Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
факультет іноземної філології
кафедра слов’янської філології та загального мовознавства

  1. Загальна інформація про курс
Назва курсу, мова викладання Методика наукових досліджень

Мова викладання – українська

Викладачі Білоусова Тетяна Павлівна, доцент кафедри

Контактний тел.: (067) 913-09-21

Профайл викладачів перейти на сторінку
E-mail: beltap24051960@gmail.com
Сторінка курсу в MOODLE https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=791
Консультації Щочетверга о 16.00
  1. Анотація до курсу

Курс «Методика наукових досліджень» формує у студентів уміння та навички дослідницької наукової діяльності на другому ступені вищої освіти у формах, передбачених освітньо-професійною програмою підготовки магістра.

 Вивчаючи його, студент отримує такі можливості і переваги:

  • доступ до кращих зразків наукових творів визначних учених;
  • теоретичні знання і практичні уміння з опрацювання джерел інформації;
  • знання методів і прийомів проведення наукових досліджень з мовознавства, літературознавства, методики викладання мови (літератури), педагогіки та психології;
  • знання про зміст, правила й норми наукового стилю мовлення, про вимоги до оформлення результатів своєї праці;
  • навички коректного ставлення до результатів чужої праці;
  • володіння культурою конструктивного наукового діалогу (диспуту, полеміки, дискусії), науковою етикою;
  • навички самостійного створення промов різного жанру, виду й спрямування, ґрунтованих на здобутих знаннях.

2. Мета та цілі курсу

Метою вивчення «Методики наукових досліджень» є формування умінь та навичок дослідницької наукової діяльності на другому ступені вищої освіти у формах передбачених освітньо-професійною програмою підготовки магістра.

  1. Формат курсу

Стандартний курс (очний та заочний), з елементами дистанційного навчання в системі Moodle.

  1. Результати навчання

В результаті вивчення курсу студент:

  • знає мовні норми, особливості використання мовних одиниць у науковому контексті, науковий дискурс сучасності;
  • володіє комунікативною мовленнєвою компетентністю з української мови;
  • вміє віднаходити інформацію, створювати наукові тексти різних жанрів, ефективно спілкується в науково-навчальній сфері; виступає перед аудиторією, бере участь у дискусіях, обстоює власну думку (позицію), дотримується культури поведінки й мовленнєвого спілкування;
  • здатний удосконалювати й підвищувати власний компетентнісний рівень у вітчизняному контексті;
  • здатний ефективно спілкуватись в науково-навчальній сфері;
  • правильно оформлює результати наукової праці.

Обсяг і ознаки курсу

Найменування показників Характеристика навчального курсу
денна форма навчання заочна форма навчання
Освітня програма, спеціальність Освітньо-професійна програма Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література) спеціальність 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) додаткова спеціальність Середня освіта (Мова і література (німецька) Середня освіта (Мова і література ( польська); спеціальність 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) (перехресний вступ) Освітньо-професійна програма Середня освіта (Англійська мова і зарубіжна література) спеціальність 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) додаткова спеціальність Середня освіта (Мова і література (німецька) Середня освіта (Мова і література ( польська); спеціальність 014 Середня освіта (Мова і література (англійська) (перехресний вступ)
Рік навчання/ рік викладання перший / 2 019-2020 перший / 2 019-2020
Семестр вивчення перший перший
нормативна/вибіркова вибіркова вибіркова
Кількість кредитів ЄКТС 3 кредити ЄКТС 3 кредити ЄКТС
Загальний обсяг годин 90 год. 90 год.
Кількість годин навчальних занять 30 год. 12 год.
Лекційні заняття 16 год. 8 год.
Практичні заняття 14 год. 4 год.
Семінарські заняття 0 год. 0 год.
Лабораторні заняття 0 год. 0 год.
Самостійна та індивідуальна робота 60 год. 78 год.
Форма підсумкового контролю залік залік
  1. Пререквізити курсу

До курсу «Методика наукових досліджень» має бути вивчений курс «Основи наукових досліджень», який формує у студентів уміння і навички грамотного оформлення робіт реферативного плану, курсових робіт, доцільного мовлення у ситуаціях наукової комунікації, збагатити їх знаннями про науку як сферу людської діяльності, емпіричні та теоретичні методи дослідження, джерела наукової інформації, ставлення до результатів чужої праці (плагіат, академічна доброчесність, наукова дискусія) тощо.

