Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
факультет іноземної філології
кафедра слов’янської філології та загального мовознавства

  1. Загальна інформація про курс
Назва курсу, мова викладання Основи наукових досліджень

Мова викладання – українська

Викладачі Білоусова Тетяна Павлівна, доцент кафедри

Контактний тел.: (067) 913-09-21

Профайл викладачів перейти на сторінку
E-mail: beltap24051960@gmail.com
Сторінка курсу в MOODLE https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=502
Консультації Щочетверга об 11.00
  1. Анотація до курсу

Навчальна дисципліна «Основи наукових досліджень» формує у студентів первинні уміння та навички дослідницької діяльності на першому ступені вищої освіти у формах, передбачених освітньо-професійною програмою підготовки бакалавра. Опановуючи «Основи наукових досліджень», здобувачі вищої освіти набувають передбачені освітньо-професійною програмою компетентності щодо розуміння сутності науки; методології та методів наукових досліджень, їх застосування в філологічних науках; логіки наукових досліджень;  змісту наукової діяльності й самостійної роботи з навчальною, науковою, методичною літературою; процесу підготовки наукових робіт.

Вивчаючи дисципліну, здобувач освіти отримує такі можливості і переваги:

  • доступ до наукових творів визначних учених;
  • первинні теоретичні знання і практичні уміння з опрацювання джерел інформації;
  • знання основних методів проведення наукових досліджень з мовознавства, літературознавства, методики викладання мови (літератури), педагогіки та психології;
  • знання про зміст, правила й норми наукового стилю мовлення, про вимоги до оформлення результатів своєї праці;
  • навички коректного ставлення до результатів чужої праці;
  • володіння культурою конструктивного наукового діалогу (диспуту, полеміки, дискусії), науковою етикою;
  • первинні навички самостійного створення промов різного жанру, виду й спрямування, ґрунтованих на здобутих знаннях.
  1. Мета та цілі курсу

Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у студентів теоретичних знань про сутність, роль, функції науки й наукових досліджень у суспільному житті та їхній взаємозв’язок із практикою, навичок організації й проведення наукових досліджень.

  1. Формат курсу

Стандартний курс (очний та заочний), з елементами дистанційного навчання в системі Moodle.

  1. Результати навчання

В результаті вивчення дисципліни здобувач вищої освіти:

знає форми науково-дослідної та навчально-дослідної роботи; методику пошуку інформації; методику і методологію наукового дослідження в своїй галузі; основні етапи дослідницької діяльності; основні інформаційні джерела та правила користування ними; правила академічної доброчесності; вимоги до структури та змісту основних частин реферату, курсової роботи; особливості наукового стилю мовлення в письмовому й усному варіантах; правила оформлення результатів наукового пошуку;

вміє: планувати свою наукову діяльність; працювати з інформацією; цитувати наукові джерела, робити посилання на них; вести самостійне наукове дослідження з використанням сучасних методик; оформляти його результати у вигляді реферату, наукової доповіді, конкурсної роботи, тез, курсової роботи; прилюдно захищати власні погляди на проблему, обстоювати свою точку зору під час наукової дискусії, полеміки; об’єктивно аналізувати результати чужої праці.

Обсяг і ознаки курсу

Найменування показників Характеристика навчального курсу
денна форма навчання заочна форма навчання
Освітня програма, спеціальність освітньо-професійна програма Мова і література (англійська, німецька) спеціальність 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) предметна спеціальність 014.02 Середня освіта (Мова і література (англійська) спеціалізація 014.021 Англійська мова і література

освітньо-професійна програма Мова і література (німецька, англійська) спеціальність 014 Середня освіта (Мова і література (німецька) предметна спеціальність 014.02 Середня освіта (Мова і література (німецька) спеціалізація 014.022 Німецька мова і література

освітньо-професійна програма  Мова і література (польська, англійська) спеціальність 014 Середня освіта (Мова і література (польська) предметна спеціальність014.02 Середня освіта (Мова і література (польська) спеціалізація 014.028 Польська мова і література 

галузі знань 01 Освіта / Педагогіка

освітньо-професійна програма Англійська мова і література спеціальність 035 Філологія спеціалізація Германські мови та літератури (переклад включно), перша – англійська

галузі знань 03 Гуманітарні науки

 

