується, що одні роботи студентів матимуть характер відтворення (план, конспект, словник), реферування з елементами власних міркувань (реферат), інші – будуть їх оригінальними дослідженнями чи міркуваннями (есе). Неприпустимі відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел списування, втручання в роботу інших студентів. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для її незарахування, незалежно від масштабів плагіату чи обману.

Жодні форми порушення академічної доброчесності неприпустимі. У випадку таких подій – реагування відповідно до Положення про організацію освітнього процесу в Кам’янець-Подільському національному університету імені Івана Огієнка

Відвідання занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом. В разі пропуску занять або ж невиконання завдань студент перескладає заборгованість у формі, визначеній викладачем.

Поведінка в аудиторії. Очікується, що студенти будуть поводитись в аудиторії відповідно до норм академічного спілкування, не порушуватимуть дисципліну, з повагою ставитимуться до однокурсників і колег.

Література.

Уся література, яку студенти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.

  1. Схема курсу
 Дата /кількість акад. год. Тема, план Форма заняття Матеріали Література

Інтернет-

ресурси

Завдання,

год

Вага оцінки

(балів)

Термін виконання
Модуль І. Специфіка комунікації в інформаційному суспільстві
02.09, 2 год

 

 

 

 

25.09, 2  год

 

 

 

 

15 год.

 

 

Тема 1. Інформаційне суспільство та соціальна комунікація.

 

лекція

 

 

 

 

практичне заняття

 

 

 

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

1, 2, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 17, 19, 21 Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 2 год

 

Виконати завдання за планом ПЗ, 2 год.

 

Конспект або план / підготовка до співбесіди / виступ або есе / словничок

 

 

 

 

 

12 балів

 

 

 

10 балів

 

25.09

 

 

 

25.09

 

 

25.09

03.09, 2 год

 

04.09, 2 год

 

 

30.09, 2 год.

 

 

07.10, 2 год.

 

10 год.

 

Тема 2. Комунікативні моделі в інформаційному суспільстві. Бізнес-комунікація

 

 

 

лекція

 

лекція

 

 

практичне заняття

 

 

практичне заняття

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

 

1, 2, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21 Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 4 год.

 

Виконати завдання за планами ПЗ,  4 год.

 

Конспект  / підготовка до співбесіди / виступ або есе / аналіз аудиторії

 

 

 

 

12 балів

 

 

12 балів

 

10 балів

 

30.09

 

07.10

 

30.09

 

 

07.10

 

07.10

 

05.09, 2 год

 

09.09, 2 год

 

21.10,  2 год.

 

28.10, 2 год

 

 

10 год.

Тема 3. Вплив засобів масової комунікації на особливості сучасного спілкування

 

 

лекція

 

лекція

 

практичне заняття

 

практичне заняття

 

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

 

1, 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 19, 21, 22 Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 4 год

Виконати завдання за планами ПЗ, 4 год.

 

Конспект або план / підготовка до співбесіди / виступ або есе / усна розповідь

 

 

 

 

12 балів

 

12 балів

 

10 балів

21.10

 

 

 

21.10

 

28.10

 

28.10

10.09, 2 год

 

11.09, 2 год

 

04.11, 2 год.

 

11.11, 2 год.

 

15 год.

Тема 4. Природа і мета комунікації. Вербальна комунікація

 

лекція

 

лекція

 

практичне заняття

 

практичне заняття

 

самостійна робота

 

Текст лекції

 

1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 21, 22 Перечитати т-ти лекцій, 4 год

 

 

Виконати завдання за планами ПЗ, 4 год.

Конспект або план / підготовка до співбесіди / виступ або есе / усна розповідь / аналіз лекції

 

 

 

12 балів

 

12 балів

 

10 балів

04.11

 

 

04.11

 

11.11

 

11.11

11.09, 2 год

 

 

18.11, 2 год.

 

 

 

 

 

15 год.

Тема 5. Слухання як комунікативний процес, його роль в комунікації в інформаційному суспільстві лекція

 

 

 

 

практичне заняття

 

 

 

 

самостійна робота

 

Презентація

Текст лекції

 

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 19 Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 2 год

 

Виконати завдання за планом ПЗ, 2 год.