  1. Технічне й програмне забезпечення / обладнання

Вивчення курсу не потребує використання програмного забезпечення, крім загальновживаних програм і операційних систем.

  1. Політики курсу

 Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт: конспект, план,  реферат, словник термінів і понять.

Академічна доброчесність. Очікується, що одні роботи студентів матимуть характер відтворення (план, конспект, словник), реферування з елементами власних міркувань (реферат). Неприпустимі відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел списування, втручання в роботу інших студентів. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі студента є підставою для її незарахування, незалежно від масштабів плагіату чи обману.

Жодні форми порушення академічної доброчесності неприпустимі. У випадку таких подій – реагування відповідно до Положення про організацію освітнього процесу в Кам’янець-Подільському національному університету імені Івана Огієнка

Відвідання занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом. В разі пропуску занять або ж невиконання завдань студент перескладає заборгованість у формі, визначеній викладачем.

Поведінка в аудиторії. Очікується, що студенти будуть поводитись в аудиторії відповідно до норм академічного спілкування, не порушуватимуть дисципліну, з повагою ставитимуться до однокурсників і колег.

Література.

Уся література, яку студенти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.

  1. Схема курсу
Дата /

кількість акад. год.

Тема, план Форма заняття Матеріали Література

Інтернет-

ресурси

Завдання,

год

Вага оцінки

(балів)

Термін виконання
Модуль І. Методика наукових досліджень
03.09, 2 год

 

 

 

04.11, 2  год

 

 

 

 

4 год.

Тема 1. Основи наукознавства. Організація науково-дослідницької діяльності в Україні.

лекція

 

 

 

практичне заняття

 

 

 

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

1-8, 9, 11, 13, 14, 25, 26 Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 2 год.

 

Виконати завдання за планом ПЗ, 2 год.

 

Конспект / підготовка до співбесіди

 

 

 

 

 

12 балів

 

 

 

5 балів

04.11

 

 

 

04.11

 

 

04.11

10.09, 2 год

 

 

 

11.11, 2 год

 

 

8 год.

 

Тема 2. Система науково-дослідної роботи студентів магістратури.

 

 

лекція

 

 

 

практичне заняття

 

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

 

1-3, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 18, 21, 26 Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 2 год.

Виконати завдання за планом ПЗ,  2 год.

Конспект  / підготовка до співбесіди / виступ / аналіз виступу

 

 

 

 

12 балів

 

 

5 балів

 

11.11

 

 

 

11.11

 

 

11.11

 

 

16.09, 2 год

 

 

18.11, 2 год

 

 

 

 

12 год.

Тема 3. Організація розумової праці. лекція

 

 

практичне заняття

 

 

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

 

14-7, 9, 11-14, 15, 25, 26, 27 Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 2 год

Виконати завдання за планом ПЗ,  2 год.

Конспект / підготовка до співбесіди / виступ / аналіз виступу

 

 

 

12 балів

 

 

 

5 балів

18.11

 

 

18.11

 

 

 

18.11

 

23.09, 2 год

 

 

25.11, 2 год

 

 

12 год.

Тема 4. Основні етапи НДР студентів магістратури. лекція

 

 

практичне заняття

 

 

самостійна робота

 

Текст лекції

 

1-3, 7, 8, 9, 18, 21, 25, 26, 27 Перечитати т-т лекції, 2 год

 

Виконати завдання за планами ПЗ, 2 год.

Простий план / анотація до виступу / лексичний аналіз наукової статті

 

 

 

12 балів

 

 

5 балів

25.11

 

 

25.11

 

 

25.11

 

30.09, 2 год

 

 

 

18.11, 2 год.

 

 

12 год.

Тема 5. Інформаційне забезпечення НДР. лекція

 

 

 

практичне заняття

 

 

самостійна робота

 

Презентація

Текст лекції

 

1, 2, 4-8, 9, 10, 11-14, 15, 16-18, 21, 22-27 Переглянути презентацію, перечитати т-т лекції, 2 год.

Виконати завдання за планом ПЗ, 2 год.