освітньо-професійна програма  Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література) спеціальність 014 Середня освіта (Мова і література (англійська)
освітньо-професійна програма Середня освіта (Мова і література (англійська, німецька) спеціальність 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) предметна спеціальність 014.02 Середня освіта (Мова і література (англійська) спеціалізація 014.021 Англійська мова і література галузі знань 01 Освіта / Педагогіка 
Рік навчання/ рік викладання перший / 2021-2022 перший, другий / 2021-2022
Семестр вивчення другий другий, третій / 2 021-2022
нормативна/вибіркова нормативна нормативна
Кількість кредитів ЄКТС 3 кредити ЄКТС 3 кредити ЄКТС
Загальний обсяг годин 90 год. 90 год.
Кількість годин навчальних занять 30 год. 12 год.
Лекційні заняття 18 год. 6 год.
Практичні заняття 18 год. 6 год.
Семінарські заняття 0 год. 0 год.
Лабораторні заняття 0 год. 0 год.
Самостійна та індивідуальна робота 54 год. 78 год.
Форма підсумкового контролю залік залік
  1. Пререквізити курсу

До дисципліни «Основи наукових досліджень» мають бути вивчені «Українська мова за професійним спрямуванням», “Основи філологічних знань”, “Вступ до спеціальності” (для спец. 035 Філологія спеціалізація Германські мови та літератури (переклад включно), перша – англійська. Зазначені дисципліни формують у студентів уміння і навички грамотного доцільного мовлення у ситуаціях професійної комунікації, збагачують їх знаннями про систему мови, основні мовні закони і норми.

  1. Технічне й програмне забезпечення / обладнання

Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.

  1. Політики курсу

Письмові роботи. Очікується, що здобувачі освіти виконають декілька видів письмових робіт: конспект, план, реферат.

Академічна доброчесність. Очікується, що одні роботи здобувачів освіти матимуть характер відтворення (план, конспект), реферування з елементами власних міркувань (реферат). Неприпустимі відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел, списування, втручання в роботу інших здобувачів. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі здобувача освіти є підставою для її незарахування, незалежно від масштабів плагіату чи обману.

Жодні форми порушення академічної доброчесності неприпустимі. У випадку таких подій – реагування відповідно до Положення про організацію освітнього процесу в Кам’янець-Подільському національному університету імені Івана Огієнка.

Відвідання занять. Очікується, що всі здобувачі вищої освіти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Вони мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку здобувачі зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених дисципліною. В разі пропуску занять або ж невиконання завдань здобувач перескладає заборгованість у формі, визначеній викладачем.

Поведінка в аудиторії. Очікується, що здобувачі освіти будуть поводитись в аудиторії відповідно до норм академічного спілкування, не порушуватимуть дисципліну, з повагою ставитимуться до однокурсників і колег.

Література. Уся література, яку здобувачі освіти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях, без права її передачі третім особам. Позитивно оцінюється використання й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.

  1. Схема курсу
Дата /

кількість акад. год.

Тема, план Форма заняття Матеріали Література

Інтернет-

ресурси

Завдання,

год

Вага оцінки

(балів)

Термін виконання
Модуль І. Основи наукових досліджень
_____, 2 год

_____, 2 год

 

 

____, 2  год

8 год.

Тема 1. Основи  наукознавства. Організація науково-дослідницької діяльності в Україні

лекція

лекція

 

практичне заняття

 

 

самостійна робота

Презентація

Тексти лекцій

План практичного заняття №1

1-4, 6. 8, 9, 10, 11 Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 4 год.

 

Виконати завдання за планом ПЗ 1, 2 год.

Конспект / підготовка до співбесіди

 

 

 

  12 балів

 

5 балів

відповідно до розкладу занять
___, 2 год

 

 

____, 2 год

 

8 год.

 

Тема 2. Система науково-дослідної роботи здобувачів вищої освіти. Організація розумової праці  

 

лекція

 

практичне заняття

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

План практичного заняття №2

 

1-3, 7, 8, 9, 11 Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 2 год.

Виконати завдання за планом ПЗ 2, 2 год.

Конспект / підготовка до співбесіди / виступ / аналіз виступу

 

 

 

12 балів

 

 5 балів

відповідно до розкладу занять
____, 2 год

__, 2 год

 

 ____, 2 год

10 год.

Тема 3. Основні етапи науково-дослідної роботи здобувачів вищої освіти лекція

лекція

 

практичне заняття

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

План практичного заняття №3

14-7, 9, 11 Переглянути презентацію, перечитати т-ти лекції, 4 год

Виконати завдання за планом ПЗ №3, 2 год.