Конспект або план / підготовка до співбесіди / виступ або есе / усна розповідь / аналіз слухання

 

 

 

 

 

12 балів

 

 

 

10 балів

18.11

 

 

 

 

18.11

 

 

 

18.11

16.09, 2 год.

 

18.09, 2 год.

 

25.11, 2 год.

 

2.12, 2 год.

 

 

15 год.

Тема 6. Невербальна комунікація в інформаційному суспільстві лекція

 

лекція

 

практичне заняття

 

практичне заняття

 

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

1, 2, 3, 4, 7, 12, 16, 22 Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 4 год

Виконати завдання за планами ПЗ, 2 год.

 

Конспект, аналіз відеозапису,  есе

 

 

 

 

12 балів

 

12 балів

 

10 балів

 

25.11

 

 

 

25.11

 

2.12

 

2.12

Модульна контрольна робота пройти  тест, 1 год. 20 балів 3.12
Семестровий екзамен 40
  1. Система оцінювання та вимоги

 Загальна система оцінювання курсу: участь в роботі впродовж семестру / екзамен – 60/40.

Критерії оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час практичних занять

Рівні навч. досягнень Оцінка в балах Критерії оцінювання
Початковий (понятійний) 1 Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують  відповіді „так” чи „ні”.
2 Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача на рівні „так” чи „ні”; може самостійно знайти  в підручнику відповідь.
3 Студент намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання вправ, дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній (репродуктивний) 4 Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за  зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі.
5 Студент знає більше половини навчального матеріалу, розуміє сутність навчальної дисципліни, може дати  визначення понять, категорій (однак з помилками); вміє працювати з підручником, самостійно опрацьовувати частину навчального матеріалу; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні.
6 Студент розуміє основні положення навчального матеріалу, може поверхнево аналізувати матеріал, робить певні висновки; відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою; самостійно відтворює більшу частину матеріалу; вміє застосовувати знання під час виконання вправ за алгоритмом, користуватися додатковими джерелами.
Достатній (алгоритмічно  дієвий) 7 Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми.
8 Знання студента досить повні, він вільно застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; вміє аналізувати, робити висновки; виконувати різні види аналізу, його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями; вміє самостійно працювати.
9 Студент вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, робить аналітичні висновки, використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить наукові поняття, категорії, формулює закони; може самостійно опрацьовувати матеріал, виконує прості творчі завдання; має сформовані типові навички.
Високий (творчо-професійний) 10 Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних мовних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси наукової діяльності; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси.
11 Студент володіє узагальненими знаннями з навчальної дисципліни, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях; вміє знаходити джерела інформації та аналізувати їх, ставити і розв’язувати проблеми, застосовувати вивчений матеріал для власних аргументованих суджень у практичній діяльності; спроможний за допомогою викладача підготувати виступ на студентську наукову конференцію; самостійно вивчити матеріал; визначити програму своєї пізнавальної діяльності; оцінювати різноманітні явища, процеси; займає активну життєву позицію.
12 Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів за виконання

модульної контрольної роботи

Оцінка

в балах

Критерії оцінювання

12 Студент володіє матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними, знає близько половини навчального матеріалу, намагається виконувати завдання на основі елементарних знань і навичок. Виконав 60% тестів.
14 Студент володіє початковими знаннями, розуміє основні положення навчального матеріалу, але його знання уривчасті. Виконав 70% тестів.
16 Знання студента досить повні, він правильно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, володіє термінологією. Виконав 80% тестів.
18 Студент вільно володіє вивченим матеріалом; може виконувати різні види завдань, у т. ч. прості творчі завдання; має сформовані типові навички. Виконав 90% тестів.
20 Студент має системні, дієві знання, використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах. Виконав 100% тестів.

Оцінювання самостійної роботи

Самостійна робота оцінюються за 10-бальною шкалою. Враховується ступінь засвоєння матеріалу, свобода володіння записами, використання ТЗН та наочності при викладенні результатів проведеної роботи.

