ДЖЕРЕЛО ІНФОРМАЦІЇ

Майстерність публічних виступів – для когось вроджений талант, для більшості – результат навчання й подальшої постійної практики. Вміння захопити й утримувати увагу аудиторії стане в нагоді як на роботі, так і на дружній вечірці. У процесі навчання ораторської майстерності проробляються давні комплекси, відбувається позбавлення від внутрішніх затисків.

Для оволодіння основами ораторської майстерності на платформі EDUGET представлено спеціальний авторський курс «ОРАТОРій для чайників». Усім, хто лише думає навчитися виступати публічно чи вже має досвід спілкування з аудиторією, допоможуть наступні поради Джефа Хайдена, бізнес-консультанта, в минулому керівника видавництва, автора бестселерів з питань кар’єри, бізнесу та стосунків.

20 порад оратору

1. Діліться досвідом. Завжди пропонуйте аудиторії інформацію, пораду чи методику, яку можна застосувати відразу після лекції. Нехай ніхто не піде з порожніми руками – і до вас повернуться знову. Натхнення – це добре, а практична цінність – ще краще.

2. Не відкладайте відповіді на запитання. Якщо воно заскочило вас зненацька посеред виступу, це насправді добрий знак: вас слухають. Тож скористайтеся можливістю відповісти й оживити промову. Якщо запитання пояснено в наступному слайді – тоді можете його пропустити і згадати, коли описуватимете зміст відповідного слайду. Найкращі презентації зазвичай сприймаються як розмова, навіть якщо вона йде лише з одного боку, тож не відмовляйтеся від можливості надати виступу інтерактивності. Не розхолоджуйте аудиторію відмовою від дискусії.

3. Ставте запитання, на які самі не можете відповісти. Звертання до аудиторії зазвичай виглядають неприродньо. Замість цього спитайте те, чого ваші слухачі не знають, і відреагуйте: «Все ОК, я теж не знаю». Поясніть, чому у вас немає відповіді на це запитання, і потім переходьте до того, що ви дійсно добре знаєте. Більшість доповідачів виглядають всезнайками і вже через це одразу здаються нудними. Публічне визнання того, що ви чогось не знаєте, робить вас більш людяним, і слухачі уважніше сприйматимуть те, що ви знаєте.

4. Підкріпіть свій мозок. Це може видатися очевидним, але порція білкової їжі дійсно допоможе вам бути в хорошій розумовій формі. Допамін і епінефрин сприяють жвавості розуму й ефективній концентрації, обидва ці елементи організм отримує з тирозину – амінокислоти, що входить до складу протеїну. Тож добре поїсти не завадить, але не в останню хвилину перед виступом, особливо якщо ви хвилюєтеся.

5. Спаліть трохи кортизолу. Усний виступ перед аудиторією важкий ще й тим, що голос моментально видає ваш внутрішній стан: хвилювання, побоювання, невпевненість. Є простий спосіб зняти зайву напругу як до, так і під час виступу. Рухайтеся! Ваші наднирники виділяють кортизол, якщо ви хвилюєтеся чи перебуваєте в стані надстресу. Високий рівень кортизолу блокує креативність і здатність сприймати і передавати складну інформацію, під впливом кортизолу ви не зможете ані читати лекцію, ані реагувати на аудиторію. Найкращий спосіб впоратися з цим – фізичні вправи до роботи, прогулянка під час обіду чи інтенсивне тренування у спортзалі перед виступом.

6. Запасні плани. Запитання «Що, коли..?» краще ставити до виступу і продумувати кілька планів на випадок форс-мажору. Раптом не запуститься презентація у PowerPoint, початок виступу вийде плутаним, відключать світло, попередній виступ буде надто довгим і вам залишать тільки декілька хвилин? Оберіть два свої найсерйозніші побоювання і продумайте план виступу з урахуванням цих обставин. Ваші старання в будь-якому разі не будуть зайвими, оскільки передбачення неочікуваних сценаріїв і підготовка до них допоможуть, якщо дійсно станеться щось несподіване.

7. Створіть свій ритуал підготовки до виступу. Забобони, щасливі прикмети – це все спроби побороти внутрішній страх, який не має жодного стосунку до реальності. Щасливі шкарпетки не допоможуть бігти швидше. Замість цього краще встановіть свою послідовність дій, яка допоможе вам сконцентруватися перед виступом, підготувати і себе, і технічний бік питання. Пройдіться вздовж кімнати, щоб зрозуміти, як ви дивитиметеся на аудиторію, відчуйте лінію горизонту. Перевірте, як працюють мікрофони, завчасно запустіть презентацію на комп’ютері. Внесіть до звичного ритуалу корисні дії, які допомагають зосередитись і при цьому достатньо прості й не вимагають додаткового екіпірування.

8. Ставте більше однієї мети перед виступом. Запасна мета допоможе вам скорегувати сценарій, якщо ви бачите, що аудиторія не йде за вашими закликами. Наприклад, ви відразу кажете аудиторії, що представляєте благодійну організацію, після чого ваші слухачі розвертаються і йдуть. Або сприймають все, що ви кажете, доволі й не приховують цього. Саме час підключати запасний план і, зберігаючи позитивний настрій, ділитися зі слухачами корисною саме для них інформацією.