Конспект / підготовка до співбесіди / виступ / аналіз виступу

 

 

 

 

12 балів

5 балів

 

відповідно до розкладу занять
___, 2 год

  

____, 2 год

____, 2 год

 

10 год.

Тема 4. Інформаційне забезпечення НДР лекція

 

 

практичне заняття

 

 

самостійна робота

 

Текст лекції

План практичного заняття №4

 

1-3, 7, 8, 9, 11 Перечитати т-т лекції, 2 год

Виконати завдання за планами ПЗ №4, 2 год.

Простий план / анотація до виступу / лексичний аналіз наукової статті

 

 

12 балів

 

5 балів

відповідно до розкладу занять
___, 2 год

___, 2 год

____, 2 год.

____, 2 год.

 

12 год.

Тема 5. Оформлення результатів НДР лекція

лекція

 

 

практичне заняття

практичне заняття

 

самостійна робота

 

Презентація

Текст лекції

План ПЗ №5

План ПЗ №6

 

1, 2, 4-8, 9, 10, 11 Переглянути презентацію, перечитати т-ти лекцій, 4 год.

Виконати завдання за планами ПЗ №5, №6, 4 год.

Підготовка до співбесіди / реферат / цитування документа

 

 

12 балів

12 балів

 

5 балів

____, 2 год.

____, 2 год.

____, 2 год.

 

____, 2 год.

10 год.

Тема 6. Особливості структурних частин наукової роботи лекція

практичне заняття

практичне заняття

практичне заняття

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

План ПЗ №7

План ПЗ №8

План ПЗ №9

 

 

1-6, 7, 8, 9, 10, 11 Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 2 год

 

 

Виконати завдання за планами ПЗ №7, 8, 9,

6 год.

Підготовка до співбесіди / оформл. титул. стор. / оформл. «Змісту» / бібліогр. практикум

 

 

 

 

 

12 балів

12 балів

 

 

5 балів

 

відповідно до розкладу занять
Модульна контрольна робота пройти  тест, 1 год. 25 балів

 

  1. Система оцінювання та вимоги

Загальна система оцінювання курсу: участь в роботі впродовж семестру / модульна контрольна робота / самостійна робота – 70 / 25 / 5.

Рівні навч. досягнень Оцінка в балах Критерії оцінювання
Початковий (понятійний) 1 Здобувач освіти володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують  відповіді „так” чи „ні”.
2 Здобувач освіти мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача на рівні „так” чи „ні”; може самостійно знайти  в підручнику відповідь.
3 Здобувач освіти намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання вправ, дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній (репродуктивний) 4 Здобувач освіти володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за  зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі.
5 Здобувач освіти знає більше половини навчального матеріалу, розуміє сутність навчальної дисципліни, може дати  визначення понять, категорій (однак з помилками); вміє працювати з підручником, самостійно опрацьовувати частину навчального матеріалу; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні.
6 Здобувач освіти розуміє основні положення навчального матеріалу, може поверхнево аналізувати матеріал, робить певні висновки; відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою; самостійно відтворює більшу частину матеріалу; вміє застосовувати знання під час виконання вправ за алгоритмом, користуватися додатковими джерелами.
Достатній (алгоритмічно  дієвий) 7 Здобувач освіти правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми.
8 Знання здобувача освіти досить повні, він вільно застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; вміє аналізувати, робити висновки; виконувати різні види аналізу, його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями; вміє самостійно працювати.
9 Здобувач освіти вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, робить аналітичні висновки, використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить наукові поняття, категорії, формулює закони; може самостійно опрацьовувати матеріал, виконує прості творчі завдання; має сформовані типові навички.
Високий (творчо-професійний) 10 Здобувач освіти володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних мовних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси наукової діяльності; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси.
11 Здобувач освіти володіє узагальненими знаннями з навчальної дисципліни, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях; вміє знаходити джерела інформації та аналізувати їх, ставити і розв’язувати проблеми, застосовувати вивчений матеріал для власних аргументованих суджень у практичній діяльності; спроможний за допомогою викладача підготувати виступ на студентську наукову конференцію; самостійно вивчити матеріал; визначити програму своєї пізнавальної діяльності; оцінювати різноманітні явища, процеси; займає активну життєву позицію.
12 Здобувач освіти має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

 Критерії оцінювання знань, умінь і навичок здобувачів освіти за виконання модульної контрольної роботи

Рівні

навчальних досягнень

Оцінка в балах Критерії оцінювання
Початковий 5 Здобувач освіти володіє матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів.
Середній 10 Здобувач освіти володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу,  розуміє основні положення навчального матеріалу.
Достатній 15 Знання досить повні, здобувач освіти оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; правильно використовує термінологію.
20 Здобувач освіти вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, чітко тлумачить поняття, категорії, формулює закони.
Високий 25 Здобувач освіти має системні, дієві знання, розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу; уміє використовувати інформацію; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

 Критерії оцінювання знань, умінь і навичок здобувачів освіти за виконання самостійної роботи

Самостійна робота оцінюються за 5-бальною шкалою.