Якість тексту Вільне володіння текстом Технічні характеристики говоріння Використання засобів унаочнення
Максимальна кількість балів 3 2 3 2

Мінімум балів, які може набрати студент за самостійну роботу, – 6 балів.

Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час семестрового екзамену

Рівні навчальних досяг-нень Оцінка в балах Критерії оцінювання
Початковий

(понятійний)

0-23

Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують відповіді „так” чи „ні”. Не усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, не робить спроб розповісти суть питання.

24-26 Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача. Намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній (репродуктивний) 27-29 Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні. Відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою.
Достатній (алгоритмічно -дієвий) 30-33 Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми. Вміє аналізувати, робити висновки; його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями.
Високий (творчо-професійний) 34-36 Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси.
37-40

Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

 

Можливість та алгоритм покращення оцінок. Якщо студент отримав за якийсь вид роботи (окрім семестрового екзамену) оцінку, яка його не влаштовує, він може покращити її наступним чином:

  • Під час консультації перескласти тему, за яку отримав низьку оцінку;
  • Переробити письмове завдання, обравши ту саму чи іншу тему;
  • Виступити з самостійно підготовленою доповіддю на практичному занятті, тема якого відповідає тій, що була оцінена низьким балом.

Умови допуску до підсумкового контролю: обов’язкова присутність на лекційних заняттях, активність впродовж семестру, відвідування/відпрацювання усіх практичних занять, виконання інших видів робіт, передбачених навчальним планом з цієї дисципліни.

