Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
факультет іноземної філології
кафедра слов’янської філології та загального мовознавства

1. Загальна інформація про курс

Назва курсу, мова викладання Вступ до мовознавства

Мова викладання – українська

Викладачі Дворницька Наталія Іванівна, доцент кафедри

Контактний тел.: (097) 16-25-197

Профайл викладачів URL: https://slovfil.kpnu.edu.ua/dvornytska/
E-mail: nataliyanata12@gmail.com
Сторінка курсу в MOODLE
Консультації Щосереди о 16.00

2. Анотація до курсу

Курс «Вступ до мовознавства» є пропедевтичним курсом, що вводить першокурсника в науку про мову. Він тісно пов’язаний з професійною підготовкою філологів, що мають намір вивчати іноземні мови та зарубіжну літературу. На фоні ознайомлення з базовими знаннями про мову, основами аналізу лінгвістичних явищ, курс надає студентам такі можливості і переваги:

  • володіння інформацією, що стосується структури науки про мову та її теоретичні засади;
  • володіння базовими знаннями про мову як особливу знакову систему, основні рівні мови (фонемно-фонетичний, морфемний, словотворчий, лексичний, граматичний тощо); природу, функції, історичні аспекти мови; базовою інформацією про принципи класифікації мов;
  • володіння навичками основних видів лінгвістичного аналізу;
  • оперування базовою мовознавчою термінологією.

 3. Мета та цілі курсу

Мета курсу «Вступ до мовознавства» полягає в тому, щоб виробити в учнів базові поняття про структуру філологічної науки, про мовну знакову систему, особливості її функціонування, класифікацію мов в аспекті походження, структури; ознайомити студентів з основними поняттями та термінами лінгвістики, аспектами та методикою лінгвістичного аналізу.

4.Формат курсу

Стандартний курс (очний), з елементами дистанційного навчання в системі Moodle.

5. Результати навчання

В результаті вивчення курсу студент: вдосконалює загальну компетентність – здатність оперувати інформацією про мову як систему, структуру мовознавчої науки, основні питання та проблеми; формує фахові компетентності спеціальності: здатність оперувати не тільки знаннями, що стосуються  знань про мову як комунікативну систему взагалі, особливості мовної системи та структури, але й навичками застосування теоретичних знань в процесі аналізу функціонування окремих мов, що вивчаються студентами-філологами як іноземні, демонструючи різноаспектні вміння, а саме:

  • проводить аналіз у певному аспекті (на зазначеному рівні) українських та іншомовних текстів;
  • демонструє володіння алгоритмом основних видів лінгвістичного аналізу;
  • оперує основами мовознавчої термінології, враховуючи специфіку обраної методики.

6. Обсяг і ознаки курсу

Найменування показників Характеристика навчального курсу
денна форма навчання заочна форма навчання
Освітня програма, спеціальність Англійська мова і зарубіжна література

014 Середня освіта (Мова і література  (англійська)

Німецька мова і зарубіжна література

014 Середня освіта (Мова і література  (німецька)

Польська мова і зарубіжна література

014 Середня освіта (Мова і література  (польська)

Англійська мова і література

035 Філологія (Германські мови та література (переклад включно)

 
Рік навчання/ рік викладання 2 /2019-2020  
Семестр вивчення третій  
нормативна/вибіркова вибіркова – навчального закладу  
Кількість кредитів ЄКТС 4 кредити ЄКТС  
Загальний обсяг годин 120 год.  
Кількість годин навчальних занять 40 год.  
Лекційні заняття 16 год.  
Практичні заняття 14 год.  
Семінарські заняття 0 год.  
Лабораторні заняття 10 год.  
Самостійна та індивідуальна робота 80 год.  
Форма підсумкового контролю екзамен  

 7. Пререквізити курсу

До курсу «Вступ до мовознавства» мають бути вивчені включені в програму теоретичні та практичні курси іноземних мов (відповідно до спеціальності), «Зарубіжна літератури», «Українська мова за професійним спрямуванням» тощо. Зазначені дисципліни мають дати студентам деякі базові знання, сформувати основу для сприйняття поглибленої інформації про походження, функції, історію мови; основи лінгвістичного аналізу в компаративному аспекті з відповідним застосуванням термінології.

8. Технічне й програмне забезпечення /обладнання

Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.

 9. Політики курсу

Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт: лабораторні завдання (з елементами лінгвістичного аналізу та перекладу), контрольні опитування, тести на знання загальнотеоретичних понять та термінів.

Академічна доброчесність. Очікується, що  роботи студентів  будуть результатом вдумливого ставлення до теоретичного матеріалу, історичних, загальнолінгвістичних проблем та питань; розуміння (вивчення) термінологічного апарату та відпрацювання базових аспектів лінгвістичного аналізу. Неприпустимі втручання в роботу інших студентів. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для її незарахування, незалежно від масштабів плагіату чи обману.