Підготовка до співбесіди / реферат / цитування документа

 

 

 

 

12 балів

 

 

 

5 балів

18.11

 

 

 

18.11

 

 

 

18.11

07.10, 2 год.

 

21.10, 2 год.

 

28.10, 2 год.

 

02.12, 2 год.

 

09.12, 2 год.

 

12 год.

Тема 6. Змістові особливості структурних частин наукової роботи. Техніка створення наукового тексту. лекція

 

лекція

 

лекція

 

практичне заняття

 

практичне заняття

 

самостійна робота

Презентація

Текст лекції

 

1-7, 8, 9, 10-15, 11, 13, 14, 25, 26, 27 Переглянути презентації, перечитати т-ти лекцій, 6 год

 

 

Виконати завдання за планами ПЗ, 4 год.

Підготовка до співбесіди / оформл. титул. стор. / оформл. «Змісту» / бібліогр. практикум

 

 

 

 

 

12 балів

 

12 балів

 

5 балів

 

02.12

 

09.12

 

 

02.12

 

09.12

 

09.12

Модульна контрольна робота пройти  тест, 1 год. 25 балів 10.12

 11. Система оцінювання та вимоги

 Загальна система оцінювання курсу: участь в роботі впродовж семестру / модульна контрольна робота / самостійна робота – 70 / 25 / 5.

Рівні навч. досягнень Оцінка в балах Критерії оцінювання
Початковий (понятійний) 1 Студент володіє навчальним матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними: відповідає на запитання, які потребують  відповіді „так” чи „ні”.
2 Студент мало усвідомлює мету навчально-пізнавальної діяльності, робить спробу знайти способи дій, розповісти суть заданого, проте відповідає лише за допомогою викладача на рівні „так” чи „ні”; може самостійно знайти  в підручнику відповідь.
3 Студент намагається аналізувати на основі елементарних знань і навичок; виявляє окремі властивості явищ; робить спроби виконання вправ, дій репродуктивного характеру; за допомогою викладача робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній (репродуктивний) 4 Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, провести за  зразком різні види аналізу явищ; слабо орієнтується у поняттях, визначеннях; самостійне опрацювання навчального матеріалу викликає значні труднощі.
5 Студент знає більше половини навчального матеріалу, розуміє сутність навчальної дисципліни, може дати  визначення понять, категорій (однак з помилками); вміє працювати з підручником, самостійно опрацьовувати частину навчального матеріалу; робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні.
6 Студент розуміє основні положення навчального матеріалу, може поверхнево аналізувати матеріал, робить певні висновки; відповідь може бути правильною, проте недостатньо осмисленою; самостійно відтворює більшу частину матеріалу; вміє застосовувати знання під час виконання вправ за алгоритмом, користуватися додатковими джерелами.
Достатній (алгоритмічно  дієвий) 7 Студент правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовувати термінологію; скласти таблиці, схеми.
8 Знання студента досить повні, він вільно застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; вміє аналізувати, робити висновки; виконувати різні види аналізу, його відповідь повна, логічна, обґрунтована, однак з окремими неточностями; вміє самостійно працювати.
9 Студент вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, робить аналітичні висновки, використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить наукові поняття, категорії, формулює закони; може самостійно опрацьовувати матеріал, виконує прості творчі завдання; має сформовані типові навички.
Високий (творчо-професійний) 10 Студент володіє глибокими і міцними знаннями та використовує їх у нестандартних ситуаціях; може визначати тенденції та суперечності різних мовних процесів; робить аргументовані висновки; практично оцінює сучасні тенденції, факти, явища, процеси наукової діяльності; самостійно визначає мету власної діяльності; розв’язує творчі завдання; може сприймати іншу позицію як альтернативну; знає суміжні дисципліни; використовує знання, аналізуючи різні явища, процеси.
11 Студент володіє узагальненими знаннями з навчальної дисципліни, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях; вміє знаходити джерела інформації та аналізувати їх, ставити і розв’язувати проблеми, застосовувати вивчений матеріал для власних аргументованих суджень у практичній діяльності; спроможний за допомогою викладача підготувати виступ на студентську наукову конференцію; самостійно вивчити матеріал; визначити програму своєї пізнавальної діяльності; оцінювати різноманітні явища, процеси; займає активну життєву позицію.
12 Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу явищ; уміє ставити і розв’язувати наукові проблеми, самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в усній та письмовій формі; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