12. Список рекомендованої літератури

  1. Абрамович С. Д., Чікарькова М. Ю. Мовленнєва комунікація : підручник. К. : Вид. дім Дмитра Бураго, 2013. 460 с.
  2. Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики. 2-ге вид., доп. Київ : ВЦ «Академія», 376 с.
  3. Білоусова Т. П. Риторика : навч.-метод. посібник. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О. А., 2012. 256 с.
  4. Білоусова Т. П. Риторика : навч.-метод. посібник. -ге вид., перероблене і доповнене. Кам’янець-Подільський : ПП «Медобори-2006», 2015. 256 с.
  5. Андрєєва Г. М. Соціальна психологія: підручник для вищ. навч. закладів. 5-те вид., випр.. і доп. Москва : Аспект Пресс, 2007.
  6. Атватер І.Я Вас слухаю … Москва : Економіка, 1988.
  7. Вердербер Р., Вердербер К. Психологія спілкування: таємниці ефективної взаємодії. Санкт-Петербург : прайм-ЕВРОЗНАК, 2003.
  8. Вершинин М. Политические коммуникации в информационном обществе: перспективные направления исследований. Актуальные проблемы теории коммуникаций. Сборник научных трудов. Санкт-Петербург : Изд-во СПбГПУ, 2004. С. 98–107.
  9. Галушко К. Ю. Інформаційне суспільство. Енциклопедія історії України: у 10 т. / редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. ; Інститут історії України НАН України. Київ : Наук. думка, 2005. Т. 3 : Е — Й. С. 525.
  10. Иванов Д. В. Виртуализация общества. Санкт-Петербург : Петербургское Востоковедение, 2000. 96 с.
  11. Куніцина В. II., Казарінова Н. В., Погольша В. М. Міжособистісне спілкування : підручник для вузів. Санкт-Петербург : Питер, 2011.
  12. Лабунська В. А. Невербальна поведінка (соціально-перцептивний підхід). Ростов-на-Дону : Вид-во Рост. ун-ту, 1986.
  13. Марков Б. В. Проблема человека в эпоху масс-медия. Перспективы человека в глобализирующемся мире. Санкт-Петербург : Санкт-Петербургское философское общество. 2003. С. 62-84.
  14. Мацько Л. І., Кравець Л. В. Культура української фахової мови. Київ : ВЦ «Академія», 2007. 360 с.
  15. Методичні вказівки з дидактичним забезпеченням до практичних занять і самостійної роботи з навчальної дисципліни Ефективні комунікації / уклад. : О. М. Кравець. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2015. 37 с.
  16. Панфілова А. П. Теорія і практика спілкування: навч. допомога. 4-те вид., стер. Москва: Академія, 2012.
  17. Політологічний енциклопедичний словник / уклад.: Л. М. Герасіна, В. Л. Погрібна, І. О. Поліщук та ін. За ред. М. П. Требіна. Харків : Право, 2015.
  18. Русанівський В.М. Мовна картина світу в етнокультурній парадигмі. Мовознавство. 2004. № 4. С. 3-7.
  19. Савінова Н. А., Ярошенко А. О., Литва Л. А. Правове забезпечення соціальної політики України в умовах розвитку інформаційного суспільства : монографія. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. 269 с.
  20. Семеног О. М. Культура наукової української мови : навч. посіб. Київ : Вид. центр «Академія», 2010. 216 с.
  21. Терин В. П. Массовая коммуникация: Исследование опыта Запада. М., 2000. 145 с.
  22. Чернова Г. Р., Слотін Т. В.Психологія спілкування: навч. допомога. Санкт-Петербург : Питер, 2012.
  23. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII  URL: http://kodeksy.com.ua/pro_osvitu.htm
  24. Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2016. № 3. ст. 25.
  25. Закон України «Про вищу освіту» від 13.03.2016 р.
  26. 26. Електронна бібліотека України. URL: http://lib.com.ua27. Електронна бібліотека України ElibUkr. URL: http://www.elibukr.org/uk/28. Електронна бібліотека україномовної літератури ЧТИВО. URL: http://chtyvo.org.ua29. Національна бібліотека України імені В.І. Вернадськогою URL:  http://nbuv.gov.ua/node/2456
  27. Інформаційний портал «Наука України: доступ до знань». URL: irbis-nbuv.gov.ua/Sci_Lib_UA
  28. Знаймо разом. URL:znaimo.com.ua.
  29. Андерс Гюнтер Мир как фантом и матрица. Философские размышления о радиовещании и телевидении. Искусство и кино № 2. URL : http://kinoart.ru/2005/n2article11.html
  30. Антисуржик : словник [Електронний ресурс]. URL: http://www.rozum. org.ua/php?a=list&d=19&t=dict&w1=%D0%90
  31. Ваш имидж. Культура речи предпринимателя URL: http://www.ethique. ru/image/
  32. Городенко Л. М. Мережеві комунікації в ідеології постмодернізму. Інформаційне суспільство. 2011. № 13. URL : http://www.nbuv.gov.ua/portal/ socggum/is/2011_13/Horodenk.pdf.
  33. Денисюк С. Технологічні виміри політичної комунікації : монографія. Вінниця : Вид-во Вінницького нац. тех. ун-ту. URL : http:// publish.vntu.edu.ua/txt/Denisuk-TehnologVimiriPolitKomunikacii386.pdf.
  34. Карнеги Д. Язык убеждения: аудиокнига. URL: http://asbook.ru/abooks/ psihologia/584-yazyk-ubezhdeniya.html
  35. Морозова О. Политическая Интернет-коммуникация: ее роль, функции и формы. Политическая лингвистика. URL : http://cyberleninka.ru/ article/n/politicheskaya-internet-kommunikatsiya-ee-rol-funktsii-i-formy.
  36. Поль Л. Сопер. Основы искусства речи. Библиотека Якова Кротова. URL: http://krotov.info/lib_sec/18_s/sop/er_00.htm
  37. Тихомирова Є. Зв’язки з громадськістю. URL : http://do.gendocs.ru/ docs/index19973.html?page=9.
  38. Хоменко І. В. Еристика. Мистецтво полеміки : навч. посібник . Київ : Юрінком Інтер, 2001. 192 с. URL: http://pda.coolreferat.com/Еристика_-_мистецтво_полеміки,_Хоменко_часть=1
  39. Чорна Н., Авксентьєва Т. Тенденції в розвитку політичної комунікації в інформаційному суспільстві. Electronic Archive of Kharkov National University of Radioelectronics. URL : http://open-archive.kture. kharkov.ua/handle/123456789/312