Відвідання занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом. В разі пропуску занять або ж невиконання завдань студент перескладає заборгованість у формі, визначеній викладачем.

Поведінка в аудиторії. Очікується, що студенти будуть поводитись в аудиторії відповідно до норм академічного спілкування, не порушуватимуть дисципліну, з повагою ставитимуться до однокурсників і колег.

Література.

Уся література, яку студенти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.

10. Схема курсу 

Дата /

кількість акад. год.

Тема, план Форма заняття Матеріали Література

Інтернет-

ресурси

Завдання,

год

Вага оцінки

(балів)

Термін виконання
Модуль І. Наука про мову. Базові теоретичні основи. Понятійно термінологічна система.
 

1.09     2 год

 

 

 

16. 09    2  год

 

 

 

 

15 год.

 

 

Тема 1. Структура науки про мову. Теоретичні основи

 

 

лекція

 

 

 

практичне аняття

 

 

 

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

1, 5, 6, 7, 8,  9, 11,, 13 Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 2 год

 

Виконати завдання за планом ПЗ, 2 год.

 

Конспект або план / підготовка до співбесіди / виступ  / словничок

 

 

 

 

 

12 балів

 

 

 

10 балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.09    2 год

 

5.09    2 год

 

 

 

23.09   2 год

 

 

 

 

10 год.

 

Тема 2. Основні аспекти класифікації мов. Структуралізм.

 

 

 

 

 

лекція

 

лекція

 

 

 

практичне заняття

 

 

 

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

 

1, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15 Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 4 год.

 

Виконати завдання за планами ПЗ,  2 год.

 

Конспект  / підготовка до співбесіди / аналіз апропонованого матеріалу

 

 

 

 

12 балів

 

 

 

 

 

12 балів

 

10 балів

 

 

 

   6.09     2   год

 

10.09     2 год

 

11.09     2 год.

 

30.09     2 год

 

9.10      2 год

16.10     2 год

 

6.11

13.11

20.11

27.11

4.12     10 год

 

 

 

10 год.

Тема 3. Система та структура мови як знакової системи. Основні рівні та одиниці. Парадигматика та синтагматика. Понятійно-термінологічна система. Аналіз лінгвістичних явищ

 

 

 

лекція

 

лекція

 

лекція

 

практичне заняття

 

практичне заняття

практичне заняття

 

лабораторні заняття

 

 

 

 

 

 

 

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

 

1, 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 17 Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 6 год

 

 

Виконати завдання за планами ПЗ, 6 год.

 

Аналіз запропонованого матеріалу

 

Конспект або план/усна розповідь

 

 

 

 

 

 

12 балів

 

 

 

12 балів

 

 

 

10 балів

 12.09      2 год

 

13.09      2 год

 

 

23.10     2 год.

30.10     2 год.

 

 

15 год.

Тема 4. Історія мови. Синхронія та діахронія.

 

лекція

 

лекція

 

 

практичне заняття

практичне аняття

 

 

самостійна робота

 

Текст лекції

 

1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 19 Перечитати т-ти лекцій, 4 год

 

Виконати завдання за планами ПЗ, 2 год.

 

 

Конспект або план / усна розповідь / аналіз запропонованого тексту

 

12 балів

 

12 балів

 

 

 

10 балів

Модульна контрольна робота пройти  тест (аналіз матеріалу), 2 год. 20 балів
Семестровий екзамен 40

 11. Система оцінювання та вимоги

 Загальна система оцінювання курсу: участь в роботі впродовж семестру / екзамен – 60/40.

Критерії оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час практичних занять

Рівні навч. досягнень Оцінка в балах Критерії оцінювання
Початковий (понятійний) 1 Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують  відповіді „так” чи „ні”.
2 Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача на рівні „так” чи „ні”; може самостійно знайти  в підручнику відповідь.
3 Студент намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання вправ, дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній (репродуктивний) 4 Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за  зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі.
5 Студент знає більше половини навчального матеріалу, розуміє сутність навчальної дисципліни, може дати  визначення понять, категорій (однак з помилками); вміє працювати з підручником, самостійно опрацьовувати частину навчального матеріалу; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні.
6 Студент розуміє основні положення навчального матеріалу, може поверхнево аналізувати матеріал, робить певні висновки; відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою; самостійно відтворює більшу частину матеріалу; вміє застосовувати знання під час виконання вправ за алгоритмом, користуватися додатковими джерелами.
Достатній (алгоритмічно  дієвий) 7 Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми.
8 Знання студента досить повні, він вільно застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; вміє аналізувати, робити висновки; виконувати різні види аналізу, його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями; вміє самостійно працювати.
9 Студент вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, робить аналітичні висновки, використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить наукові поняття, категорії, формулює закони; може самостійно опрацьовувати матеріал, виконує прості творчі завдання; має сформовані типові навички.
Високий (творчо-професійний) 10 Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних мовних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси наукової діяльності; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси.
11 Студент володіє узагальненими знаннями з навчальної дисципліни, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях; вміє знаходити джерела інформації та аналізувати їх, ставити і розв’язувати проблеми, застосовувати вивчений матеріал для власних аргументованих суджень у практичній діяльності; спроможний за допомогою викладача підготувати виступ на студентську наукову конференцію; самостійно вивчити матеріал; визначити програму своєї пізнавальної діяльності; оцінювати різноманітні явища, процеси; займає активну життєву позицію.
12 Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів за виконання