9. Розкажіть емоційну історію, яка відбулася насправді. Багато спікерів діляться самокритичними розповідями, але звичайне визнання помилки нічого не дає, якщо ви використовуєте цей епізод просто для визначення небажаних обставин. Замість цього розкажіть повноцінну історію, з яскравими подробицями, і при цьому не приховуйте власних емоцій. Якщо ви були тоді засмучені – так і скажіть. Плакали – згадайте й це. Коли ви ділитеся з аудиторією власними справжніми почуттями, ви створюєте моментальний і тривалий зв’язок з людьми в залі. Емоційність підвищує ваш рівень як оратора.

10. Пауза в 10 секунд. Секретний прийом повернення уваги аудиторії – довга пауза. Особливості сприйняття такі, що пауза в одну чи дві секунди сприймається ніби доповідач щось забув, 5 секунд – типова театральна пауза. Якщо ж ви мовчите впродовж 10 секунд, то навіть ті, хто в цей час дивився у мобільний телефон, піднімуть голови і подивляться на оратора. А ви під час цієї довгої паузи можете зібратися з думками і використати підвищену увагу, щоб підкреслити дещо особливе у вашому виступі. Тільки недосвідчений спікер боїться пауз, впевнений у собі вміє використати їх для зміцнення своєї харизми.

11. Поділіться унікальною інформацією. Слухачі зазвичай не кажуть: «Я був вчора на презентації, і слайди у доповідача були просто нереально круті!». Ні, замість цього діляться такими враженнями: «Уявляєш, якщо ти червонієш, то внутрішня оболонка твого шлунку також стає червоною!». Знайти дивовижний факт чи незвичну аналогію – це запам’ятатися слухачам.

12. Намагайтеся допомагати аудиторії, а не просто «впарювати товар». Більшість спікерів ставлять головною метою виступу просування продукту, отримання нових клієнтів, розбудову широкої мережі контактів. Не варто на цьому зациклюватися. Зосередженість на продажах додасть стресу до і без цього непростої ситуації. Зробіть акцент на користі вашої промови для слухачів і не намагайтеся за раз досягти більше однієї мети. Коли ви дійсно допомогли людям вирішити їхні проблеми в професійному чи особистому житті, ви зробили найкращі продажі, які були можливі в цій ситуації.

13. Не вибачайтеся. Ось чого точно не варто робити – так це виправдовуватися перед аудиторією, мовляв було мало часу на підготовку чи не дуже добре володієте темою. Вибачення не зроблять слухачів поблажливішими, навпаки – всі думатимуть, навіщо ця людина вийшла і намагається забрати їхній час. Тож якщо бажаєте, щоб на дрібні помилки не звертали уваги, – будьте ще впевненішим у собі, ніж зазвичай.

14. Не готуйтеся до виступу вже на сцені. Краще за все перевірити мікрофон, освітлення і свою презентацію до початку. Домовтеся з тими, хто за це відповідає, якщо у вас немає особистого доступу. Якщо ж трапилися якісь накладки, усміхайтеся й поводьтеся впевнено. Пам’ятайте: для аудиторії має значення не те, що відбувається на сцені, а те, як саме ви на це реагуєте.

15. Не перевантажуйте слайди інформацією. Керуйтеся правилом великого пальця: розмір шрифту має бути вдвічі більшим, ніж середній вік вашої аудиторії. Це приблизно між 60 и 80 пунктами. Якщо вам потрібно більше слів, то ви мало попрацювали над текстом.

16. Ніколи не зачитуйте текст зі своїх слайдів. Ваша презентація має бути розрахована на моментальне сканування слухачами, а якщо їм доведеться читати, ви втратите увагу аудиторії. І точно втратите залишки інтересу до предмету лекції, якщо почнете самі читати вголос. Слайди потрібні для розставлення акцентів, а не для публікації основної інформації.

17. Намагайтеся завоювати увагу. З чого ви почнете свій виступ, має величезне значення. Замість суворих закликів вимкнути мобільні телефони, краще відразу так захопити слухачів, щоб вони забули про них самі й намагалися швидше вимкнути, щоб не відволікатися. Пам’ятайте, що аудиторія не мусить вас слухати, це ваше завдання – зацікавити в предметі виступу.

18. Завжди повторюйте запитання аудиторії. Якщо кожному, хто ставить запитання, не вручають мікрофон, то зважте, що більшість у залі не чули сказане з місця, отже можуть не зрозуміти контекст вашої відповіді. Повтор запитання – це і прояв ввічливості, і виграш часу для оратора, щоб зібратися з думками й відповісти найкращим чином.

19. Завжди повторюйте власні загальні тези. Ваша аудиторія напевно почула лише половину всього сказаного, ще й кожен сприйняв під своїм кутом зору. Плануйте промову так, щоб передбачити повторення основних пунктів. Спочатку поясніть суть питання, потім наведіть приклади застосування нової інформації, після надайте аудиторії варіанти конкретних дій. До цього часу більшість уже забула, з чого все починалося, тож якщо хочете, щоб промова запам’яталася, – перерахуйте ключові моменти ще раз.

20. Завжди завершуйте трохи раніше. Якщо вам дали 30 хвилин на виступ, плануйте на 25, якщо дали годину – 50. Поважайте увагу аудиторії та не забирайте у неї час від перерви. Ви отримаєте додаткові бонуси: навчитеся відточувати свій виступ, дотримуватися таймінгу. На ті 5 чи 10 хвилин, що залишилися, заплануйте відповіді на запитання – запропонуйте аудиторії поставити їх публічно чи запросіть на бесіду після презентації. І ніколи не затримуйте слухачів довше відведеного вам часу.

via Inc.com