 Критерії оцінювання знань, умінь і навичок студентів за виконання модульної контрольної роботи

Рівні

навчальних досягнень

Оцінка в балах Критерії оцінювання
Початковий 5 Студент володіє матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними, намагається викладати матеріал і виконувати завдання на основі елементарних знань і навичок;  робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній 10 Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, розуміє основні положення навчального матеріалу, робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні; може виконати за зразком різні види завдань.
Достатній( 15 Знання студента досить повні, він правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження певних думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовує термінологію.
20 Студент вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, робить аналітичні висновки, використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить поняття, категорії, формулює закони; може виконувати різні види завдань, у т. ч. прості творчі завдання; має сформовані типові навички.
Високий 25 Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу мовних явищ; уміє самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в  письмовій формі; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

 Критерії оцінювання знань, умінь і навичок студентів за виконання самостійної роботи

Самостійна робота оцінюються за 5-бальною шкалою.

Керуючись методичними рекомендаціями, студент виконує завдання і здає роботу на перевірку. При оцінюванні враховується ступінь засвоєння матеріалу, вміння критично оцінювати інформацію, вміння підкріплювати власну думку посиланнями на авторитетні джерела, вміння ілюструвати теоретичні положення доречними прикладами,  вміння робити аналітичні висновки.

Рівні

навчальних досягнень

Оцінка

в балах

Критерії оцінювання
Початковий 1 Студент володіє матеріалом на рівні засвоєння окремих термінів, понять, фактів без зв’язку між ними, намагається викладати матеріал і виконувати завдання на основі елементарних знань і навичок;  робить прості висновки за готовим алгоритмом.
Середній 2 Студент володіє початковими знаннями, знає близько половини навчального матеріалу, здатний відтворити його, розуміє основні положення навчального матеріалу, робить прості висновки за алгоритмом, але його висновки не логічні, не послідовні; може виконати за зразком різні види завдань.
Достатній 3 Знання студента досить повні, він правильно і логічно відтворює навчальний матеріал, оперує базовими теоріями і фактами, встановлює причинно-наслідкові зв’язки між ними; вміє наводити приклади на підтвердження певних думок, застосовувати теоретичні знання у стандартних ситуаціях; самостійно користуватися додатковими джерелами; правильно використовує термінологію.
4 Студент вільно володіє вивченим матеріалом, застосовує знання у дещо змінених ситуаціях, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, робить аналітичні висновки, використовує загальновідомі докази у власній аргументації; чітко тлумачить поняття, категорії, формулює закони; може виконувати різні види завдань, у т. ч. прості творчі завдання; має сформовані типові навички.

Високий

5 Студент має системні, дієві знання, виявляє неординарні творчі здібності у навчальній діяльності; використовує широкий арсенал засобів для обґрунтування та доведення своєї думки; розв’язує складні проблемні завдання; схильний до системно-наукового аналізу та прогнозу мовних явищ; уміє самостійно здобувати і використовувати інформацію; займається науково-дослідною роботою; логічно та творчо викладає матеріал в  письмовій формі; розвиває свої здібності й нахили; використовує різноманітні джерела інформації; моделює ситуації в нестандартних умовах.

 Можливість та алгоритм покращення оцінок. Якщо студент отримав за якийсь вид роботи оцінку, що його не влаштовує, він може покращити її наступним чином:

  • під час консультації перескласти тему, за яку отримав низьку оцінку;
  • переробити письмове завдання, обравши ту саму чи іншу тему;
  • виступити з самостійно підготовленою доповіддю на практичному занятті, тема якого відповідає тій, що була оцінена низьким балом;
  • виконати додаткові завдання (див.: завдання і методичні рекомендації до самостійної роботи»).

Умови виставлення заліку: обов’язкова присутність на лекційних заняттях, активність впродовж семестру, відвідування / відпрацювання усіх практичних занять, виконання інших видів робіт, передбачених робочою програмою курсу.