модульної контрольної роботи

Оцінка

в балах

Критерії оцінювання
12 Студент володіє матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними, знає близько половини навчального матеріалу, намагається виконувати завдання на основі елементарних знань і навичок. Виконав 60% тестів.
14 Студент володіє початковими знаннями, розуміє основні положення навчального матеріалу, але його знання уривчасті. Виконав 70% тестів.
16 Знання студента досить повні, він правильно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, володіє термінологією. Виконав 80% тестів.
18 Студент вільно володіє вивченим матеріалом; може виконувати різні види завдань, у т. ч. прості творчі завдання; має сформовані типові навички. Виконав 90% тестів.

20

Студент має системні, дієві знання, використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах. Виконав 100% тестів.

Критерії та норми оцінювання знань, умінь і навичок студентів під час семестрового екзамену

Рівні навчальних досягнень Оцінка в балах Критерії оцінювання
Початковий

(понятійний)

0-23

Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують відповіді „так” чи „ні”. Не усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, не робить спроб розповісти суть питання.

24-26 Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача. Намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній (репродуктивний) 27-29 Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні. Відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою.
Достатній (алгоритмічно -дієвий) 30-33 Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми. Вміє аналізувати, робити висновки; його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями.
Високий (творчо-професійний) 34-36 Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси.
37-40 Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

Можливість та алгоритм покращення оцінок. Якщо студент отримав за якийсь вид роботи (окрім семестрового екзамену) оцінку, яка його не влаштовує, він може покращити її наступним чином:

  • Під час консультації перескласти тему, за яку отримав низьку оцінку;
  • Переробити письмове завдання, обравши ту саму чи іншу тему;
  • Виступити з самостійно підготовленою доповіддю на практичному занятті, тема якого відповідає тій, що була оцінена низьким балом.

Умови допуску до підсумкового контролю: обов’язкова присутність на лекційних заняттях, активність впродовж семестру, відвідування/відпрацювання усіх практичних занять, виконання інших видів робіт, передбачених навчальним планом з цієї дисципліни.

12. Список рекомендованої літератури

  1. Апресян Ю. Д. Идеи и методы современной лингвистики. М.., 1996.
  2. Арутюнова Н.Д. Язык и мир человека. М., 1998.
  3. Булаховський Л.А. Вибрані праці. К.: Наукова думка, 1988.
  4. Ганич Д.І., Олійник І.С. Словник лінгвістичних термінів. К.: Вища школа, 1998.
  5. Дворницька Н.І. Загальне мовознавство: навч.-методичний посібник. К.-П.: Апостроф, 2014
  6. Дорошенко С.І., Дудик П.С. Вступ до мовознавства.  К.: Вища школа., 1994.
  7. Карпенко Ю.С. Вступ до мовознавства. К., 1993.
  8. Ковалик І.І., Самійленко С.П. Історія лінгвістичної думки. К.: Вища школа., 1993.
  9. Лайонз Дж. Вступ в теоретичну лінгвістику. К.., 2004.
  10. Перебийніс В.С. Кількісні та якісні характеристики мовних систем. К.: Наукова думка., 1990.
  11. Удовиченко Г.М. Загальне мовознавство. Київ : ВЦ «Академія», 2007. 360 с.
  12. Хайдеггер М. Язык. СПб., 2007
  13. Хроленко А. Т. Теорія мови. К., 2004.
  14. Електронна бібліотека України. URL: http://lib.com.ua
  15. Електронна бібліотека України ElibUkr. URL: http://www.elibukr.org/uk/
  16. Електронна бібліотека україномовної літератури ЧТИВО. URL: http://chtyvo.org.ua
  17. Національна бібліотека України імені В.І. Вернадськогою URL:  http://nbuv.gov.ua/node/2456
  18. Інформаційний портал «Наука України: доступ до знань». URL: www.irbis-nbuv.gov.ua/Sci_Lib_UA