АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

ТЕОРІЯ СТИЛІВ, ЖАНРІВ, НАПРЯМІВ

Мета вивчення навчальної дисципліни у контексті підготовки фахівців певної спеціальності. Її взаємозв’язок з іншими навчальними дисциплінами навчального плану підготовки фахівця.

Теорія стилів, жанрів, напрямів – дисципліна, яка теоретично і практично готує студентів до професійної діяльності вчителя чи викладача. Дисципліна досліджує сутність та розвиток літературного процесу, літературних шкіл, течій, напрямів, особливості генології та специфіку літературного стилю.

Мета вивчення навчальної дисципліни – закріпити та поглибити знання студентів із генології, навчити визначати місце і значення творчості письменника в контексті історико-літературного розвитку.

Вивчення дисципліни «Теорія стилів, жанрів, напрямів» пов’язане з іншими навчальними дисциплінами навчального плану підготовки фахівців: «Вступ до літературозгнавства», «Теорія літератури», «Порівняльне літературознавство», «Історія зарубіжної літератури».

Перелік компетентностей, здобуття яких гарантуватиме вивчення даної навчальної дисципліни. Сфера реалізації здобутих компетентностей під час працевлаштування.

У результаті вивчення дисципліни студенти:

  • знатимуть основні літературознавчі категорії та поняття; відмінність між мовознавчим і літературознавчим тлумаченням поняття “стиль”; специфіку літературного поняття про роди і жанри літератури, зв’язок жанру і стилю, класифікація та дифузія жанрів; поняття про літературний процес: напрям, стиль, течія; світоглядні засади еволюції стилів, великі стилі епохи: ренесанс, бароко, класицизм, романтизм, реалізм, модернізм, постмодернізм;
  • вмітимуть визначати стильові особливості художніх творів, стильову манеру письменника, літературного напряму тощо; аналізувати жанрово-видові особливості художніх творів; визначати форми вираження внутрішнього світу автора в ліриці; ідентифікувати чинники літературного розвитку; визначати форми наступності та новаторства в літературі; віднаходити в художніх творах елементи та носії стилю літературних течій, напрямів;
  • матимуть навички здійснювати аналіз літературних фактів, явищ в контексті закономірностей загальнолітературного розвитку.

Здобуті компетентності реалізуватимуться під час працевлаштування у навчально-освітніх закладах різного типу, у виконанні кваліфікаційних і наукових робіт.

Зміст навчальної дисципліни за модулями та темами.

Змістовий модуль 1. Теорія стилів, напрямів і жанрів

Тема 1. Поняття стилю: літературознавчий аспект

Тема 2. Жанрово-родовий поділ літератури.

Тема 3. Літературний процес і його закономірності.

Тема 4. Характеристика основних літературних напрямів

Обсяг вивчення навчальної дисципліни (4 кредити ЄКТС, загальна кількість годин -120, з них аудиторних 40 год., самостійна робота 80 год.).

Форма семестрового контролю – екзамен

Викладання цієї навчальної дисципліни забезпечуватиме Волковинський Олександр Сергійович, доктор філологічних наук, професор.

Перелік основної літератури

  1. Біла А. Український літературний авангард: пошуки, стильові напрямки / А. Біла. – Донецьк : ДонНУ, 2004. – 445с.
  2. Гундорова Т. Проявлення Слова. Дискусія раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація / Т. Гундорова. — К., 1997.
  3. КовалівЮ.І. Жанрово-стильові модифікації в українській літературі : монографія / Ю.І. Ковалів ; КНУТШ. – Київ : Київський університет, 2012. – 191 с.
  4. Крижаніський С.А. Художні відкриття і літературний процес / С.А. Крижаніський. – К., 1979. – 240с.
  5. Літературознавча енциклопедія: у двох томах / автор-укладач Ковалів Ю.І. – Київ : Академія. – (Енциклопедія ерудита). – Т. 1 : А (аба) – Л (лямент). – 2007. – 608с.Т. 2 : М (Маадай-Кара) – Я (я-форма). – 2007. – 624с.
  6. Наєнко М.К. Романтичний епос. Ефект романтизму і українська література / М.К. Наєнко. – 2-ге вид., зі змінами й доп. – Київ : Просвіта, 2000. – 382с. 
  7. Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. — К, 1991.
  8. Свербілова Т. Г. Такі близькі, такі далекі… (Жанрові моделі української та російської драми від модерну до соцреалізму в аспекті порівняльної поетики) : монографія / Тетяна Свербілова ; [наук. ред.: Наливайко Д.С., Гундорова Т.І., Мережинська А.Ю. та ін.] ; НАНУ ; Ін-т літератури ім. Т.Г. Шевченка. – Черкаси : МАКЛАУТ, 2011. – 566 с.
  9. Сивокінь Г.М. Художній твір і літературний процес / Г.М. Сивокінь. – К, 1986. – 47с.
  10. ШафО.В. Еволюція жанрів української лірики рубежу XX-XXI століть : навч. посібник для студ. вищих навч. закладів / Ольга Шаф ; М-во освіти і науки, молоді та спорту України ; Дніпропетр. нац. ун-т ім. О. Гончара. – Київ : Просвіта, 2012. – 272 с.
  11. Яременко В. Визначальні художньо-стильові напрями і течії в літературі XX ст. // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики XX ст.: В 4 кн. — К., 2003. — Кн. 1.

Науково-педагогічний  працівник                                        О.С. Волковинський

Завідувач кафедри                                                                   С.Д. Абрамович