Список рекомендованої літератури

  1. Безлюдний О. І., Ковальов Л. Є., Краснобокий Ю. М. Магістерська робота у педагогічному вузі : посіб. для студ.-магістрантів. Київ : Наук. світ, 2000. 235 с.
  2. Білоусова Т. П., Маркітантов Ю. О. Основи наукових досліджень: навч. посіб. для організаторів та виконавців наукової роботи. Кам’янець-Подільський: Кам.-Под. держ. ун-т, інформаційно-видавничий відділ, 2003. 120 с.
  3. Білоусова Т. П. Основи наукових досліджень. Практикум : навч. посіб. для студ.-філологів. Кам’янець-Подільський : ТзОВ „Каліграф”, 2005. 237 с.
  4. Білоусова Т. П. Теорія і практика підготовки наукової роботи : навч. посіб. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О. А., 2008. 244 с.
  5. Білоусова Т. П., Маркітантов Ю. О. Як підготувати наукову роботу : методичні рекомендації. Кам’янець-Подільський : ПП Заріцький, 2007. 76 с.
  6. Основи методології та організації наукових досліджень : навч. посіб. / за ред А.Є. Конверського. Київ : Центр учбової літератури, 2010. 352 с.
  7. Студентська наукова робота: зміст – структура – форма : методичні рекомендації / уклад. Т.П. Білоусова. Кам’янець-Подільський, ПП «Медобори-2006», 2013. 152 с.
  8. Цехмістрова Г.С. Методологія наукових досліджень : навч. посіб. Київ : Вид.дім «Слово», 2008. 280 с.
  9. Артемчук Г. І., Курило В. М., Кочерган М. П. Методика організації науково-дослідної роботи у вищих навчальних закладах: навч. посіб. Київ : Ленвіт, 2005. 400с.
  10. Бірта Г. О., Бургу Ю. Г. Методологія і організація наукових досліджень : навч. посібн. Київ : «Центр учбової літератури», 2014. 142 с.
  11. Ковальчук В. В., Моїсеєв Л. М. Основи наукових досліджень : навч. посіб. 3-тє вид., перероб. і допов. Київ : ВД «Професіонал», 2008. 240 с.
  12. П’ятницька-Позднякова І. С. Основи наукових досліджень у вищій школі : навч. посібник. Київ : [б.в.], 2003. 116 с.
  13. Цехмістрова г.С. Основи наукових досліджень: навч. посібник. Київ : Видавничий Дім „Слово”, 2004. 240 с.
  14. Шейко В. М., Кушнаренко Н. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності : підручник. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ : Знання-Прес, 2002. 243 с.
  15. Эко Умберто. Как написать дипломную работу. Гуманитарные науки : учеб.-метод. пособ. / пер. с ит. Е. Костюкович. 2-е изд. Москва : Кн. дом «Университет», 2003. 240 с.
  16. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII  URL: http://kodeksy.com.ua/pro_osvitu.htm
  17. Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2016. № 3. ст. 25.
  18. Закон України «Про вищу освіту» від 13.03.2016 р.
  19. Електронна бібліотека України. URL: http://lib.com.ua20.  Електронна бібліотека України ElibUkr. URL: http://www.elibukr.org/uk/21.  Електронна бібліотека україномовної літератури ЧТИВО. URL: http://chtyvo.org.ua22.  Національна бібліотека України імені В.І. Вернадськогою URL:  http://nbuv.gov.ua/node/2456
  20. Інформаційний портал «Наука України: доступ до знань». URL: irbis-nbuv.gov.ua/Sci_Lib_UA
  21. Знаймо разом. URL: znaimo.com.ua.
  22. Основи методології та організації наукових досліджень: навч. посіб. / за ред А.Є. Конверського Київ : Центр учбової літератури, 2010. 352 с. URL: http://www.immsp.kiev.ua/postgraduate/Biblioteka_trudy/Konversky_osn_metod_ta_org_nayk_dosl.2010.pdf
  23. Цехмістрова Г.С. Основи наукових досліджень : навч. посібник.- Київ : Видавничий Дім „Слово”, 2003. 240 с. URL: https://studfiles.net/ preview/5110266/
  24. Шаршунов В. А.,Гулько Н. В. Как подготовить и защитить диссертацию: история, опыт, методика и рекомендации. URL: http://www.aspirinby.org/index.php?go =Poleznyak&page=0