Керуючись методичними рекомендаціями, здобувач освіти виконує одне із запропонованих завдань і здає роботу на перевірку. При оцінюванні враховується ступінь засвоєння матеріалу, вміння критично оцінювати інформацію, вміння підкріплювати власну думку посиланнями на авторитетні джерела, вміння ілюструвати теоретичні положення доречними прикладами,  вміння робити аналітичні висновки.

Рівні

навчальних досягнень

Оцінка

в балах

Критерії оцінювання
Початковий 1 Здобувач освіти володіє матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними, намагається викладати матеріал і виконувати завдання на основі елементарних знань і навичок;  робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній 2 Здобувач освіти володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, розуміє основні положення навчального матеріалу, робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні; може виконати за зразком різні види завдань.
Достатній 3 Знання досить повні, здобувач освіти правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження певних думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовує термінологію.
4 Здобувач освіти вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, робить аналітичні висновки, використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить поняття, категорії, формулює закони; може виконувати різні види завдань, у т. ч. прості творчі завдання; має сформовані типові навички.
Високий 5 Здобувач освіти має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу мовних явищ; уміє самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в  письмовій формі; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

 Можливість та алгоритм покращення оцінок. Якщо здобувач освіти отримав за якийсь вид роботи оцінку, що його не влаштовує, він може покращити її наступним чином:

  • під час консультації перескласти тему, за яку отримав низьку оцінку;
  • переробити письмове завдання, обравши ту саму чи іншу тему;
  • виступити з самостійно підготовленою доповіддю на практичному занятті, тема якого відповідає тій, що була оцінена низьким балом;
  • виконати додаткові завдання (див.: завдання і методичні рекомендації до самостійної роботи»).

Умови виставлення заліку: обов’язкова присутність на лекційних заняттях, активність впродовж семестру, відвідування / відпрацювання усіх практичних занять, виконання інших видів робіт, передбачених робочою програмою курсу.

12. Список рекомендованої літератури

Основна

  1. Білоусова Т.П., Маркітантов Ю.О. Основи наукових досліджень: навч. посіб. для організаторів та виконавців наукової роботи. Кам’янець-Подільський: Кам.-Под. держ. ун-т, інформаційно-видавничий відділ, 2003. 120 с.
  2. Білоусова Т. П. Основи наукових досліджень. Практикум : навч. посіб. для студентів-філологів. Кам’янець-Подільський : ТзОВ „Каліграф”, 2005. 237 с.
  3. Білоусова Т. П. Теорія і практика підготовки наукової роботи : навч. посіб. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О. А., 2008. 244 с.
  4. Білоусова Т.П., Маркітантов Ю.О. Як підготувати наукову роботу : методичні рекомендації. Кам’янець-Подільський : ПП Заріцький, 2007. 76 с.
  5. Студентська наукова робота: зміст – структура – форма : методичні рекомендації / уклад. Т.П. Білоусова. Кам’янець-Подільський, ПП «Медобори-2006», 2013. 152 с.

Додаткова

  1. Бібліографічне посилання. Загальне положення та правила складання : ДТСУ 8302: 2015. Київ : ДП «УкрНДНЦ», 2018. 13 с.
  2. Гуторов О. І. Методологія та організація наукових досліджень : навчальний посібник. Харків: ХНАУ, 2017. 272 с.
  3. Данильян О.Г., Дзьобань О.П. Організація та методологія наукових досліджень : навч. посіб. Харків: Право, 2017. 448 с.
  4. Дегтярьов А.В., Кокодій М.Г., Маслов В.О. Основи наукових досліджень: навчальний посібник. Харків : ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2016. 78 с.
  5. Конверський А. Основи методології та організації наукових досліджень. Київ : Центр навчальної літератури, 2017. 350 с.
  6. Корягін М. В., Чік М. Ю. Основи наукових досліджень. Навчальний посібник. 2-ге вид.. Київ : Алерта, 2019. 492 с.